Je bevindt je hier:

Blog

Laat je door onze experts bijpraten over projecten, trends, best practices en events in het erfgoedveld. En natuurlijk over de laatste ontwikkelingen bij Beeld en Geluid. Volg @BenGlabs op Twitter voor updates.

Photo: The Netherlands Institute for Sound and Vision

Bringing AI into the Audiovisual Archive

This blog post attempts to clarify some of the key considerations that audiovisual archives are encountering when embarking on AI projects. It explores aspects related to the institutional context, including how different types of archives...

Lees meer

Bringing AI into the Audiovisual Archive

Photo: The Netherlands Institute for Sound and Vision

This blog post attempts to clarify some of the key considerations that audiovisual archives are encountering when embarking on AI projects. It explores aspects related to the institutional context, including how different types of archives...

Digitale collectie COVID-19

Hotspots: actief de actualiteit acquireren

Beeld en Geluid heeft in het collectieplan van 2019 beschreven een hotspotcollectiestrategie te willen implementeren om beter in te spelen op de actualiteit. Stagiair van de Reinwardt academie, Jos Flikweert, geeft met zijn onderzoek een ee...

Lees meer

Hotspots: actief de actualiteit acquireren

Digitale collectie COVID-19

Beeld en Geluid heeft in het collectieplan van 2019 beschreven een hotspotcollectiestrategie te willen implementeren om beter in te spelen op de actualiteit. Stagiair van de Reinwardt academie, Jos Flikweert, geeft met zijn onderzoek een ee...

Visualisation of keypoint detection on a still from the Desmet collection

AI in Audiovisual Archives: What Kinds of Analysis Are Possible?

AI tools are entering the world of audiovisual archives in great variety, serving different needs and reflecting different approaches. This blog post looks primarily at the AI tools being used for metadata creation. It includes a basic ove...

Lees meer

AI in Audiovisual Archives: What Kinds of Analysis Are Possible?

Visualisation of keypoint detection on a still from the Desmet collection

AI tools are entering the world of audiovisual archives in great variety, serving different needs and reflecting different approaches. This blog post looks primarily at the AI tools being used for metadata creation. It includes a basic ove...

Links in beeld de originele scan voor restauratie en rechts na de restauratie.

Restauratie Westerborkfilm

De Westerborkfilm is na ruim 75 jaar gerestaureerd. Dit Unesco documentair erfgoed is een jaar lang intensief onder handen genomen. Het heeft een schone en rustige film opgeleverd die anderhalve keer langer duurt.

Lees meer

Restauratie Westerborkfilm

Links in beeld de originele scan voor restauratie en rechts na de restauratie.

De Westerborkfilm is na ruim 75 jaar gerestaureerd. Dit Unesco documentair erfgoed is een jaar lang intensief onder handen genomen. Het heeft een schone en rustige film opgeleverd die anderhalve keer langer duurt.

Photo:  The Grateful Dead in the BBC Archive

The Potential for AI in Audiovisual Archives

Artificial Intelligence has enormous potential to expand the reach of audiovisual archives. This blog post offers examples of how AI is being used for search and discovery, creative re-use, education, audience engagement, and Collections as...

Lees meer

The Potential for AI in Audiovisual Archives

Photo:  The Grateful Dead in the BBC Archive

Artificial Intelligence has enormous potential to expand the reach of audiovisual archives. This blog post offers examples of how AI is being used for search and discovery, creative re-use, education, audience engagement, and Collections as...

Filmrol

Een leger van gehouwen steen

Herdenken van de slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog doen we niet alleen op 4 mei. In heel Nederland staan herinneringsmonumenten die na de oorlog geplaatst zijn. In 1957 verbeeldde Theo van Haren Noman de oorlog aan de hand van deze mo...

Lees meer

Een leger van gehouwen steen

Filmrol

Herdenken van de slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog doen we niet alleen op 4 mei. In heel Nederland staan herinneringsmonumenten die na de oorlog geplaatst zijn. In 1957 verbeeldde Theo van Haren Noman de oorlog aan de hand van deze mo...

Redacteur voor de microfoon

Radio over radio tijdens de Tweede Wereldoorlog

Onderzoek doen in barre tijden van lockdown kent ook lichtpuntjes. Er valt namelijk veel interessants te beluisteren tijdens de dagelijkse wandeling – ook als het gaat om propaganda in de Tweede Wereldoorlog waarin wij ons bij Beeld en Gelu...

Lees meer

Radio over radio tijdens de Tweede Wereldoorlog

Redacteur voor de microfoon

Onderzoek doen in barre tijden van lockdown kent ook lichtpuntjes. Er valt namelijk veel interessants te beluisteren tijdens de dagelijkse wandeling – ook als het gaat om propaganda in de Tweede Wereldoorlog waarin wij ons bij Beeld en Gelu...

Digital collections stored in an LTO tape robot at the Netherlands Institute for Sound and Vision

AI and Audiovisual Archives: introduction to a blog series

Audiovisual archives around the world are working with Artificial Intelligence in a variety of innovative ways that are changing the role of the archive. This four-part blog series describes new AI tools and systems that can analyze and des...

Lees meer

AI and Audiovisual Archives: introduction to a blog series

Digital collections stored in an LTO tape robot at the Netherlands Institute for Sound and Vision

Audiovisual archives around the world are working with Artificial Intelligence in a variety of innovative ways that are changing the role of the archive. This four-part blog series describes new AI tools and systems that can analyze and des...

Open Archief 2021

Open Archief: op zoek naar nieuwe context

De gedigitaliseerde archieven van Het Nieuwe Instituut, Instituut voor Sociale Geschiedenis en Beeld en Geluid zijn deels openbaar. Dat materiaal behoort tot het publieke domein en is vrij van (gebruikers)rechten. Voor Open Archief doen dri...

Lees meer

Open Archief: op zoek naar nieuwe context

Open Archief 2021

De gedigitaliseerde archieven van Het Nieuwe Instituut, Instituut voor Sociale Geschiedenis en Beeld en Geluid zijn deels openbaar. Dat materiaal behoort tot het publieke domein en is vrij van (gebruikers)rechten. Voor Open Archief doen dri...