Boeren in beeld
Eenzijdig, negatief, gekleurd en niet het ‘eerlijke verhaal’. Verwijten die klinken op social media als het gaat om de beeldvorming van boeren in de media. Maar klopt dit wel? Worden boeren echt zo negatief neergezet? En hebben de boeren hier dan helemaal geen invloed op?
Later lezen
Boos
Nederland is in de ban van de protesten tegen de stikstofplannen en het landbouwbeleid. Boeren op trekkers blokkeren distributiecentra en snelwegen en gaan langs bij politici. Ook keren zij zich met hun acties tegen de ‘mainstream media’, zoals laatst bij het Mediapark waar de Nederlandse Publieke Omroep en RTL zijn gevestigd. Ze zijn boos op de reguliere media, omdat deze volgens berichten op social media eenzijdig en negatief over boeren en de agrarische sector zouden berichten.
"Ja, ho effe!"
Ook Jens de Willigen van de boerenprotestbeweging Agractie vindt dat boeren negatief in beeld worden gebracht, vertelt hij in ‘Media Kwestie’. Alsof boeren alleen maar "mishandelaars" zijn en niet van waarde voor de samenleving. "Ja, ho effe!" Maar klopt dit beeld wel als je kijkt naar televisieprogramma’s die over boeren gaan?
Boer zoekt vrouw
Neem het populaire datingprogramma ‘Boer zoekt Vrouw’, gepresenteerd door Yvon Jaspers, waarin vrijgezelle boeren op zoek gaan naar een partner om hun leven mee te delen. Het programma neemt de kijker mee in de mooie kanten van het boerenleven: de vrijheid, de passie voor het vak, de liefde voor de dieren en de schoonheid van de natuur. Romantisch toch?
Hoor het enthousiaste commentaar van akkerbouwer Wim als hij samen met ‘zijn vrouwen’ op een trekker met een haspel het land gaat besproeien.
“Dit is toch gewoon een geweldig ding jongens!” en “Machtig!”
Ondertussen vraagt Marlies zich voor de camera af wat ze tot nu toe eigenlijk van boer Wim vindt.
Onze Boerderij
Ook in ‘Onze Boerderij’ duikt Yvon Jaspers in het boerenleven. Dit programma geeft een inkijkje in de verschillende soorten bedrijven en kweekt begrip voor de keuzes die boeren maken. Dit in tegenstelling tot de journalistieke verhalen in de media die veelal negatief zijn.
Yvon Jaspers gaat in de serie bij boeren langs met de vraag hoe het is om in deze turbulente tijd een boerenbedrijf te runnen.
De boeren laten hun manier van werken zien en vertellen over de keuzes die ze daarin maken.
En die keuzes gaan veel verder dan het eigen bedrijf, aldus Jaspers in de intro van het programma.
Geen kans
En hoe zit het met de kritiek dat de actievoerende boeren niet de kans krijgen om in de reguliere media hun zegje te doen over de stikstofregeling en de toekomst van de landbouw? Ook dit verwijt lijkt onterecht als je kijkt naar de televisie. Talkshows geven actievoerende boeren wel degelijk een podium om hun visie te delen en toe te lichten.
Zoals het televisieprogramma ‘Op1’ , waarin veehouder Ben Apeldoorn reageert op de kritiek dat de agrarische sector vooral voor de export produceert.
Hij nuanceert dit beeld, zet het handig in een ander perspectief en prikkelt de kijker tot nieuwe gedachten.
"Wij doen gewoon iets dat bij ons past", aldus Apeldoorn.
Dit soort media-optredens van boeren zijn trouwens niet spontaan, vertelt campagnestrateeg Jurjen van den Berg in het programma ‘Mediastorm’.
De diverse belangenorganisaties achter de boerenprotesten hebben de communicatie goed op orde en bespelen de media slim.
Zo weten ze precies welke boer ze in welk televisieprogramma en met welk verhaal naar voren moeten schuiven.
BN'ers de boer op
Ook op andere manieren zetten belangenverenigingen van boeren de reguliere media in om de beeldvorming van boeren te beïnvloeden en meer begrip te kweken. Zoals via het RTL4-programma ‘Wie de boer niet kent’, dat mede is opgezet door kaas- en zuivelbedrijf Royal A-ware en de veevoederbedrijven De Heus en Van Driegroep. In deze televisieserie gaat presentator Jamie Trenité samen met een aantal BN’ers de boer op 'om alles te ontdekken wat zij nog niet wisten over boeren, dieren en duurzaamheid'. Zo maakt het programma opnamen bij melkveehouder Jan Willem Breukink in Drunen, waar Trenité helpt met het afrasteren van de wei.
Skippyballen en fopspenen
En radiopresentator Evelien de Bruijn loopt een dagje mee op de kalverhouderij van Thieu Derks in het Brabantse Sambeek.Tijdens het voeren van de loslopende kalfjes in de stal, vertelt Derks over zijn diervriendelijke manier van boeren: ”Ze hebben skippyballen, fopspenen en een borstel om te schuren.“
Televisieprogramma's lijken boeren en hun protesten lang niet zo negatief en eenzijdig in beeld te brengen als berichten in de social media doen geloven. Programma's als 'Boer zoekt vrouw' en 'Onze boerderij' laten juist de mooie kanten van het boerenbestaan zien. Bovendien zijn de belangenorganisaties die achter de boeren staan goed in staat om hun verhaal in de media te vertellen en de beeldvorming te beïnvloeden.
Gerelateerde verhalen
Bekijk ook
Onderwijsdagen My First Smartphone Festival 🎉
Het moment is daar: jouw leerlingen krijgen hun eerste smartphone, of hebben er zelfs al een! Een spannende mijlpaal voor hen, maar ook een uitgelezen kans te ontdekken hoe je op een speelse en verantwoorde manier met die smartphone omgaat. Het My First Smartphone Festival is dé plek waar docenten en leerlingen samen deze digitale wereld verkennen. Start jullie mobiele avontuur hier 🚀