NA HET ZIEN VAN DEZE 5 SIMPELE TRUCS ZAL JOUW SURFGEDRAG NOOIT MEER HETZELFDE ZIJN!
Hoe clickbait je nieuwsgierig maakt zal je verbazen! Vooral nummer 3 is schokkend! Klik snel door en lees alles over de verleidingstechnieken van clickbait.
Klik hier!
Later lezen
Klik op dit artikel en je leven zal nooit meer hetzelfde zijn
Je kaak valt op de grond. Of je gelooft je ogen niet. Clickbait is ondertussen een bekend fenomeen. En ik wil mijn ogen maar al te graag niet geloven, maar de inhoud weegt vaak niet tegen de titel op. Waarom klik ik hier dan alsnog zo graag op? 5 simpele trucs hoe clickbait ons verleidt...
Waar wijst die pijl nou naar?
1
God is in the details
Clickbait classic: het onbenullig detail. Z’n hand, daar gaat het om. Wat maakt die hand zo speciaal? Het is toch gewoon een hand? Heb ik iets gemist? Misschien toch maar even erop klikken…
“something (such as a headline) designed to make readers want to click on a hyperlink especially when the link leads to content of dubious value or interest.”
De dubieuze reputatie van clickbait is zo wijdverbreid dat deze is opgenomen in de definitie van Merriam-Webster, het Amerikaanse woordenboek.
Vingers? Wat is er met mijn vingers?
2
Jouw doelgroep is iedereen
We hebben allemaal een persoonlijkheid. En handen. Wat zeggen mijn handen dan over mij? Ik heb een leuke persoonlijkheid... toch? Hoe breder het onderwerp, hoe meer relevante lezers.
Maar als clickbait het geschreven equivalent van een scheet is,
waarom blijft het dan zo hardnekkig op het web hangen? Simpel: het is relatief makkelijk geld verdienen. Lok onschuldige surfers met een shockerende titel naar jouw website. Daar kunnen ze naast het artikel genieten van een barrage aan advertenties. Met het plaatsen van die advertenties verdient de clickbaiter zijn geld. Het belang is dat mensen blootgesteld worden aan deze advertenties, niet dat ze het artikel lezen. Kwaliteit komt op de tweede plaats.
Emotie!
3
Goed verhaal, lekker clickbaar
Mooi verhaal, houden we van. Liefst met drama, conflict en eventueel een wijze les. Deze man zijn grande geste kan alleen maar tranen opleveren. Of toch…? Wat er gebeurt; de grote verandering in het verhaal, dat willen we weten! *klik*
De teleurstelling is groot
Als blijkt dat een artikel niet je leven verandert, terwijl de titel dit wel had beloofd. Je kunt je troosten in het feit dat velen hier moe van worden. Daarom is Facebook, als grootste verzamelbak van clickbait, al een tijdje de strijd aangegaan tegen matig nieuws. Onder andere door leestijd van artikelen te meten (hoe minder tijd, hoe minder relevant = weg van FB), veegt het platform zichzelf schoon van clickbait.
Caramba!
4
Sex sells, of de kunst van het verleiden
Nee, niemand herinnert zich haar! Maar die mooie ogen… En ze ziet er nu heel anders uit, zeg je? Dan raken we toch wel een beetje benieuwd. Even klikken. Puur uit antropologische interesse, natuurlijk!
Hoewel clickbait steeds meer wordt weggeveegd
Heeft het zijn sporen al achtergelaten. Artikelen nummeren met 10 x, 15 x voorbeelden, zien we ook in Nederland terug van Linda Nieuws tot VICE. En een weinig verhulde cliffhanger als ‘dit nieuws wil ik je niet onthouden’, vraagt niet erg om aandacht, maar probeert wel op jouw nieuwsgierigheid in te spelen.
Say what??!
5
Waarom realistisch als het over the top kan?
Hoe extremer, hoe meer aandacht. Dus waarom zou je daar niet mee uitpakken? Mooie vrouw, een baby, enorme berg geld en boze miljonairs. Dat maakt het klikken de moeite waard, ook al weet je eigenlijk al wel dat dit onzin gaat zijn
De vuistregel van clickbait blijft eigenlijk altijd hetzelfde
De headline licht een tipje van de sluier op, net genoeg, zodat je de rest ook wilt zien. Van de nieuwsgierigheid die we allemaal in bepaalde mate in ons hebben, wordt op die manier slim gebruik gemaakt. Die truc is niet nieuw en wordt in marketing vaak gebruikt. En hoewel clickbait-artikelen vaak hun belofte niet nakomen, wil je soms gewoon verleid worden.
Als we het dan toch over beloftes hebben. Denk je dat jouw surfgedrag nu nooit meer hetzelfde zal zijn, zoals de titel zegt? Waarom heb je eigenlijk op dit artikel geklikt?