You are here:

In 'Kinderen in gesprek met media' wordt onderzocht hoe we op een verantwoordelijke manier kind-robot interactie kunnen vormgeven: niet alleen informerend op een manier die kinderen snappen en leuk vinden, maar ook met aandacht voor transparantie, privacy en bewustwording rond het gebruik van 'artificiële intelligentie’ (AI).

Foto: Alex Knight

In het project wordt een sociale autonome, intelligente agent in de vorm van een robot ontwikkelt die in het museum van Beeld en Geluid interactie aangaat met kinderen tussen de 8 en 14 jaar, in verschillende fasen van ontwikkeling, die het museum bezoeken. Inhoudelijk zal de interactie met de robot gaan over onderwerpen rond media, mede door de in het Beeld en Geluid archief aanwezige media op beeldschermen in het museum of op de robot zelf te tonen.

Het onderzoek wordt gedaan in een ‘living lab’ setting via twee, elkaar aanvullende en beïnvloedende, onderzoekslijnen:

  • De eerste onderzoekslijn ‘sociale kind-robot interactie’ onderzoekt het effect van artificieel sociaal gedrag van robots op het sociaal gedrag van kinderen en hun perceptie van de informatie-gevende robot.
  • De tweede onderzoekslijn ‘kind-robot interactie technologie’ richt zich op technische aspecten die een rol spelen bij de informatieve interactie tussen kinderen en autonome agents (artificiële intelligentie, taal- en spraaktechnologie, zoektechnologie) en het invoegen van multimediale bronnen zoals televisiemateriaal, foto’s en tekst (multimedia retrieval) in het gesprek tussen kind en robot.

Dit project wordt gefinancierd door het SIDN fonds.

Projectpartners

Beeld en Geluid, Universiteit Twente