Je bevindt je hier:
Let op: event is afgelopen

Start Flipping Your Classroom

Beeld & Geluid organiseerde i.s.m. Samsung een training voor docenten die willen starten met Flipping the Classroom. Een studiemiddag speciaal voor leraren uit het voortgezet onderwijs en primair onderwijs (groep 7 en 8), waarin zij uitgebreid geïnformeerd werden over de mogelijkheden en de voordelen van het gebruik van online video in de les. Een middag voor beginners en enthousiastelingen met best practices, inspiratie, workshops en praktische tips in samenwerking met Kennisnet, Google en Mediawijzer.net. Kijk hier terug op de studiemiddag en alle presentaties!

Beeld & Geluid organiseerde i.s.m. Samsung een training voor docenten die willen starten met Flipping the Classroom. Een studiemiddag speciaal voor leraren uit het voortgezet onderwijs en primair onderwijs (groep 7 en 8), waarin zij uitgebreid geïnformeerd werden over de mogelijkheden en de voordelen van het gebruik van online video in de les. Een middag voor beginners en enthousiastelingen met best practices, inspiratie, workshops en praktische tips in samenwerking met Kennisnet, Google en Mediawijzer.net. Kijk hier terug op de studiemiddag en alle presentaties!

 

 

Dit is Flipping the Classroom

Beter leren met online video

Leerlingen die op YouTube naar filmpjes over natuurkunde kijken, scoren beter voor toetsen dan leerlingen die het studieboek hebben bestudeerd. Dat blijkt uit onderzoek van de Radboud Universiteit. Steeds meer leerlingen kijken educatieve filmpjes op YouTube om te leren. Docenten kunnen eigenlijk niet meer achterblijven. Dit vraagt van leraren een andere houding een andere vaardigheden als het gaat om nieuwe media.

Wat is Flipping the Classroom?

Flipping the Classroom is het omdraaien van het klassieke lesgeven. De klassikale instructie wordt nu online aangeboden met instructievideo's en doet een leerling thuis, waarna het huiswerk (de opdracht, het project) gezamenlijk in de klas wordt gemaakt. De leraar heeft in de klas meer tijd voor interactie en uitleg op maat omdat er gedifferentieerd wordt lesgegeven. Een leerling volgt de instructie op zijn eigen tempo en tijdstip, zo vaak als nodig is. In de klas krijg hij meer tijd voor vragen en verdieping.

Terugkijken

Bekijk hieronder door presentaties van de dag

Effectief leren met ICT door Michel van Ast

Michel van Ast is co-auteur van het boek Kleppen Dicht. Laat je niet misleiden, het is geen boek over orde houden maar over effectief leren met ICT. Hij verzorgt deze middag een interactieve lezing over de zin en onzin van online video, de effectiviteit van Flipping the Classroom, wat het betekent voor de vormgeving van het onderwijs en welke verandering van ‘state of mind het concept flipping vraagt. 



Presentatie onderzoek ‘De innovatieve leraar’

Michiel Dijkman, manager smart education bij Samsung presenteert het onderzoek 'De innovatieve leraar’ over innovatief gebruik van technologie, digitale leermiddelen en apparatuur in de Nederlandse en Belgische klassen, uitgevoerd door de Universiteit Tilburg en Gent. 



Masterclass Leren-Leren met YouTube

Deze masterclass wordt gegeven door Inge Verstraete auteur van het ‘Handboek Leren Leren’. ‘Leren is in de eerste plaats een ervaring die prikkelt en uitnodigt tot begrijpen en verder onderzoeken’, aldus Verstraete. In deze workshop gaat Inge in op de basis van leren-leren en hoe flipping the classroom gericht kan bijdragen aan het activeren en versterken van denk -en leerprocessen bij leerlingen. Theoretische informatie wordt in de workshop gekoppeld aan praktische voorbeelden. 



Masterclass YouTube Creator Academy

Marijn Poeschmann, strategic partner manager bij Google, geeft samen met een YouTube-leraar praktische, strategische tips en inzichten voor het opzetten van een YouTube-kanaal voor leerlingen. 



Integratie en Implementatie door Sander van Acht

Leuk dat flippen, maar wat ga je morgen veranderen? En wat is er voor nodig? Sander vertelt hoe jij de directie van je school aan kan zetten tot het faciliteren, en overtuigen van het nut, van flipping the classroom.