Wij-Zij: Polarisatie in de klas
Of het nou gaat om de zwartepietendiscussie of een leerling die gepest wordt via Whatsapp. Het gesprek van de dag gaat steeds vaker over extremen en tegenstellingen. In deze docententraining leer je hoe je hier het best mee omgaat in de klas en hoe je je leerlingen beter laat luisteren en vragen stellen. En welke positie kies je zelf in dit gesprek?
Of het nou gaat om de zwartepietendiscussie of een leerling die gepest wordt via Whatsapp. Het gesprek van de dag gaat steeds vaker over extremen en tegenstellingen. In deze docententraining leer je hoe je hier het best mee omgaat in de klas en hoe je je leerlingen beter laat luisteren en vragen stellen. En welke positie kies je zelf in dit gesprek?
Twee groepen met een andere mening of visie op de werkelijkheid worden lijnrecht tegenover elkaar gezet. In de media worden deze tegenstellingen vaak uitvergroot en lijkt er weinig ruimte voor nuance. Hoe leer je deze mechanismen in de media te doorzien? En hoe leer je je leerlingen om beter te luisteren, vragen te stellen en welke positie kies je zelf in dit gesprek? Leerkrachten (PO en VO) die hierin geïnteresseerd zijn, mogen onze docententraining Wij-Zij: Polarisatie in de klas niet missen.
Bart Brandsma (sociaal en politiek filosoof) geeft een interactieve lezing over polarisatie en de rol van de media in de klas. We zoomen in op de rol van de media en journalistiek en staan stil bij hoe je je er bewust of onbewust door laat beïnvloeden. Naast de lezing van Brandsma bestaat de dag uit een masterclass Medialogica (i.s.m. HUMAN) waarin we kijken hoe werkelijkheid verdrongen kan worden door beelden, met een nieuwe werkelijkheid tot gevolg. Leer tijdens deze docententraining hoe je dit onderwerp in de klas bespreekt. Tot slot brengen we een bezoek aan de tentoonstelling Serieus grappig en spelen we een spel waarin we onze eigen grenzen onderzoeken..