Nieuws of Nonsens: #demediamindfuck
Fake news! Filterbubbels! Iedereen is een journalist! De impact van de dagelijkse stroom van nieuws is groter dan ooit. Bezoek de tentoonstelling Nieuws of Nonsens en laat je door Eva Cleven en Lex Uiting uit je filterbubbel loodsen, maak je eigen clickbait en houd jezelf een spiegel voor.
Fake news! Filterbubbels! Iedereen is een journalist! De impact van de dagelijkse stroom van nieuws is groter dan ooit. Bezoek de tentoonstelling Nieuws of Nonsens en laat je door Eva Cleven en Lex Uiting uit je filterbubbel loodsen, maak je eigen clickbait en houd jezelf een spiegel voor.
Deze tentoonstelling is niet meer te bezoeken
Wat is nieuws eigenlijk en wat betekent het voor jou? Laat je in deze tentoonstelling verwarren, zie wie invloed hebben op het nieuws, speel het nieuwsspel of maak je eigen clickbait... en kom uiteindelijk nieuwswijzer naar buiten.
Nieuws of Nonsens: #demediamindfuck wordt gerealiseerd dankzij de deelnemers van de BankGiro Loterij. Samsung draagt bij aan de totstandkoming van de tentoonstelling.
Ga de strijd aan
In de nieuwsarena speel je het nieuwsspel met andere bezoekers. Manipuleer het nieuws vanuit je rol als professionele trol of politicus en ontmasker de rollen van andere spelers!
Stap uit je filterbubbel
Tinder met nieuws door het nepnieuws naar links te swipen, laat je door Eva Cleven en Lex Uiting uit je filterbubbel loodsen, maak je eigen clickbait en houd jezelf een spiegel voor.
Bezoeken met de klas?
In Nieuws of Nonsens ontdekken je leerlingen hoe nieuwsmedia werken en hoe die jouw blik op de wereld beïnvloeden. Wat doen media met jou en wat is jouw rol hierin? Een must-see voor mediabewuste tieners en hun leraren dus!
Speciaal voor het voortgezet onderwijs bieden we bij de tentoonstelling de workshop Nieuws of Nonsens. Je leerlingen produceren een eigen nieuwsitem en reflecteren op hun keuzes: Welke invalshoek kiezen ze voor hun nieuwsitem? Wie vertelt en wie laat je aan het woord in dat item? Een slachtoffer, een omstander een specialist? En vervolgens, wat is de beste manier om je nieuws te verspreiden?