

De invloed van AI op de K-pop-industrie
De Koreaanse muziekindustrie heeft de afgelopen jaren de wereld overgenomen. Maar zullen groepen als BTS en Blackpink blijven bestaan met de opkomst van AI-artiesten, zoals bij Aespa?
Later lezen
Media en marketing
De K-popindustrie is om verschillende redenen groot geworden en de media heeft hier een grote rol in gespeeld. Veel K-popartiesten hebben geen eigen sociale media platformen, maar alleen een gezamenlijk account voor de groep. Hierdoor zijn er verschillende aparte platformen gecreëerd waar artiesten persoonlijk live gaan, zoals Vlive, zodat fans contact kunnen hebben met hun favoriete artiesten. Ook promoot elke K-popgroep hun choreografie en nieuwe nummers middels . De K-popindustrie lijkt, voor promotie, veel meer gebruik van hun artiesten te maken dan we .
BTS
In de laatste 10 jaar is de Zuid-Koreaanse band BTS uitgegroeid tot één van de bekendste jongensgroepen van de wereld. De zeven jongens RM, Jin, Suga, J-Hope, Jimin, V en Jungkook, zijn sinds 2016 al een grote hit in eigen land, maar in op de internationale muziekmarkt.
BLACKPINK
BLACKPINK is momenteel de in de wereld, zo stond eind 2022 in het AD. De Zuid-Koreaanse popgroep bestaat uit Jennie, Lisa, Rosé en Jisoo. De groep heeft samen gewerkt met veel bekende artiesten en heeft opgetreden op grote podia zoals Coachella.

Teamvorming
Alle K-popgroepen die te zien zijn op YouTube of TV zijn samengesteld door verschillende entertainmentbedrijven. Dit kan achter de schermen gebeuren, maar ook door middel van Koreaanse tv shows die deze groepen samenstellen. De bekende meidengroep TWICE is ook samengesteld door zo'n programma. Deze programma's zijn erg gewild, omdat fans hierdoor kunnen meebeslissen over de totstandkoming van een nieuwe K-popgroep.

Training
De K-popindustrie is bekend en vernieuwend om verschillende redenen, maar de manier van trainen valt het meeste op. De reis begint pas net wanneer een persoon is toegelaten tot een entertainmentbedrijf. Ze moeten het perfecte gewicht hebben, trainen zo'n 20 uur op een dag en moeten hun . Een artiest kan soms wel 10 jaar trainen en niet uitgekozen worden voor een debuut in een K-pop groep. Ook opmerkelijk: zodra een artiest op 20-jarige leeftijd de K-pop industrie in wil komen, worden zij al gezien als te oud. Daarom starten veel opkomende artiesten op jonge leeftijd: soms wel vanaf 11 jaar oud.

Duistere kant van K-pop
K-pop entertainmentbedrijven proberen de duistere kant van K-pop al jarenlang te verbergen, maar door de internationale aandacht van K-pop is dit moeilijk vol te houden. Door de hoge druk die op de artiesten wordt gezet en de weinige hulp die hen wordt aangeboden, is de kans op zelfmoord hoog. In de laatste jaren zijn er al meerdere incidenten geweest waarin Koreaanse artiesten een einde maken aan hun leven. Dit heeft vaak te maken met depressie. Een mogelijk recent voorbeeld is Moonbin van de K-popgroep ASTRO die op 19 april 2023 overleed. De politie vermoedt dat het om zelfdoding gaat, maar ten tijde van juli 2023 moet dat nog steeds definitief bevestigd worden door het autopsierapport. Als dat zo is, is hij de zoveelste.

Militaire Dienstplicht
Sinds de wapenstilstand tussen Zuid- en Noord-Korea in 1957 is er een verplichte dienstplicht in Zuid-Korea. Alle mannen tussen de 18 en 28 jaar moeten 18 tot 21 maanden in het leger. Voor de jongensgroepen in Korea is dit soms een lastige opgave. Veel groepen gaan minder optreden of stoppen volledig. Toen de bekende groep BTS aan de beurt was, was er grote discussie vanuit fans en sommige overheidsinstellingen. Uiteindelijk heeft de band geen uitzondering gekregen om hun militaire service over te slaan. De band is momenteel in en zal nadat alle leden hebben gediend weer samen komen als één band.
De AI-Wave
Sinds een aantal jaren nemen verschillende AI K-popgroepen de Koreaanse muziekindustrie over. Deze groepen hebben net als alle andere popgroepen hun eigen kenmerkende persoonlijkheden en promoten hun werk via sociale media. De AI-groepen zijn of volledig AI of gecombineerd met menselijke K-popartiesten. Voorbeelden zijn de groepen: , SUPERKIND en MAVE.
Ai Meidengroep
Dit is de AI Meidengroep MAVE. Zij hebben de K-pop wereld met dit nummer, 'Pandora' op zijn kop gezet.
K-pop groep met AI lid
Een ander voorbeeld is de K-popgroep SUPERKIND. Deze bestaat uit zes leden, waarvan één volledig AI is. De Artificial Intelligence Idol genaamd Saejin lijkt vooral echt door de interactie die hij heeft in video's met zijn medebandleden. De band maakt verschillende danstutorials en achter de schermen video's, waarin ze ook interacties met Saejin hebben, zoals in dit voorbeeld.
Aespa + AI leden
De bekende groep Aespa doet het op een andere manier. Zij maakt gebruik van eigen AI avatars. Zo heeft ieder lid haar eigen persoonlijke AI wederhelft, zoals je ziet in deze clip.

Waarom gebruik maken van AI groepen?
AI groepen worden voornamelijk gebruikt omdat het tijdloos is. Deze bandleden zullen niet verouderen en hoeven ook geen strenge trainingen te ondergaan. Het management kan ze zo instellen dat ze perfect lijken in de ogen van de kijker. Ook lost het de problemen van schandalen en dienstplicht op en dat is weer goed voor het imago van een entertainmentbedrijf.
Wat zijn de reacties op de AI groepen?
Er zijn gemixte reacties vanuit de fandoelgroep. Velen vinden het vernieuwend en vooral indrukwekkend en gaaf dat de groepen net als normale popartiesten zichzelf promoten en optreden op echte K-poppodia in Zuid-Korea zoals Mnet. Echter zijn er ook negatieve reacties. Zoals die op de groep SUPERKIND. Fans weten dat K-pop artiesten al bijna niks betaald krijgen en trainen tot ze erbij neervallen en nu geeft een bedrijf veel geld uit om een AI avatar hun rol over te laten nemen. Zij vinden dat ze met dit geld juist beter moeten zorgen voor de andere leden van de groep.

Toekomstbeeld
De AI wave zal waarschijnlijk blijven groeien en verbeteren in de komende jaren. Het bedrijf HYBE, waar BTS onder valt, kan AI tegenwoordig niet meer wegdenken in zijn strategie. Echter zitten er grenzen aan: HYBE zal verschillende eigen platformen, waarin fans kunnen chatten met hun favoriete artiesten, niet laten bedienen door AI. De service van echte interactie zal worden voortgezet.

AI zal dus een grote rol in de muziekwereld spelen, maar het zal momenteel niet de echte popartiesten doen verdwijnen. Fans willen liever interactie met echte artiesten dan met een computer. Kortom: deze nieuwe muziekgolf wordt niet gezien als een bedreiging voor de huidige K-pop industrie, aldus Yoonnyung Lee en Amelia Hemphill in een artikel over AI K-pop.

Moeten er meer AI-popgroepen in de muziekindustrie komen?
K-pop is en blijft een miljoenenindustrie die wereldwijd bekendheid genereert. Met de toevoeging van A.I. - als onderdeel van de groep, of deze compleet overnemend - lijken de mogelijkheden eindeloos. Maar duidelijk is dat niet iedereen erop zit te wachten.
Voor wie geen genoeg krijgt van K-pop: nog enkele spectaculaire muziekvideo's:
- PSY- GANGNAM STYLE
- BTS - FAKE LOVE
- ATEEZ(에이티즈) - 멋
- TWICE - FANCY, STAYC
- UNIVERSE - BTS COLDPLAY
- FIRE - BTS
- BIGBANG- FANTASTIC BABY M/V
- GOD’S MENU - STRAYKIDS
- LOCO - ITZY
Of kijk op de complete bronnenlijst.
Gerelateerde verhalen
Bekijk ook

Onderwijsdagen My First Smartphone Festival 🎉
Het moment is daar: jouw leerlingen krijgen hun eerste smartphone, of hebben er zelfs al een! Een spannende mijlpaal voor hen, maar ook een uitgelezen kans te ontdekken hoe je op een speelse én verantwoorde manier met die smartphone omgaat. Het My First Smartphone Festival is de plek waar leerkrachten en leerlingen samen deze digitale wereld verkennen. Start jullie mobiele avontuur hier 🚀