Hilversumse hervormingen
Op maandag 25 november maakte Ongehoord Nederland bekend dat het een nieuwe publieke omroep wil worden. In de rijke omroepgeschiedenis zijn er verschillende - succesvolle en minder succesvolle - pogingen geweest om een plek te veroveren binnen het publieke bestel. Wat betreft de beweegredenen van de etherbestormers lijkt er een bepaald patroon te herkennen.
Later lezen
Gesteund door, en in lijn met de opvattingen van, bekende Haagse gezichten: Geert Wilders en Thierry Baudet.
De plannen van Ongehoord Nederland zijn zelf ook behoorlijk politiek geladen...
...en daarmee hopen ze in een gat te springen.
Maar een nieuwe publieke omroep beginnen...
...dat kan toch niet zomaar?
Nou, eigenlijk kan dat betrekkelijk makkelijk: in eerste instantie moet het initiatief 50.000 betalende leden hebben en zich kunnen onderscheiden van de bestaande omroepen om toegang te krijgen tot het publieke bestel. Vervolgens moet de nieuwe omroep, als één van de belangrijkste eisen, binnen vier jaar 150.000 betalende leden hebben om te mogen blijven bestaan. Dus, waar wacht je nog op?
Oorspronkelijk waren alle Nederlandse publieke omroepen ook verbonden aan deze zuilen.
De VARA was er bijvoorbeeld voor de sociaal-democraten, de AVRO voor de liberalen, de KRO voor de katholieken en de NCRV en de VPRO voor de protestanten.
Later in de 20ste eeuw veranderde de Nederlandse samenleving en kwamen er verschillende nieuwe omroepen bij.
Ook kwam er voor het eerst commerciële omroepen, buiten het publieke bestel om.
Vertrossing
In de tweede helft van de 20ste eeuw was de TROS de eerste die met een vrij geluid in een gat binnen de publieke omroepen dachten te duiken. Er was sprake van ontzuiling en er kwam steeds meer ruimte voor commerciële, op entertainment gerichte programma's op televisie (dit noemt men ook wel de 'vertrossing' van het medialandschap). Na de TROS kwamen ook Veronica (inmiddels een commerciële omroep), EO, Human, BNN, Max, LLiNK (inmiddels opgeheven), PowNed en WNL met een eigen geluid en zo kwam er steeds meer kleur in het publieke bestel.
Deze nieuwe omroepen moeten zich wel onderscheiden van de andere omroepen.
Maar gebeurt dit eigenlijk altijd wel?
Zo onderzocht ook Andere Tijden toen in 2009 WNL en PowNed het publieke bestel wilden betreden.
Het idee van WNL kwam toentertijd sterk overeen met de invalshoek van de TROS veertig jaar eerder:
Het brengen van een fris, nieuw geluid.
En komt dit verhaal ons nu ook niet een beetje bekend voor?
Daar valt misschien iets voor te zeggen.
Toch voelt het allemaal misschien net iets te vertrouwd.
We zien namelijk dezelfde retoriek...
...en dezelfde doelgroep.
Een nieuw, ongehoord geluid: is het een terugkerend fenomeen?
Denk je dat Ongehoord Nederland het medialandschap gaat veranderen?
Meer weten over politiek en het bevragen van de pluriformiteit binnen het medialandschap? Bekijk ons verhaal Aandacht is alles, over waarom sommige politici graag afgeven op ‘de mainstream media’.
Gerelateerde verhalen
Bekijk ook
Piraten Hack
Dit jaar bestaat de lokale publieke omroep 50 jaar. Beeld & Geluid organiseert in het kader daarvan een reeks radio uitzendingen samen met Den Haag FM over de wegbereiders van de legale publieke omroep, de zogeheten 'radiopiraten'. Er wordt een uniek programma uitgezonden over de rollen, invloeden, geschiedenis, het heden en de toekomst van piratenradio.