You are here:

Nieuws of Nonsens in de klas

Beeld en Geluid, het instituut voor mediacultuur in Hilversum, organiseert vrijdag 1 juni een studiedag gericht op docenten in het voortgezet onderwijs - maar andere niveaus zijn ook welkom - met als thema Nieuws of Nonsens in de klas. Een studiedag over medialogica, nieuws, desinformatie, filters, bubbels en duiding.

In tijden van fake news, filterbubbels en nieuwe vormen van (online) journalistiek, is de impact van het dagelijks nieuws groter dan ooit. Nieuwsmakers creëren bewust of onbewust een eigen verhaal vanuit hun inzichten en meningen. Nieuws of Nonsens in de klas is een eyeopener voor iedereen die meer wil weten over hoe nieuws gemaakt wordt, hoe je zelf je nieuws selecteert en hoe je je er, bewust of onbewust, door laat beïnvloeden.

Deze middag geeft inzicht in hoe nieuws wordt gemaakt, verspreid en verslonden en hoe mediahypes ontstaan. Met de inspirerende en praktische workshops hebben docenten na deze middag een aantal tools in handen om direct in de klas toe te passen en het gesprek met leerlingen aan te gaan. Deze studiedag wordt gemodereerd door Joost Hoebink van het Nederlands Debat Instituut.

Programma

10:30 uur inloop
11:00 uur start zaalprogramma: Eye Opener door Maike Olij
11:30 uur Q&A met Maike Olij en Marc Josten, hoofdredacteur Medialogica
12:00 uur lunch
12:45 uur workshops en bezoek tentoonstelling Nieuws of Nonsens.
17:00 uur plenaire afsluiting door Eppo van Nispen tot Sevenaer, algemeen directeur Beeld en Geluid.

Eye Opener

Je start deze dag samen met je collega's en krijgt van ons een echte Eye Opener. 

De mediawereld waar jongeren zich tegenwoordig in bevinden vind je misschien onbegrijpelijk en ondoordringbaar. Maar de basisprincipes van deze wereld verschillen eigenlijk niet zoveel met die van de traditionele mediawereld. Onder leiding van Maike Olij ervaar je in deze startsessie dat je eigenlijk niet wezenlijk verschilt van je leerlingen in gebruik van en kennis over media. Juist deze overeenkomsten kunnen een opening zijn voor goede gesprekken in de klas!

Maike Olij is media-innovator en journalistiek strateeg en heeft zich voor de NOS enkele jaren verdiept in de motivaties die mensen hebben om nieuws te consumeren. Ze zet deze kennis is om redacties meer inzicht te geven in hun publiek en om nieuwe journalistieke concepten te bedenken

Q&A Marc Josten

Medialogica en de vorming van de publieke opinie

Na slapen en werken besteden wij de meeste tijd aan het gebruik van media. Zij dienen als gids om greep te krijgen op de werkelijkheid, ze bepalen in belangrijke mate ons beeld van de werkelijkheid. Maar in hoeverre zijn ze een betrouwbare gids? Hoe verhoudt het beeld dat zij schetsen zich tot de werkelijke wereld? Welke mechanismen zijn er aan het werk? Dat is waar het in het Human-programma Medialogica over gaat.

Eindredacteur Medialogica Marc Josten gaat aan de hand van een paar recente voorbeelden in gesprek met de dagvoorzitter over hoe media van invloed zijn op de publieke opinie, hoe mediahypes ontstaan en waarom medialogica in alle klaslokalen besproken zou moeten worden.

Workshop 1: Mediawijsheiddebat

i.s.m. Mediawijzer.net en het Nederlands Debat Instituut

Doorvragen, samenvatten, verduidelijken… het modereren van een debat of discussie over mediawijsheid in de klas is een vaardigheid die je kunt leren. Met de juiste vorm en vaardigheid maak je het voor leerlingen een activiteit waar ze veel lol in hebben.

In deze workshop leren de experts van het debatinstituut je spelenderwijs de kunst van het modereren. Dat betekent zélf debatteren en jureren. Met deze praktijkervaring kan je vervolgens zelf verder oefenen in de klas. Gelukkig zijn daar al mooie hulpmiddelen voor ontwikkeld. Op mediawijsheiddebat.nl vind je een discussiestarter voor het voortgezet onderwijs, ontwikkeld door Beeld en Geluid, Mediawijzer.net en het Nederlands Debat Instituut.

De workshop wordt gegeven door Joost Hoebink. Al ruim 10 jaar staat hij wekelijks op het podium als dagvoorzitter, presentator en gespreksleider. Namens het Nederlands Debat Instituut maakte hij honderden events tot een succes. Daarvoor werkte hij als verslaggever voor Radio 1 en als presentator van VARA's 'Op weg naar Het Lagerhuis'. Joost is ook een gedreven trainer en coach. Zo traint hij docenten en leerlingen in het verbeteren van het duaal debat en presenteert hij debattoernooien door het hele land.

Workshop 2: ‘Slecht Nieuws Game’

LET OP: Laptop nodig!

Via het online interactieve spel ‘Slecht Nieuws’ leer je over nepnieuws en de bewuste cynische keuzes die meestal achter liggen. Mediastartup DROG is een platform en kennisbank over de impact van desinformatie, mede gefinancierd door het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek.

Wat zijn de slimste trucs van desinformatie? Hoe word je de beste trol? DROG wil mensen niet vertellen wat ze moeten geloven, maar laat ze aan den lijve ondervinden hoe makkelijk ze zijn te misleiden. In een serious game en in workshops laat DROG daarom mensen zelf (gecontroleerd) nepnieuws maken en verspreiden.

In de workshop speel je de game en ervaar je hoe het is om onderdeel te zijn van een trollenfabriek. Als je de technieken achter de fake-berichten herkent, ben je er beter tegen bestand. ”Zie het als een vaccin”, stelt bedenker Ruurd Oosterwoud. Het moet in die zin een soort vaccinerende werking hebben: wie de interne werking van propaganda en nepnieuws kent, kan het ook herkennen.” Natuurlijk krijg je tips mee hoe je deze game in de klas kan gebruiken.

De workshop wordt gegeven door Ruurd Oosterwoud en IJsbrand Terpstra. Ruurd Oosterwoud (1989) is de oprichter van DROG. Tijdens zijn studie Russian and Eurasian Studies (2014) heeft hij zich gespecialiseerd in Russische desinformatie. In diezelfde periode heeft hij ook voor het Ministerie van Buitenlandse Zaken onderzoek gedaan naar het onderwerp. IJsbrand Terpstra (1993) is freelance journalist (o.a. als politiek verslaggever bij de Leidse lokale omroep Sleutelstad) en verzorgt hij workshops in het onderwijs voor DROG.

Bezoek tentoonstelling Nieuws of Nonsens

In het middagprogramma is ruimte gehouden om de tentoonstelling Nieuws of Nonsens: #demediamindfuck te bezoeken. In tijden van fake news, filterbubbels en nieuwe vormen van (online) journalistiek, is de impact van het dagelijks nieuws groter dan ooit. Nieuwsmakers creëren bewust of onbewust een eigen verhaal vanuit hun inzichten en meningen. Kan nieuws wel volledig objectief zijn?

De tentoonstelling Nieuws of Nonsens: #demediamindfuck zet je aan het denken over wat nieuws is en hoe het jouw wereldbeeld vormt. Nieuws of Nonsens is een eyeopener voor iedereen die meer wil weten over hoe nieuws gemaakt wordt, hoe je zelf je nieuws selecteert en hoe je je er, bewust of onbewust, door laat beïnvloeden. Thema’s als betrouwbaarheid, journalistiek, geld verdienen met nieuws, filterbubbels en (nep)nieuws komen allemaal aan bod.

Lees meer