Sprekers en trainers
Het programma van de Winter School for Audiovisual Archiving wordt ontwikkeld door een kernteam van experts met ervaring in het domein. Voor de Winter School editie 2019 zijn dit Peter Bubestinger-Steindl, Kara van Malssen en Erwin Verbruggen. Daarnaast nodigen we de eerste drie trainingsdagen een gastspreker uit. Zij vertellen over hoe hun organisatie digitale duurzaamheid implementeert voor hun audiovisuele collecties. Voor deze editie zijn dat Kevin Lutz (co-head of the film collection of the Austrian Film Museum), Alessandra Luciano (Centre National de l'Audiovisuel in Luxemburg) en Merle Friedrich (Duitse Nationale Bibliotheek voor Wetenschap en Technologie). Middels deze pagina houden we je op de hoogte van de overige twee gastsprekers.
Trainers
-
Peter Bubestinger-Steindl
<p>Peter Bubestinger-Steindl studeerde computerwetenschappen voor media aan de Technische Universiteit van Wenen en werkt sinds 2002 als projectleider en ontwikkelaar op het gebied van digitale archieven. Als medewerker van digitaliseringsbedrijf NOA heeft hij diverse oplossingen opgezet en ontwikkeld voor zowel televisie- en radioarchieven als voor serviceproviders (ORF, RTV-Slovenia, Memnon, YLE, etc.). Van 2010 tot 2015 leidde hij de ontwikkeling van de videodigitalisering bij de Oostenrijkse Mediathek en speelde hij een belangrijke rol bij het ontdekken en verbeteren van de lossless videocodec FFV1 voor langetermijnpreservering. De laatste jaren heeft hij zich gespecialiseerd in het coördineren en inzetten van betaalde open source oplossingen voor hoogwaardige en veeleisende use cases in een professionele omgeving en werd hij uitgenodigd als trainer, gastspreker en docent bij erfgoedinstellingen, universiteiten en bedrijven over de hele wereld. In 2015 richtte hij het bedrijf "AV-RD" op dat diensten aanbiedt rondom Open Source in de erfgoed sector. </p>
-
Kara van Malssen
<p>Kara van Malssen is partner en senior consultant bij AVPreserve, een consultancy- en software-ontwikkelingsbedrijf dat andere organisaties helpt het maximale uit hun informatie te halen. Kara is gespecialiseerd in digitale preservering, digital asset-management, en metadatamanagement. Tot haar recente klanten behoren het Smithsonian Instituut, WWE, het US Holocaust Memorial Museum, de Universiteit van Ghana en VIAA. Kara doceerde vakken in digitale preservering en mediawijsheid in de masterstudie Moving Image Archiving and Preservation, waaraan ze zelf ook is afgestudeerd. Daarnaast is ze hoofddocent en ontwikkelt ze het curriculum voor ICCROM's SOIMA-programma.</p>
-
Erwin Verbruggen
<p>Sinds het behalen van de master Preservation & Presentation of the Moving Image in Amsterdam werkt Erwin Verbruggen bij het Nederlands Instituut voor Beeld & Geluid. Hij assisteerde bij het oplossen van problemen rond het catalogiseren, voorbereiden en scannen van de nitraat- en amateurfilmcollecties. Sinds 2011 werkt hij voor de afdeling Kennis en Innovatie, waar hij betrokken is bij nationale en internationale projecten op het gebied van search retrieval, interoperabilitieit, gebruikersstudies en digitale preservering. Erwin heeft als gastdocent opgetreden bij de Universiteit Utrecht, de Universiteit van Amsterdam, de school voor conservering ENCRyM en de nationale universiteit van Mexico Stad en op de eerste twee edities van de Winter School in 2016 en 2017.</p>
Gastsprekers
-
Kevin Lutz
<p>Tijdens zijn studie screenwriting and camera aan de Vienna Film Academy werkte Kevin Lutz lange tijd als filmoperateur, later breiden hij zijn werk als filmoperateur uit naar internationale filmfestivals door heel Europa en werkte hij tussendoor aan zijn opdrachten als schrijver en assistent-regisseur voor filmproducties. Na 2012 werd hij senior filmoperateur in het Oostenrijkse filmmuseum en later was hij ook deels werkzaam bij de afdeling filmcollecties. Sinds maart 2018 is hij co-head van de afdeling filmcollecties van het Oostenrijkse filmmuseum. Op dit moment is hij bezig met het ontwikkelen van een digitale strategie voor de toekomst van het museum.</p>
-
Alessandra Luciano
<p>Alessandra Luciano heeft een Bachelor filmstudies behaald aan de Universiteit van Exeter en een Master filmstudies aan de Columbia University. Ook behaalde ze de Master Preservation and Presentation of the Moving Image aan de Universiteit van Amsterdam. Ze is zes jaar lang werkzaam geweest als archivaris en collectiebeheerder in het audiovisueel archief van Centre National de l'Audiovisuel (CNA) in Luxemburg, onlangs is ze gepromoveerd tot Digital Curator binnen CNA. Alessandra is verantwoordelijk voor de digitale bewaar- en toegangsstrategie van CNA en draagt bij aan het verzamelbeleid.</p>
-
Merle Friedrich
<p dir="ltr">Merle studeerde Library and Information Management (B.A.) aan de universiteit van toegepaste wetenschappen in Hamburg. In 2015 is ze toegetreden tot het digitale conserveringsteam van de Duitse Nationale Bibliotheek voor Wetenschap en Technologie (TIB), waar ze betrokken is bij het preserveren op lange termijn van born-digital AV-materialen uit de holdings van TIB. Een deel van haar werk omvat de kwaliteitscontrole van de technische parameters die worden gebruikt bij de digitalisering van analoge AV-collecties en de opname van gedigitaliseerde objecten in het digitale archief van TIB. Verder levert Merle een bijdrage aan nationale en internationale werkgroepen op het gebied van digitale duurzaamheid. Op dit moment studeert ze part-time bibliotheekinformatica (M.Sc.), onderzoekt ze het risico van veroudering in de AV-holdings van TIB en werkt ze aan de ontwikkeling van een migratie-plug-in voor de archiefsoftware.</p>