

Van NikkieTutorials tot Zeikschrift
Later lezen

Pioniers van vroeger

Doorbraak
Een eerste voorbeeld van een vrouwelijke mediapionier van nu is Ruba Zai. De 24-jarige Rotterdamse is een ‘hajibista’: een fashionista met een hijab (hoofddoek).
Ruba Zai was een firsttimer op verschillende vlakken: ze prijkte als eerste vrouw-met-hoofddoek op de cover van een Nederlands tijdschrift, was het gezicht van de eerste moslimalijn van Dolce & Gabbana en sinds vorig jaar schuift ze, als eerste moslima, regelmatig aan als lifestyle-deskundige bij RTL Boulevard en is ze te gast bij Jinek.
Jezelf als merk

Anna Nooshin
Youtube en Instagram

Verschil met vroeger

Persoonlijkheid als onderdeel van succes
Linda de Mol is in dat genre altijd een voorloper geweest. Waar ze begon met een traditionele mediacarrière bij TROS en Sky Channel, zette ze zich met haar tijdschrift LINDA in 2003 voor het eerst neer als merk.
Tegenwoordig schuilt achter haar naam en persoonlijkheid een dynamisch multimediaal bedrijf.
Eva Jinek volgt Linda’s voorbeeld met een eigen online platform voor vrouwen bij RTL, en Chantal Janzen doet hetzelfde met haar &C talentprogramma.
Je eigen naam en leven als merk gebruiken, is niet altijd een te benijden positie. Nu het beroep van influencer serieuzer wordt, komen ook steeds meer berichten naar buiten over wat de negatieve gevolgen daarvan zijn.
Vlogster Bibi Breijman deelde eind 2017 in een openhartige video dat ze een burn-out kreeg door de druk alles in haar privéleven te moeten delen met haar volgers.

Zeikschrift
Van de Nieuwenhuizen begon haar account in 2016, met lange tijd maar een paar honderd volgers. Pas sinds begin 2019, na wat spraakmakend posts, werd haar account populairder.
Ze heeft lang niet zoveel volgers als een Ruba Zai of NikkieTutorials – @zeikschrift heeft ruim 26 duizend volgers, Ruba Zai 1,1 miljoen - maar evengoed heeft Zeikschrift wel invloed. Online, maar ook in het echte leven: zo mag ze aanschuiven bij redactietafels om te vertellen wat er goed en nog wat minder goed gaat.

Discussie
Youtube of talkshowtafel
Recept voor succes
Gerelateerde verhalen
Bekijk ook
Grote najaarstentoonstelling Mediavrouwen opent in Museum Hilversum
De wereld van beeld en geluid lijkt misschien een mannenwereld, maar niets is minder waar. Als we ons vizier richten op de vrouwelijke pioniers, blijkt de mediawereld voor een belangrijk deel door vrouwen te zijn uitgedacht en vormgegeven. De tentoonstelling Mediavrouwen brengt 30 pioniers samen en laat zien wat vrouwen voor de emancipatie van de mediakunst en –cultuur hebben betekend. Een expositie met herkenbare, soms onverwachte en inspirerende verhalen: een ode aan deze pioniers. Mediavrouwen is van 28 september t/m 31 december in Museum Hilversum te zien.

AVA_Net Symposium
AVA_Net is een netwerk voor audiovisuele collectiehouders in Nederland. AVA_Net brengt organisaties met AV-erfgoed uit diverse sectoren samen en biedt een platform voor kennisuitwisseling en informatieoverdracht. Elk jaar wordt het AVA_Net symposium georganiseerd in Beeld & Geluid. Dit jaar vindt het plaats op 20 juni 2023.