Hilversumse hervormingen
Op maandag 25 november 2019 maakt Ongehoord Nederland bekend dat het een nieuwe publieke omroep wil worden. In de rijke omroepgeschiedenis zijn er verschillende - succesvolle en minder succesvolle - pogingen geweest om een plek te veroveren binnen het publieke bestel. In de beweegredenen van de nieuwe etherbestormers is een patroon te herkennen.
Later lezen
In het staartje van 2019 presenteert Ongehoord Nederland zijn plannen om een nieuwe publieke omroep te starten.
Gesteund door en in lijn met de opvattingen van bekende Haagse gezichten: Geert Wilders en Thierry Baudet.
De plannen van Ongehoord Nederland zijn zelf ook behoorlijk politiek geladen...
...en daarmee hopen ze in een gat te springen.
Maar een nieuwe publieke omroep beginnen...
...dat kan toch niet zomaar?
Nou, eigenlijk kan dat betrekkelijk makkelijk: in eerste instantie moet het initiatief 50 duizend betalende leden hebben en zich kunnen onderscheiden van de bestaande omroepen om toegang te krijgen tot het publieke bestel. Vervolgens moet de nieuwe omroep, als één van de belangrijkste eisen, binnen vier jaar 150.000 betalende leden hebben om te mogen blijven bestaan. Dus, waar wacht je nog op?
In grofweg de eerste helft van de vorige eeuw kun je de Nederlandse samenleving opdelen in zuilen.
Oorspronkelijk zijn alle Nederlandse publieke omroepen ook verbonden aan deze zuilen.
De VARA is er bijvoorbeeld voor de sociaal-democraten, de AVRO voor de liberalen, de KRO voor de katholieken en de NCRV en de VPRO voor de protestanten.
Later in de 20ste eeuw verandert de Nederlandse samenleving en komen er verschillende nieuwe omroepen bij.
Ook komen er voor het eerst commerciële omroepen, buiten het publieke bestel om.
Vertrossing
In de tweede helft van de 20ste eeuw is de TROS de eerste die met een vrij geluid in een gat binnen de publieke omroepen duikt. Er is sprake van ontzuiling en er komt steeds meer ruimte voor commerciële, op entertainment gerichte programma's op televisie (dit noemt men ook wel de 'vertrossing' van het medialandschap). Na de TROS komen ook Veronica (inmiddels een commerciële omroep), EO, Human, BNN, Max, LLiNK (inmiddels opgeheven), PowNed en WNL met een eigen geluid. Zo komt er steeds meer kleur in het publieke bestel.
Deze nieuwe omroepen moeten zich wel onderscheiden van de andere omroepen.
Maar gebeurt dit eigenlijk wel altijd?
Dat onderzoekt ook Andere Tijden, wanneer in 2009 WNL en PowNed het publieke bestel willen betreden.
Het idee van WNL komt sterk overeen met de invalshoek van de TROS veertig jaar eerder:
...het brengen van een fris, nieuw geluid.
En komt dit verhaal ons nu ook niet een beetje bekend voor?
We zagen ze al voorbij komen, PowNed en WNL, twee vergelijkbare initiatieven.
EenVandaag onderzoekt of deze bewegingen een punt hebben en de publieke omroep inderdaad te 'links' zou zijn.
Toch voelt het allemaal misschien net iets te vertrouwd.
We zien namelijk dezelfde retoriek...
...en dezelfde doelgroep.
Een nieuw, ongehoord geluid: is het een terugkerend fenomeen?
Denk je dat Ongehoord Nederland het medialandschap gaat veranderen?
Meer weten over politiek en het bevragen van de pluriformiteit binnen het medialandschap? Bekijk ons verhaal Aandacht is alles, over waarom sommige politici graag afgeven op ‘de mainstream media’.
Bekijk ook
Op 21 januari organiseert het ANP namens BENEDMO een gratis workshop voor journalisten over het vinden en beoordelen van (open) data. Je krijgt praktische tools, leert bronnen kritisch te evalueren en werkt aan hands-on cases.