Media & Onderwijs Prijs 2022 (Inschrijven is niet meer mogelijk)
Winnaars bekend: Check hier de uitslag van 2022!
Lees hier de interviews met de winnaars van 2021
Lees het interview met docent geschiedenis Sylke de Greef.
Lees het interview met docent Pallas Linssen-Van der Boom
Lees het interview met docent Dennis van Roekel
Lees het interview met docent Maaike Zijm
Lees hier het interview met Anne-Marie Heideveld
De jury
-
Michel van Ast, juryvoorzitter
Als spreker, trainer en adviseur houdt voormalig docent wiskunde Michel zich bezig met het thema Onderwijs en ICT. Hij begeleidt onderwijsinstellingen, geeft lezingen, workshops en schrijft publicaties, maar traint en coacht ook docenten die graag meer technologie willen inzetten in hun onderwijs.
-
Iris Harpman, secretaris
Als Educatie Specialist bij LessonUp helpt Iris organisaties en docenten niet alleen prachtige, leuke en interessante lessen te maken, maar adviseert zij hen ook hoe zie die lessen vervolgens kunnen inzetten.
-
Daphne Kronemeijer
Als projectleider van het blended learning-team van ROC Friese Poort, FP-Design, houdt Daphne zich bezig met digitale onderwijsinnovatie en blended learning (de mix van verschillende manieren van leren). Dat doet ze samen met een zevenkoppige team dat bestaat uit onder meer docenten, onderwijskundigen, een videospecialist en een expert informatiemanagement.
-
Ihsane Beyd
Ihsane is docente Frans en Technologie & Design aan het Jan van Brabant College in Helmond. Ze houdt zich in het onderwijs graag bezig met vraagstukken rondom technologie. Ook zette ze Coderdojo Helmond op, een stichting die kinderen (7-17 jaar) gratis programmeer-workshops aanbiedt. Het is haar missie om leerlingen en collega’s te inspireren en duurzaam in beweging te krijgen.
-
Rhea Flohr
Als docent aardrijkskunde en mediawijsheid maakte Rhea veel gebruik van technologie in haar lessen. Haar positieve ervaringen in de klas is ze gaan delen binnen haar school en later ook als zelfstandig trainer op verschillende scholen in het land. Op dit moment begeleidt ze scholen en docententeams om technologie een plaats te geven in hun onderwijs. Daarnaast is ook het thema digitale geletterdheid een belangrijk onderdeel van haar werkzaamheden. Ze begeleidt scholen met het vormgeven van digitale geletterdheid in het curriculum.
-
Luca Ripolli
Luca Ripolli (18) was de eerste Jeugdminister die zich voor het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties bezighield met digitale inclusie. Nu volgt hij het VWO in Almelo, waar hij leerlingen vertegenwoordiger is en een commissie oprichtte die lessen op de school van feedback voorziet, om ze zo interessant te houden voor de leerlingen (Teach the Teacher).
-
Pleun van Laar
Pleun van Laar (15) zit in 3 VWO op het Hilversumse Alberdingk Thijm College. Het onderwijs wordt hier voornamelijk digitaal gegeven, wat de lessen actueel en betekenisvol maakt. Pleun vindt het belangrijk dat lessen ‘up to date’ en makkelijk te volgen zijn, zonder dat het de leerling te veel moeite kost. Een les moet een leerling blijven boeien, óók als een vak je niet zo interesseert.
Criteria
De jury beoordeelt de ingezonden lessen aan de hand van de volgende criteria.
- Doel & Effect: Zijn het leerdoel, de lesopzet en het leerrendement helder? Wat is het effect van de les op de leerlingen?
- Materiaal: Wordt er op een creatieve, speelse manier gebruik gemaakt van oude en nieuwe media? En zijn de vakinhoudelijke content en didactiek in balans met de gekozen vorm?
- Doelgroep: Is de les voor het leerlingen in het voortgezet onderwijs? Passen vorm en uitvoering van de les bij het leerniveau?
- Media & Interactie: Is er in de les gebruik gemaakt van digitale media content? Is die content actueel, historisch of zelfgemaakt? Of bevat de les interactieve elementen?
- Gebruik: Is het materiaal gebruiksvriendelijk, deelbaar en vrij beschikbaar?
- Context; Is de les voor een online, hybride of live les situatie?
Media & Onderwijs Prijs 2021
In oktober 2021 reikte beeldengeluidopschool.nl voor het eerst de Media & Onderwijs Prijs uit. Vijf lessen en hun makers kregen een plek op ons digitale podium en inspireerden mede-docenten met hun verrassende lessen met onder meer (zelfgemaakte) video’s, 3D-hologrammen en een interactieve boek voor vakken als geschiedenis, Nederlands en ckv. Nieuwsgierig? Bekijk de winnaars van vorig jaar.
Waarom de Media & Onderwijs Prijs?
Met deze jaarlijkse prijs wil Beeld & Geluid het gesprek over digitale didactiek op gang brengen, zodat de expertise over dit onderwerp een inspirerende impuls krijgt en docenten digitale media en interactieve online middelen vaker inzetten in hun lessen. beeldengeluidopschool.nl organiseert de Media & Onderwijs Prijs samen met partner LessonUp.
Over beeldengeluidopschool.nl
Beeld & Geluid op school gaat over leren over en leren met media. beeldengeluidopschool.nl is dé digitale mediacollectie voor het onderwijs. Op dit platform staan meer dan 150.000 afleveringen van uiteenlopende radio- en televisieprogramma’s. Van historische beelden tot het Journaal van gisteren. Het audio- en videomateriaal is gratis te gebruiken door iedereen in het onderwijs en kunnen docenten hun lessen leuker maken, lastige onderwerpen begrijpelijker en het leerrendement vergroten.
Over LessonUp
Met LessonUp kunnen docenten digitale en interactieve lessen voor ieder type onderwijs en op ieder niveau maken! De online tool biedt de mogelijkheid interactieve elementen zoals quizes maar ook beeld en geluid toe te voegen aan de les, met meer betrokken leerlingen als gevolg. Naast zelf maken, kunnen docenten gebruik maken van de lesbibliotheek, waar meer dan 1 miljoen lessen klaarstaan.