You are here:

Topklas Digital Design

Bij Topklas Digital Design verlaten 60 toppers uit de regio Hilversum zes maal hun klaslokaal om met een interessante, actuele case aan de slag te gaan binnen het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid. De cases worden aangeleverd door gerenommeerde mediabedrijven, en zijn gericht op de toekomst - denk futuristisch: virtual reality, 3D-printen en interactieve voice-podcasts. Het traject wordt uiteindelijk afgesloten met een heus gala, hier mogen de deelnemers hun concept presenteren en prototypes demonstreren aan het publiek. De ervaring van de afgelopen jaren leert ons dat de resultaten niet onder doen voor de oogst van een gemiddelde startup-beurs. Top.

Tijdens de bijeenkomsten gaan de scholieren aan de gang met Design Thinking - een methode waarbij op een vernieuwende, creatieve manier complexe problemen worden opgelost. Het is juist de ongetrainde en onafhankelijke blik van deze jongeren die tot levendige en vernieuwende ideeën kunnen leiden. De mindset van de jeugd is totaal anders. Ze kijken nauwelijks televisie meer, alles is internet zoals Netflix en Youtube. Voor de deelnemers is het fantastisch om even buiten het klaslokaal aan de slag te gaan met een prikkelende opgave voor een daadwerkelijke opdrachtgever. Projectleider Sonny Mathura is sinds de start, vijf jaar geleden, betrokken bij het programma. ‘Ik merk dat het nu echt zijn vruchten begint af te werpen,’ zegt hij enthousiast, ‘laatst vroeg bijvoorbeeld iemand of ik een aanbevelingsbrief voor hem kon schrijven voor een stage in New York, kijk ja, dat zijn gewoon toffe dingen, om iemand daarmee te kunnen helpen.’ Het traject gaat ook niet alleen maar over het product dat ze uiteindelijk afleveren, het proces is veel belangrijker. Vallen en opstaan. Ze krijgen de ruimte om fouten te maken en zo hun product te verbeteren - uiteindelijk verbeteren ze vooral zichzelf, ze vullen hun rugzak met bagage die ze de rest van hun leven kunnen gebruiken.   

Een dag begint om 9 uur, vaak met een inspiratiesessie. Dan krijgen ze stimulerende workshops, of gaan ze zelf aan de slag. Soms een creatieve sessie, maar soms ook een schop onder de kont. Tussen de bijeenkomsten door worden de leerlingen elke keer naar huis gestuurd met een opdracht, bijvoorbeeld: maak een videopresentatie van je concept. Sonny is erg enthousiast over de deelnemers en ideeën van de huidige groep, ‘ze zijn erg gemotiveerd, maar ook erg competitief. Ze geven niet alles prijs, omdat ze hun concurrenten niet te veel vooruit willen helpen. Maar toch helpen ze elkaar ook. Dat is dan wel heel tof.’

Aan het eind van de rit worden er twee winnaars aangewezen (beste concept en beste prototype), maar dat is lang nog geen uitgemaakte zaak. Eén van de groepen is bezig met het moderniseren van voetbalwedstrijden op televisie en deinst niet terug voor een uitdaging. Via de Hololens en augmented reality moet de kijker zelf de regie in handen kunnen nemen. Een hologram waarmee je kan bepalen wat je ziet op je scherm. Niet mals. Een andere groep, die Beeld en Geluid als opdrachtgever heeft, heeft zich laten inspireren door het Empire State Building in New York. Opdracht: verzin een manier waarop rondleidingen door het depot van Beeld en Geluid interessant worden voor 13- tot 15-jarigen. Idee: maak van de lift naar het depot een interactieve ervaring à la Empire State Building. Het dode moment van het wachten op de lift moet worden omgetoverd tot een informatief en speels momentje - een klassiek voorbeeld van omdenken. Als dat geen hit wordt.

Het Hilfertsheem College, ATC, Gemeentelijk Gymnasium, College de Brink en het Comenius College doen dit jaar mee aan het project. De opdrachtgevers zijn WNF, Human, Media Enriched Sport Experiences, Beeld en Geluid, NICAM (Kijkwijzer), Galerie Hilversum BNN/VARA.

Topklas Digital Design is een project van het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid en wordt ondersteund door het Stadsfonds Hilversum.