Symposium Let’s Play Nederlandse Gamegeschiedenis
Op 18 november j.l. organiseerden de Universiteit Utrecht en Beeld & Geluid een symposium rondom het bewaren van de Nederlandse gamegeschiedenis. Door middel van presentaties en panels werd het publiek uitgedaagd om mee te denken over wat de Nederlandse gamegeschiedenis precies is, en wat daarvan bewaard zou moeten worden. Een actieve groep van studenten, gameproducenten, erfgoedprofessionals en verzamelaars was aanwezig en dacht mee over wat er absoluut bewaard moet blijven en hoe dat te realiseren is.
De bijdragen tijdens de middag waren als volgt:
- René Glas, Hugo Zijlstra (Universiteit Utrecht) "Let's Play the Archive"
- Panel: Philip Fokker (Panelleider), Cees Kramer (Radarsoft), Rudolph Wolterbeek (Davilex), Robert van der Noordaa “Nestors van de Nederlandse gameindustrie”
- Csilla Ariese, Krijn Boom (Universiteit Leiden) "Erfgoed in Games, Games als Erfgoed"
- Jesse de Vos (Beeld & Geluid) "Games archiveren: voor Wie?" en "Save Game!? Op weg naar een nationale aanpak voor het behoud van Nederlands game erfgoed"
- Panel: Tjeerd de Boer (Panelleider), Rogier Kahlmann, Olaf Andersen (OCW), Tom de Smet (Beeld & Geluid), René Glas (Universiteit Utrecht) “Op weg naar een nationale aanpak voor het behoud van Nederlands game erfgoed”
Hieronder zie je een korte sfeerimpressie van de middag:
Voor een volledig videoverslag van de middag klik hier.
De Universiteit Utrecht en Beeld & Geluid werken samen binnen het project Game On! om meer te leren over het bewaren van games en gamecultuur. Ook word er gekeken hoe een nationale aanpak kan worden vormgegeven, waarbij verschillende instellingen, verzamelaars en musea gezamenlijk zorg kunnen dragen voor Nederlands game-erfgoed. Deze nationale aanpak wordt op basis van de feedback verder uitgewerkt en daarna gedeeld met de stakeholders als referentiedocument voor waar we de komende jaren aan gaan werken.
Foto’s van de middag zijn hier te vinden (met dank aan Maarten Brinkerink)