Je bevindt je hier:

TikTok door de ogen van jongeren - deel 2

Luuk Ex onderzoekt wat jongeren zien op het social media platform TikTok. Samen met de Universiteit van Amsterdam analyseerde hij met de software 4CAT en Gephi de inhoud van 270 duizend video's. Uit die analyse blijkt dat TikTok de jongeren video's over eetstoornissen voorschotelde. Deze video's kunnen schadelijk zijn en zijn ook nog eens in strijd met de eigen richtlijnen van het platform.

Luuk Ex onderzoekt wat jongeren zien op het social media platform TikTok. Samen met de Universiteit van Amsterdam analyseerde hij met de software 4CAT en Gephi de inhoud van 270 duizend video's. Uit die analyse blijkt dat TikTok de jongeren video's over eetstoornissen voorschotelde. Deze video's kunnen schadelijk zijn en zijn ook nog eens in strijd met de eigen richtlijnen van het platform.

Dall-E render van de tekst "a sky filled with smartphones above a bed where a child is looking at a smartphone, classical art painting"

Dall-E render van de tekst "a sky filled with smartphones above a bed where a child is looking at a smartphone, classical art painting"

In deel 1 van deze blogserie schreef Luuk hoe het onderzoeksteam PixPlot gebruikt om TikTokgegevens van jongeren te analyseren. In deze blog staan metadata centraal.

Inzicht uit metadata met 4CAT en Gephi

Hoe kom je te weten wat er wordt verteld in ruim 270 duizend TikTokvideo’s? Het is onmogelijk om alle video’s te bekijken, maar metadata biedt een helpende hand.

Metadata zijn gegevens die door uploaders en TikTok zijn toegevoegd aan een video. Bijvoorbeeld wie de uploader is en wat de datum van uploaden was. Uploaders voegen hashtags, tekst en vaak muziek toe aan TikTokvideo’s. Soms zet TikTok een waarschuwingslabel onderaan een video. Bijvoorbeeld het label: ‘Participating in this activity could result in you or others getting hurt’ of ‘Learn facts about Covid-19’. Metadata is waardevolle informatie wanneer je iets wil weten over de inhoud van in video's, zonder ze te hoeven bekijken.

Met onderzoekstool 4CAT is het mogelijk om metadata van alle ruim 270 duizend video’s te downloaden, simpelweg door de url’s van de video’s te uploaden. 4CAT is ontwikkeld door Stijn Peeters en Sal Hagen om social media te onderzoeken. Er zijn talloze analyses mogelijk, bijvoorbeeld om inzicht te krijgen in veel gebruikte hashtags.

Visualisatie met Gephi van hashtags die vaker dan 100 keer voorkomen. Met uitzondering van enkele veel voorkomende hashtags, zoals #foryoupagina, en #voorjoupagina.  (credit: visualisations by Emanuele Ghebaur and Barbara Roncalli)

Om overzicht te krijgen van de duizenden hashtags die in de metadata voorkomen, is onderzoekstool Gephi gebruikt. Hierboven is een kleurrijk netwerk te zien dat bestaat uit woorden (de  gebruikte hashtags) en gekleurde lijntjes. Hoe vaker een hashtag is gebruikt, hoe groter het woord is weergegeven. Uit het netwerk blijkt dat op de For You pagina van de onderzochte jongeren video’s voorbij kwamen over de videogames Genshin Impact en Valorant en over kunst (#art) en tekenen (#drawing).

Vaak gebruiken TikTokkers meer dan één hashtag per video. In de Gephi-visualisatie zijn deze hashtags verbonden met een gekleurde lijn en dicht bij elkaar gezet. Zo ontstaan groepen die bestaan uit video’s die sterke samenhang hebben. Handig als je video’s van een bepaald onderwerp wil vinden waarvoor verschillende hashtags worden gebruikt.

In het Gephi-netwerk zijn de video’s waarin TikTokkers praten over hun uiterlijk niet direct zichtbaar. Dit onderwerp viel op door een analyse met PixPlot. Zie hiervoor deel 1 van deze blog-serie. PixPlot clustert informatie op basis van beelden, terwijl Gephi op basis van metadata (tekst) clustert. Door in te zoomen op een ‘wolk’ met veel halfnaakte lichamen, werd duidelijk dat de jongeren veel video’s over uiterlijk en afvallen zagen. Om dit beter in beeld te krijgen, is een nieuwe Gephi gemaakt op basis van een hashtag in dat cluster gebruikte” #weightloss.

TikTok blokkeert zoekopdracht #weightlossjourney

Hashtags die voorkomen in combinatie met #weightloss. (credit: visualisations by Emanuele Ghebaur and Barbara Roncalli)

 

Als je op TikTok zoekt naar ‘weight loss journey’ wordt geadviseerd professionele hulp te zoeken.

Als je op TikTok zoekt naar ‘weight loss journey’ wordt geadviseerd professionele hulp te zoeken.

Uit de analyse blijkt dat #fitness, #weightlossprogress, #weightlossjourney vaak voorkomen in combinatie met #weightloss. Wanneer deze laatste woorden ingevuld worden in de zoekbalk van TikTok, laat het platform een bericht zien waarin de gebruiker wordt gestimuleerd om contact op te nemen met een professional. Daarmee blokkeert de app toegang tot deze video’s.

TikTok ziet dus potentieel gevaar in video’s over dit onderwerp. Toch liet het algoritme de video’s waarin deze hashtag voorkomt zien aan de jongeren die wij onderzochten.

Uit de combinatie van een analyses met PixPlot, 4CAT en Gephi blijkt dat TikTok tegenstrijdig handelt met betrekking tot schadelijke video's. Enerzijds labelt tiktok de video's als schadelijk, anderzijds worden ze actief aan jongeren getoond. Het geeft aan hoe belangrijk het is om het platform te onderzoeken door de ogen van jonge gebruikers om erachter te komen wat een aanbevelingsalgortime voorschotelt aan deze groep.