De nieuwe generatie vrouwelijke singer- songwriters
De Nederlandse muziekwereld van de jaren 20 wordt gedomineerd door een succesvolle generatie vrouwelijke singer-songwriters. Waar komen zij vandaan en wat verbindt hen?
Later lezen
In 2013 brengt Maaike Ouboter met het fragiele gitaarliedje 'Dat ik je mis' tijdens De Beste Singer-Songwriter van Nederland zowel de jury als televisiekijkend Nederland tot tranen.
Met haar winst dat seizoen zet zij de deur verder open voor vrouwelijke singer-songwriters in Nederland.
Negen jaar later vertegenwoordigt rapper, zangeres en singer-songwriter S10 het Eurovisie Songfestival voor Nederland met ‘De diepte’.
Een pakkend nummer met oorwurm-refrein, waarmee zij eindigt op de 11e plaats. Het lied van S10 lijkt schijnbaar nergens op ‘Dat ik je mis’ van Maaike.
Toch zijn er overeenkomsten die het werk van jonge Nederlandse vrouwelijke singer-songwriters kenmerken.
Wat zijn die overeenkomsten?
Natuurlijk kennen we al veel langer een traditie van Nederlandse zangeressen, zoals Anouk, Wende en Miss Montreal.
Tijdens De Beste Singer-Songwriter van Nederland, dat loopt van 2012 tot en met 2015, verschijnen jonge vrouwen als Judy Blank, Samya Hafsaoui, Lakshmi en natuurlijk Maaike Ouboter.
Ze staan met akoestische gitaar of piano klaar om hun liedjes te spelen voor de jury en televisiekijkend Nederland. Zo vertelt Samya hier hoe ze het vond om voor vijf camera's te staan.
Van invloed op de huidige generatie zijn Eefje de Visser en LUWTEN, die de akoestische gitaren verruilden voor synthesizers en beats.
Met veel succes worden elementen uit pop, electro en hiphop verwerkt in liedjes die in de kern klein, poëtisch en persoonlijk blijven.
Het zijn singer-songwriterliedjes, met moderne producties, die aansluiten bij de huidige eclectische popmuziek.
Voor Eefje de Visser, Maaike Ouboter, S10, Tabhita, Linde Schöne en Froukje is het vanzelfsprekend om in hun eigen taal te zingen.
Daarmee blijven zij alleen maar dichter bij zichzelf.
Nederlandstalige popmuziek werd daarmee - los van een rages als Doe Maar of BLØF - veel gangbaarder.
Vooral de Nederhop brak een succesvolle lans en is een belangrijke invloed voor onder meer S10, Tabhita en Linde Schöne.
Het is te horen in de gezongen openhartige 'flows' van Linde Schöne tijdens dit optreden bij Serious Request.
Broedplaatsen voor Nederlandse popmuziek zijn onder andere de hogere muziekopleidingen.
Veel grote steden hebben rockacademies of conservatoria met popafdelingen.
De docenten hebben vaak zelf hun sporen verdiend in de muziek.
Zij dragen dit over op hun leerlingen, die het schrijven van een goed liedje of het maken van een sterke productie als hoofdvakken hebben.
Talent en eigenzinnigheid deden de rest voor namen als Meau, LUWTEN en Froukje.
Vrouwelijke artiesten waren ooit vooral producten van een door mannen bestierde muziekindustrie.
Pas met de komst in 1977 van punk en postpunk, wat we tegenwoordig de verzamelnaam 'indie' of 'alternative' geven...,
...kregen vrouwen de ruimte om zelf bands op te richten en onafhankelijk te opereren.
Ook qua Nederlandse vrouwelijke indie-artiesten kent Nederland een grote bloei, onder andere met Pip Blom die je hier ziet en hoort in De Wereld Draait Door.
Andere voorbeelden zijn Amber Arcades, Robin Kestler, M. Lucky, Pitou en de band Loupe.
Dicht bij jezelf blijven als artiest betekent ook je wortels onderzoeken.
De hier in De Nieuwe Maan optredende Nederlands-Marokkaanse zangeres Inez schakelt in haar popsongs moeiteloos over van Nederlands naar Arabisch en Frans.
Zo interpreteert zij op vrije en persoonlijke wijze het van The Voice bekende nummer Menak Wla Meni.
Andere voorbeelden zijn de Rotterdamse artiest Sevdaliza die haar Iranees/Perzische roots verwerkt in elektronisch muziek...
... en de Arabische invloeden die doorklinken in de gedragen indie-pop van de Nederlands-Irakese Naaz.
Op de vraag van Rock Werchter TV waar haar emotionele en intense muziek vandaan komt, antwoordt Pitou: "Van mijn binnenste en van de wereld die ook wel intens en emotioneel is af en toe".
Maaike Ouboter, Pitou, Robin Kester, Froukje en S10 vertellen over hun eigen jonge levens; dat wat zij meemaken en waar ze mee worstelen.
Muzikaal kan het alle kanten opwaaien, maar het blijven in de kern altijd kleine en persoonlijke liedjes over de belevenissen van jonge vrouwen uit de generaties x en z.
In een dubbelinterview met OOR vullen vriendinnen Froukje en S10 elkaar aan.
Froukje: "Ik voel hier en nu, als vrouw in de muziekindustrie, dat ik er mag zijn. En mag maken wat ik wil."
S10: "Ik ook. Ik doe precies wat ik wil. Laat iedereen dáár vooral een voorbeeld aan nemen". Het nummer 'Nooit meer spijt' lijkt perfect bij deze uitspraken te passen.
Het beeld van een introverte singer-songwriter die een gevoelig liedje op piano of gitaar speelt lijkt ouderwets. Tegenwoordig hebben de vrouwen veel meer kleur en diversiteit. Zijn ze nog wel te vergelijken? De grote overeenkomst van de genoemde artiesten in dit verhaal lijkt in ieder geval: dat ze volledig zichzelf zijn. Met hun openhartige liedjes sporen zij luisteraar aan om dat vooral ook te zijn.
Smaakt dit naar meer? Beluister de playlist op muziekweb.nl, met genoemde en veel meer artiesten!
Gerelateerde verhalen
Bekijk ook
Cartoons Day
Op 17 oktober is de uitreiking van de European Cartoon Award 2024. De European Cartoon Award (ECA) is een van de belangrijkste prijzen voor politieke cartoons wereldwijd. Elk jaar viert de ECA dit met de 'Cartoons Day', een evenement gewijd aan politieke cartoons met panels, workshops en debatten.