Sport in beeld
Sport heeft zich dankzij en door media kunnen ontwikkelen tot het ongekende fenomeen dat het nu is. De camera bracht de prestaties van atleten over de hele wereld in de huiskamers van liefhebbers en zoomde in op de successen van legendes. Media is de aanleiding voor hoe veel sporten zich nu ontwikkeld hebben - van wielrennen naar darts, tot ‘s werelds grootste sport: voetbal.
Later lezen
Media ontdekten sport al vroeg als interessant fenomeen. In het begin van de 20ste eeuw hadden twee Franse sportkranten een fikse concurrentiestrijd. Om lezers te trekken organiseerden ze wielerwedstrijden. Sportkrant l'Auto kondigt in 1903 de route van de eerste Tour de France als promotiestunt aan. Media, in de vorm van een krant, stonden dus letterlijk aan de start van ‘s werelds grootste wielerwedstrijd.
Rechtstreeks verslag
Media doen ook sinds jaar en dag verslag van sportwedstrijden. In eerste instantie in de krant, maar al snel kwam ook het beeld om de hoek kijken. In de jaren 30 van de vorige eeuw werd er in het Verenigd Koninkrijk geëxperimenteerd met live-verslagen van sportwedstrijden op televisie. Hiervoor werd een oefenwedstrijd georganiseerd tussen Arsenal en het reserveteam van Arsenal. Waarom deze voetbalclub? Nou... eigenlijk voornamelijk omdat de Londense club om de hoek van het BBC-hoofdkantoor ligt. De voetballers waren in ieder geval erg onder de indruk van de camera's langs het veld.
Maar komt er dan nog wel iemand naar het stadion?
Voetbalbonden hadden er een zwaar hoofd in: ze verwachtten dat mensen minder naar het stadion zouden komen wanneer een wedstrijd op televisie te zien zou zijn. Het tegendeel bleek waar, de uitzendingen op televisie zorgden juist voor meer populariteit. Hetzelfde zien we nu het vrouwenvoetbal een plek krijgt op de Nederlandse televisie. De stadions van de betaalde voetbalclubs beginnen vol te lopen en op amateurniveau is het vrouwenvoetbal de afgelopen vijftien jaar de snelst groeiende sport in Nederland.
Past het op het scherm?
Toch was er, zowel letterlijk als figuurlijk, niet voor iedere sport ruimte op het scherm van de televisie. Welke sport leent zich goed voor televisie, en welke niet? De beeldkwaliteit was nog niet optimaal, daardoor waren sporten met een kleine bal, zoals golf of hockey, veel te moeilijk te volgen voor de kijkers. Ook had televisie een natuurlijke voorkeur voor sporten waarvan het speelveld in het vierkante kader van het scherm paste.
Graag geziene sporten
Verschillende factoren spelen natuurlijk mee of een sport ergens groot en populair wordt. Denk aan of een bepaalde club, sporter of land goed presteert in die sport, maar ook aan klimaat en traditie. Maar ook media hebben dus een flinke vinger in de pap bij de populariteitsgroei van bepaalde sporten.
Bereik=commercie
Wanneer een sport groot en populair wordt - en er dus veel mensen op televisie naar kijken - blijkt dat er snel grote merken om de hoek komen kijken. Hoe groter de sport, hoe meer kijkers, hoe meer bereik als merk.
Waarom is sport zo interessant voor merken?
Sport heeft, overal op de wereld, een universele aantrekkingskracht op de mens. Mensen houden van de verhalen over onverwachte winnaars, iconen die vallen en legendarische comebacks. Uiteindelijk is er niets beter dan de moderne media, met alle technologische en audiovisuele ontwikkelingen, die deze meeslepende verhalen op een spectaculaire manier in beeld kunnen brengen. Grote merken pikken, aan de zijlijn van dit wereldwijde fenomeen, maar al te graag een graantje mee.
Media spelen een moeilijk te onderschatten rol in hoe sport zich nu ontwikkeld heeft. Ze stonden aan de wieg, waren financier en deden verslag. Maar bovenal waren ze over de hele wereld de kleurrijke drager van legendarische sportverhalen - verhalen van winnaars en verliezers. Zonder media geen sport, maar ook zonder sport geen media.
Meer weten over verhalen en media? Kom dan naar de Dutch Media Week van 4 t/m 13 oktober 2019.
Gerelateerde verhalen
Bekijk ook
Mediafestival Dutch Media Week laat Hilversum zinderen
Over een kleine maand is het zo ver: de aftrap van hét mediafestival van Nederland, Dutch Media Week. Van 4 tot en met 13 oktober zindert het in heel Hilversum van de activiteiten met media als stralend middelpunt. Het thema dit jaar is the heart of the story, waarbij je ontdekt, wordt verrast en wordt geïnspireerd door de bijzondere en actuele verhalen die verteld worden met - en over - media. Voor jong tot oud, van gezinnen tot professionals en van makers tot kijkers.
Onderwijsdagen My First Smartphone Festival 🎉
Het moment is daar: jouw leerlingen krijgen hun eerste smartphone, of hebben er zelfs al een! Een spannende mijlpaal voor hen, maar ook een uitgelezen kans te ontdekken hoe je op een speelse en verantwoorde manier met die smartphone omgaat. Het My First Smartphone Festival is dé plek waar docenten en leerlingen samen deze digitale wereld verkennen. Start jullie mobiele avontuur hier 🚀