Een kleurrijke kus in een zwart-witte wereld
De jaren vijftig zijn kleurloos, saai en truttig. Waarom is het bekendste televisiefragment uit die jaren dit dan niet? Hoe de Nederlandse TV wereldgeschiedenis schreef met een taboedoorbrekende kus.
Later lezen
Heb je in de jaren vijftig TV, dan kijk je Pension Hommeles. Heb je geen TV, dan kijk je het bij je buren.
Elke maand wachten de kijkers vol spanning af wat de populaire schrijfster Annie M.G. Schmidt nu weer heeft verzonnen.
Zonder het te beseffen, heeft de Nederlandse TV een primeur te pakken.
De eerste interraciale zoen.
Hoe spraakmakend was dat in die kleurloze jaren 50?
Van boeken tot aan theater zet Annie zich af tegen hoe het hoort
Emancipatie is afbreken van krotten van sex, religie, alles afbreken wat verrot is. [...] En fatsoen, ik heb zo’n hekel aan fatsoen. Jammer dat de mensen zich laten inpennen in zelf bedachte grenzen."
Dit is kenmerkend voor haar werk.
Zoals producent Wim Ibo zegt: "Hij heeft wat Nederlanders allemaal missen. Hij is een zorgeloos kind, dat van de ene dag in de ander leeft."
In 1959 wordt daar het stuk 'Hot Summer Night' uitgezonden. Ook in Engeland wordt dit trots gebracht als "eerste interraciale kus". Maar de Nederlandse TV was een maand eerder.
Als Jones naar Nederland komt zijn hier weinig zwarte mensen:
Ik was een oddity. Een vreemd ding. Je kon het aanraken en je kon ermee praten. Ik liep een keer door de Leidsestraat en ik voelde ineens een hand door mijn haar. Ik schrok me lam. Waren het meisjes, ze zeiden: Sorry meneer, we wouden even voelen."
Zwarte acteurs zijn exotisch.
Maar op de Nederlandse TV is het niets nieuws. Otto Sterman is sinds de jaren 40 bij de televisie betrokken. Hoewel hij een geboren en getogen Amsterdammer is, speelt hij voornamelijk Amerikaanse 'negers'. Zoals in Het Concert.
Want wat in Amerika speelt tussen zwart en wit is ook in Nederland een populair onderwerp op TV. Media behandelen de Amerikaanse rassenproblematiek zo vaak dat Nederlandse kranten spreken van een "modeverschijnsel" en een "rage".
Zo schrijft Trouw, op 23 oktober 1959: "Daarom zal misschien de wel wat plotselinge uitbarsting van het blinde meisje Anne over liefde tussen blanken en negers sommige kijkers wat hard hebben aangedaan."
Het paste dus in de tijdgeest om een interraciale liefde in beeld te brengen. Wat dat betreft is de kus in Pension Hommeles niet zo bijzonder.
Wel uniek voor die tijd is dat het helemaal niet wordt gebruikt om racisme aan te kaarten.
Op de kus in Hommeles wordt in de aflevering zelf niet gereageerd. Ook kranten maken er de volgende dag geen ophef over. Was Nederland dan zo vooruitstrevend? De TV gaat in 1961 de straat op om het te peilen.
Maar uiteindelijk overwint de liefde
TV probeert een afspiegeling te zijn van de maatschappij. Dat zie je terug in verschillende Nederlandse series door de jaren heen. Daar horen ook diverse zoenen bij.Donald Jones en Roekie Aronds 1959
De interraciale kus van Pension Hommeles was zijn tijd ver vooruit, terwijl het tegelijkertijd aansloot bij de maatschappij van de jaren vijftig. Zowel de maatschappij als de media zijn sindsdien veel veranderd, waarbij diversiteit steeds meer aandacht krijgt. Zo draagt televisie bij aan een steeds kleurrijkere wereld.
Gerelateerde verhalen
Bekijk ook
Wondere Wereld: Media & Robotica
Aan de hand van fragmenten uit Chriet Titulaers beroemde televisieprogramma 'Wondere Wereld' uit de jaren ‘80 neemt Diederik Jekel je in deze lezing mee langs de uitvindingen die ons leven en mediagebruik radicaal hebben veranderd. Hoe beïnvloeden deze ontwikkelingen jou en hoe verhoud jij je hiertoe? Samen onderzoeken we dit en de toekomst hiervan.