Je bevindt je hier:
Let op: event is afgelopen

Immersieve journalistiek en het betrokken publiek

Wat maakt dat een gebruiker zich ondergedompeld voelt in een verhaal? Wat is er voor nodig om zo’n verhaal te maken? En misschien nog wel het belangrijkste: wat is het effect ervan op de gebruiker? Twee jaar lang onderzocht JournalismLab immersieve journalistiek. Het moment is daar om alle inzichten samen te brengen. Op woensdag 4 maart verwelkomen we je daarom bij de slotbijeenkomst 'Immersieve Journalistiek en het Betrokken Publiek'.

Wat maakt dat een gebruiker zich ondergedompeld voelt in een verhaal? Wat is er voor nodig om zo’n verhaal te maken? En misschien nog wel het belangrijkste: wat is het effect ervan op de gebruiker? Twee jaar lang onderzocht JournalismLab immersieve journalistiek. Het moment is daar om alle inzichten samen te brengen. Op woensdag 4 maart verwelkomen we je daarom bij de slotbijeenkomst 'Immersieve Journalistiek en het Betrokken Publiek'.

Foto: Unsplash (Lucrezia Carnelos)

Emotionele betrokkenheid van het publiek

'Immersieve journalistiek en het betrokken publiek' onderzoekt in hoeverre emotionele betrokkenheid van nieuwsconsumenten bij journalistieke producties van invloed kan zijn op de publieke functie van journalistieke organisaties. Twee jaar lang doken de onderzoekers in de wetenschappelijke literatuur, analyseerden we bijna 200 producties, interviewden we twintig internationale makers en experts en voerden we vijf experimenten uit waaraan 450 mensen deelnamen.

Dit onderzoeksproject is een samenwerking tussen JournalismLab en partners KRO-NCRV, VPRO, NTR, NOS  en Beeld & Geluid.

Programma

14:00 Ontvangst met koffie en thee
14:30 Expertsessie met Karen Palmer
15:15 Pauze
15:30 Twee jaar onderzoek: de inzichten
16:00 Expert Talk met o.a. Karen Palmer
  Immersive Journalism: something here to stay?
17:00 Borrel

 

Toekomst van de journalistiek

We blikken tijdens dit slotevent niet alleen terug op de onderzoeksresultaten, maar onderzoeken ook wat deze betekenen voor de toekomst van de journalistiek. Weinig mensen zijn daarvoor zo geschikt als Karen Palmer, een Australische documentairemaakster die zichzelf omschrijft als storyteller from the future. En niet voor niets. Met een combinatie van storytelling, Artificial Intelligence, game-elementen, gezichtsherkenning en neurowetenschap, zijn de producties van Palmer op zijn zachtst gezegd opvallend te noemen. Haar meest bekende werk is RIOT, een verhaal dat de gebruiker onderdompelt in een protest dat al snel uit de hand loopt. Het verloop van het verhaal hangt af van de emotie van de gebruiker, die wordt afgelezen door gezichtsherkennings-AI en daarmee onbewuste vooroordelen blootlegt.

Kom je ook? Meld je aan (gratis entree)