Je bevindt je hier:
Let op: event is afgelopen

Nieuws of Nonsens in de klas 2

Doorzie de wisselwerking tussen nieuws/journalistiek en de maatschappij. Hoe is dit van invloed op het toenemende geloof in complottheorieën onder jongeren? Kom naar onze tweede docentendag over medialogica, nieuws, desinformatie en mediahypes en krijg inzicht in hoe nieuws wordt gemaakt, verspreid, verslonden en hoe hypes ontstaan. We bieden in de training praktische tips en handvatten zodat jij vervolgens, op een constructieve manier, het gesprek met jouw leerlingen aan kan gaan.

Doorzie de wisselwerking tussen nieuws/journalistiek en de maatschappij. Hoe is dit van invloed op het toenemende geloof in complottheorieën onder jongeren? Kom naar onze tweede docentendag over medialogica, nieuws, desinformatie en mediahypes en krijg inzicht in hoe nieuws wordt gemaakt, verspreid, verslonden en hoe hypes ontstaan. We bieden in de training praktische tips en handvatten zodat jij vervolgens, op een constructieve manier, het gesprek met jouw leerlingen aan kan gaan.

Foto: Jorrit Lousberg

Programma

10:00 uur ontvangst met koffie en thee

10:30 uur start plenaire programma:

   - welkom door Merel Gilsing, specialist educatie bij Beeld & Geluid

   - mini-college complotdenken in de klas door Jaron Harambam

   - presentatie polarisatie en desinformatie in de klaslokalen door Diversion

12:00 uur lunch

12:45 uur workshop ronde 1

14:00 uur pauze

14:15 uur workshop ronde 2

15:30 uur pauze

15:45 uur workshop ronde 3

17:00 uur plenaire afsluiting in Grand Cafe/borrel met Nieuws of Nonsens pubquiz

Moderator van de dag is Manu van Kersbergen. Als antropoloog, mediamaker, docent en impresario van de Nederlandse Pop Academie, woordkunstenaar en oprichter van uitgeverij Rorschach is Manu een veelgevraagd gespreks- en debatleider voor culturele en maatschappelijke organisaties met een focus op jongeren en jonge creatieve makers.

In de plenaire start van de dag is er het mini-college van Jaron Harambam, socioloog aan de UVA, over complottheorieën en de rol van (sociale) media. De peer-educators van Diversion geven je een kijkje in hun werkwijze, én in de dilemma’s die ook zij in klaslokalen tegenkomen in het weerbaar maken van leerlingen tegen desinformatie. Daarna ga je in drie sessies zelf aan de slag.

Workshop: Masterclass Medialogica

Marc Josten (HUMAN) en Patricia van Rijswijk (Beeld & Geluid)

Marc Josten en Patricia van Rijswijk laten zien hoe de werkelijkheid verdrongen kan worden door beelden, met een nieuwe werkelijkheid tot gevolg. Hoe werkt de totstandkoming van de publieke opinie en welke rol spelen media daarin? Marc Josten is eindredacteur van het programma Medialogica en Patricia van Rijswijk is projectleider educatie bij Beeld & Geluid en ontwikkelaar van workshops, masterclasses en trainingen voor docenten en leerlingen.

Workshop: Kritisch reflecteren op nieuwsconsumptie

Peer educators van Diversion

De trainers en peer-educators geven handvatten om het gesprek met je klas aan te gaan over de vrije samenleving naar aanleiding van recente gebeurtenissen, krijg je inzicht in de achtergronden en soms extreme opvattingen van jongeren en krijg je tips hoe daar mee om te gaan en hoe je de leerlingen kunt stimuleren steeds kritisch met nieuws om te gaan. Met bewezen gespreks- en dialoogmethoden gaan we in op de rol van de docent als procesbegeleider. Wanneer stel je een grens en wanneer houd je het gesprek open?

Workshop: De journalist in een identiteitscrisis

Ellen van Dalen (politiek-antropoloog en journalist)

In deze interactieve masterclass ga je op zoek naar de rol van waarheid in de media en de veranderende taak van de journalist in een post-truth tijdperk. Ellen van Dalen geeft inzicht in het journalistieke proces en helpt het wantrouwen in de media (een stukje) weg te nemen. Ze werkte onder meer voor het NOS Journaal, VPRO-radio & online, was correspondent in Azië voor onder meer dagblad Trouw.

mediawijzer-human.jpg