Gen Z
Beeld & Geluid leert dit najaar over en maakt kennis met Generatie Z. Komende maanden organiseren we meerdere events rondom het thema Gen Z: een generatie Nederlanders tussen de 18 en 28 jaar. Beeld & Geluid richt zich specifiek op die Gen Z’ers die maatschappelijk betrokken zijn, kritisch durven te zijn en bezorgd zijn over grote thema’s als klimaatverandering.
Er is gekozen voor Gen Z met als doel deze generatie mediamakers- en gebruikers kennis te laten maken met Beeld & Geluid door verschillende publieksactiviteiten aan te bieden. Beeld & Geluid is daarnaast ook betrokken bij diverse (onderzoeks-) projecten speciaal gericht op deze doelgroep. Op deze pagina maak je kennis met de events van de komende tijd en dat wat we nog meer doen met en voor Gen Z.
De komende maanden organiseren we de volgende evenementen:
Ontdek de activiteiten
-
Mediacafé Francine Oomen - Hoe overleef ik TikTok?
Woensdag 27 september
Tijdens dit Mediacafé gaat presentatrice Lisa Wade in gesprek met Nederlands schrijfster Francine Oomen, bekend van de Hoe Overleef Ik bestseller boekenreeks. Samen bespreken zij dilemma's en uitdagingen waar Gen Z mee te maken heeft: hoe zit het bijv. met vriendschappen, faalangst, keuzestress, zelfbeeld of toekomstdromen?
-
Talent Day bij Dutch Media Week
Donderdag 5 oktober
Dutch Media Week vindt van maandag 2 tot en met zondag 8 oktober plaats bij Beeld & Geluid Hilversum. Op woensdag 5 oktober staan (media)talenten centraal. Op deze dag kunnen aanstormend professionals hun kans op een leuke job of stage grijpen tijdens matchmaking sessies met bedrijven, kans maken op de Creative Cup, maar ook diverse masterclasses volgen én er is de bekendmaking van het BMY Media Talent van het Jaar.
-
REMIX Fest
donderdag 5 oktober
Beeld & Geluid organiseert op donderdag 5 oktober de tweede editie van REMIX Fest. Een dag voor studenten (en studieleiders) van film- en kunstacademies, volledig gericht op wat audiovisuele archieven te bieden hebben voor jouw creatieve ambities.
-
Museumnacht Den Haag
Zaterdag 7 oktober
Op zaterdag 7 oktober is het Museumnacht in Den Haag! Ook bij Beeld & Geluid Den Haag. Tijdens deze avond is net als op 27 september in Hilversum het Mediacafé met schrijfster Francine Oomen te bezoeken. Het Mediacafé is tweemaal te bezoeken en start zowel om 20.00 uur als 23.00 uur. Naast het Mediacafé kun je ieder half uur meedoen aan een We Go Way Back-quiz over de jaren 2010-2019 en is het museum van Beeld & Geluid Den Haag opengesteld. Ook kun je kennismaken met NewsArcade, een Europees project waar Beeld & Geluid een actieve rol in speelt, met als doel om desinformatie tegen te gaan in de vorm van een game. Tijdens Museumnacht doe je mee aan een interactieve quiz om meer inzicht te krijgen in je nieuwscomsumpie.
Onderwijs
Naast de events die we in het najaar organiseren staat Beeld & Geluid het hele jaar in contact met Gen Z door de lessen en workshops die ontwikkeld worden voor het onderwijs. Online biedt Beeld & Geluid bijvoorbeeld lessen aan op LessonUp, die docenten in hun les in de klas kunnen gebruiken. De les Wat is de invloed van social media op het zelfbeeld van jongere mensen? is al twee jaar op rij de meest gebruikte les uit de collectie. Ook in het workshopprogramma in het museum komt Gen Z volop aan bod. De workshop #InfluenceMe voor het voortgezet onderwijs zet leerlingen en studenten aan het denken over de vele influencers waar ze dagelijks mee in aanraking komen, welke denkbeelden ze proberen over te brengen en hoe dit maatschappelijke debat beïnvloed.
Samen met een groep internationale partners lanceert Beeld & Geluid dit najaar de MediaNumeric Academy! De MediaNumeric Academy is een gratis online Engelstalige cursus voor studenten en jonge professionals waar je alles leert over data-journalistiek, creatieve storytelling en fact-checking. Schrijf je nu in voor de cursus en zorg dat jij vooraan staat in de data-gedreven toekomst van content creatie.
Meer verdieping
EPIC-WE
In het project EPIC-WE komen cultuur en games samen. EPIC-WE brengt jongeren, de culturele sector, onderwijsinstellingen en maatschappelijke groepen samen in game jams. Deze game jams gaan over Europese waarden zoals democratie en gelijkheid. Ze stimuleren de betrokkenheid van jongeren bij cultureel erfgoed en moedigen jongeren aan om mee te denken over cultuur.
Newsarcade
Beeld & Geluid is actief betrokken bij het Europese project NewsArcade - Seriously Play the News- dat een nieuwe tool ontwerpt tegen desinformatie. In de vorm van een interactief en educatief spel wordt de nieuwsconsumptie van het publiek onder de loep genomen.
Beeld & Geluid interviewt mediaprofessionals om de verwachtingen van de game in kaart te brengen, test de game in onderwijs- en museumomgevingen, en helpt bij de ontwikkeling van online trainingen voor journalisten en redacteuren.
Op de hoogte blijven? Meld je aan voor de NewsArcade nieuwsbrief.