Corona gaat viral
Het coronavirus gaat viraal op alle media. Maar zijn media rondom het coronavirus een paniekzaaiende katalysator? Of een verzachtende pleister op de geïnfecteerde wond?
Later lezen
We worden overspoeld met alarmerende berichten
Pushberichten met afgelastingen, liveblogs waarin het aantal besmettingen wordt bijgehouden en extra nieuwsuitzendingen voor nóg meer achtergrondinformatie; het is natuurlijk goed om de bevolking op de hoogte te houden, maar wat is de taks?
Een collectief moment
Er is wel degelijk ook sprake van verbinding
Nog nooit keken er zoveel Nederlanders tegelijk naar de televisie voor een niet-sport-moment. De televisietoespraak van premier Mark Rutte bracht mensen via het televisiescherm in extreem grote getale bij elkaar en creëerde een gevoel van collectiviteit.
Tussen kunst en quarantaine
Terwijl mensen thuis zitten, ontstaan er ook talloze creatieve initiatieven op de sociale media. Zo bedachten deze kunstliefhebbers, onder de noemer kunst en quarantaine, op Instagram de challenge om een kunstwerk na te maken met minstens drie voorwerpen uit je huis.
Zou dit met het hamsteren van toiletpapier te maken hebben?
Wat is de rol van de media tijdens de coronacrisis?
Media en nieuwsorganisaties zijn broodnodig in deze tijden. Ze brengen verslag en duiding. Maar aan de andere kant zorgen ze er ook voor dat je constant geconfronteerd wordt met de sluimerende gevaren. En juist dit constante bewustzijn draagt bij aan de groeiende onrust. Een balans lijkt daarom essentieel en de verantwoordelijkheid voor media en nieuwsorganisaties is groot.