Je bevindt je hier:

Kunstmatige Intelligentie in de mediasector

Kunstmatige Intelligentie (AI) speelt een steeds grotere rol in de mediawereld, ook bij Beeld & Geluid. Maar wanneer is AI efficient en hoe integreer je het in bestaande werkprocessen? Onlangs schreef Beeld & Geluid samen met de VRT een white paper over AI-integratie in de mediawereld. Benieuwd? In deze blog lees je mee over dit onderwerp en deel ik resultaten en inzichten van andere initiatieven van Beeld & Geluid.

Kunstmatige Intelligentie (AI) speelt een steeds grotere rol in de mediawereld, ook bij Beeld & Geluid. Maar wanneer is AI efficient en hoe integreer je het in bestaande werkprocessen? Onlangs schreef Beeld & Geluid samen met de VRT een white paper over AI-integratie in de mediawereld. Benieuwd? In deze blog lees je mee over dit onderwerp en deel ik resultaten en inzichten van andere initiatieven van Beeld & Geluid.

Foto van een camera

Binnen het team Onderzoek en Erfgoed bij Beeld & Geluid zetten we ons in om (AV)collecties toekomstbestendig te maken en hun betekenis voor de samenleving beter te begrijpen. Dat doen we voor erfgoedprofessionals, onderzoekers en onderzoeksjournalisten.

In deze blog zet ik de volgende activiteiten centraal:

  •  White Paper: AI journey - directions for experimentation & implementation

  • EUScreen conferentie: verantwoord gebruik van kunstmatige intelligentie in audiovisuele archieven 

  • Nieuwste editie VIEW Journal: The Datafication Challenge

  • Immersive Tech Week 

  • Game James voor jongeren 

AI gegenereerde grafische afbeelding

Clarote & AI4Media / Better Images of AI / AI Mural / CC-BY 4.0

White Paper: AI Implementatie

Kunstmatige intelligentie komt steeds meer voor in ons dagelijks leven, en ook in de mediasector, in mijn werk bij Beeld & Geluid, is het een onderwerp dat niet te negeren valt. Deze White Paper, tot stand gekomen in samenwerking tussen de VRT en Beeld & Geluid, werpt een helder licht op de kansen en uitdagingen van AI-integratie in de mediawereld. Aan de hand van inzichten van experts verkent de paper vier belangrijke thema’s:

  • Media en de AI-waardeketen: hoe mediaorganisaties een cruciale rol kunnen spelen als co-ontwikkelaars van AI-oplossingen.
  • Paradoxen rond AI-integratie: vijf organisatorische paradoxen, zoals het evenwicht tussen snelle technologische experimenten en langzamere adoptieprocessen.
  • Omgaan met paradoxen: praktische tips en lessen van mediadeskundigen voor succesvolle AI-integratie en effectieve kennisdeling. 
  • Naar een AI-strategie: acht bouwstenen die organisaties helpen een AI-strategie te ontwikkelen die aansluit bij hun waarden.
     
Lees verder
Aankondigng van EUscreen conferentie

EUscreen conferentie

De snelle vooruitgang van kunstmatige intelligentie opent nieuwe mogelijkheden voor de audiovisuele sector, zowel op het gebied van creativiteit als efficiëntie. Bij Beeld & Geluid zijn we hier al volop mee bezig, bijvoorbeeld om het zoeken binnen onze collectie gemakkelijker te maken of binnen het DE-BIAS-project, dat binnenkort een nieuwe tool oplevert die, gedreven door AI, kwetsende taal in collecties opspoort en suggesties geeft voor alternatieven. Maar de vraag rijst: hoe gaan we om met AI, wat levert het op, en wat is ethisch verantwoord?

Dit belangrijke onderwerp staat centraal op het aankomende EUScreen-congres op 9 en 10 december in Barcelona, dat wij als consortiumpartner van EUscreen organiseren. Archiefcollega’s uit heel Europa komen samen voor panels, keynotes, gesprekken en nog veel meer.
 

Meld je aan
Cover van online tijdschrift VIEW

VIEW Journal: The Datafication Challenge

In de nieuwste editie van VIEW worden uitdagingen besproken waarmee journalisten en multimediaprofessionals te maken krijgen in een wereld waar data steeds belangrijker wordt. Voor deze editie schreven een aantal Beeld & Geluid-collega’s interessante bijdragen . 

Het eerste artikel is een introductie op het onderwerp van onder andere Julia Conemans, programmamanager bij BENEDMO, en Rachel Somers Miles, coördinator van Inward Outward. Zij schreven over de groeiende zorgen van mediaprofessionals en het grote publiek over de opkomst van AI. In de media klinkt steeds vaker dat AI als een bedreiging wordt ervaren. Deze introductie verkent de cruciale vragen rondom deze ontwikkeling.

Het tweede artikel, geschreven door onze collega Laura Postma, gaat over de kansen en uitdagingen van het integreren van datajournalistiek, digitale verificatie en AI binnen nieuwsredacties.

VIEW Journal
Futuristische afbeelding van een oog

Beeld & Geluid bij Immersive Tech Week

Als marketeer in de culturele sector ben ik vooral geïnteresseerd in de impact die immersieve technologieën hebben op het hergebruik en de presentatie van cultureel erfgoed. Beeld & Geluid is betrokken bij TRANSMIXR, een project dat vernieuwende XR-technologieën voor de culturele sector ontwikkelt. 

In het kader van dit onderzoeksproject geeft Beeld & Geluid een praktische workshop rondom XR (Extended Reality). Deze workshop vindt plaats tijdens de Immersive Tech Week van 4 tot en met 6 december in Rotterdam. Tijdens de workshop worden deelnemers uitgedaagd om na te denken over hoe immersieve technologieën de sector kunnen versterken. 

Lees verder
Jongeren aan de slag op de game vloer bij Beeld & Geluid

Game James voor jongeren

Jongeren betrekken of interesseren voor cultureel erfgoed kan mijns inziens soms een uitdaging zijn. In het project EPIC-WE wordt onderzocht hoe Game Jams kunnen bijdragen - games voor en door cultuur. In totaal organiseert Beeld & Geluid samen met Dropstuff Media en de Hogeschool van Amsterdam vier Game Jams in Nederland. 

Benieuwd hoe jouw organisatie met games aan de slag kan gaan? Vanaf maandag 18 november start een reeks online workshops en webinars waarin diverse sprekers het potentieel van Game Jams in de culturele erfgoedsector uitlichten. Toegang is gratis.

Bekijk het Webinar overzicht

Nieuwsbrief Onderzoek en Erfgoed 

Meld je aan voor de nieuwsbrief Onderzoek en Erfgoed en blijf op de hoogte van alle bijeenkomsten en activiteiten die we doen om onze collecties toegankelijk te maken voor onderzoek.