Masterclass Medialogica docenten
Media dienen als gids om greep te krijgen op de werkelijkheid en bepalen dus in belangrijke mate ons beeld van die werkelijkheid. Maar in hoeverre zijn ze een betrouwbare gids? In deze masterclass ontdek je hoe mediahypes en publieke opinie tot stand komen en welke rol media en wijzelf daarin spelen.
Media kleurt en verkleurt. Media brengt samen en drijft uiteen. Daarom is het essentieel dat zowel leerling als leerkracht begrijpt hoe media werken. Tijdens deze masterclass Medialogica laten we zien hoe de werkelijkheid verdrongen kan worden door beelden, met een nieuwe werkelijkheid tot gevolg.
Thema's
Aan de hand van de thema’s media en ethiek, beeldvorming en mediahypes worden de mechanismen van medialogica ontrafeld.
- Mediahypes
In de Masterclass Medialogica: Mediahypes ontdekken scholieren hoe een aangespoelde bultrug kon uitgroeien tot een mediahype. Hoe ontstaat een mediahype en welke gevolgen kan het hebben?
- Media en ethiek
In de Masterclass Medialogica: Media en ethiek gaan we in gesprek over privacy en de ethische grenzen van media, publiek en instanties. Dit doen we aan de hand van een vermissingszaak die veel media-aandacht kreeg. Wat betekent het voor de privacy van slachtoffers en nabestaanden als Nederland in de ban raakt van een vermissing?
- Beeldvorming en (oorlogs)conflicten
Het vertrekpunt van deze masterclass is de berichtgeving over en tijdens de dekolonisatieoorlog in het voormalig Nederlands-Indië (1945-1949). Tijdens de masterclass brengen we heden en verleden samen en analyseren leerlingen een historische gebeurtenis vanuit het perspectief van media. Daarbij staan we in het bijzonder stil bij de beeldvorming die ontstaat tijdens een conflict, de kracht van propaganda en de meerwaarde van meerdere perspectieven op gebeurtenissen. Deze masterclass is ontwikkeld in samenwerking met Het Indisch Herinneringscentrum.
- Journalistiek & Democratie
Wie is journalist in Nederland? Aan welke regels moet onze journalistiek zich houden? En moeten journalistieke media aan alle geluiden een podium bieden? In de nieuwe Masterclass Medialogica: Journalistiek en democratie van omroep HUMAN en Beeld & Geluid duiken studenten aan de hand van verschillende Medialogica-fragmenten en actuele voorbeelden in de verschillende rollen van de journalistiek. Daarnaast onderzoeken we hoe we zelf aan onze informatie komen. Onze hoofden zijn blenders vol feiten, verdraaide informatie en meningen. Wat zit er in de informatiesmoothie van de student?
Dit project wordt mede mogelijk gemaakt door Fonds 21, VSB Fonds en Fonds 1818
Omroep Human
Deze masterclass is tot stand gekomen in samenwerking met HUMAN. Het televisieprogramma Medialogica van omroep HUMAN ontrafelt hoe scheve verhoudingen tussen beeld en werkelijkheid tot stand komen.
Praktische informatie
- Geschikt voor: docenten in het po, vo, mbo, hbo
- Prijs: neem contact op voor een vrijblijvende offerte
- Locatie: deze masterclass is beschikbaar in Hilversum, Den Haag of op een locatie naar keuze, zoals de eigen school.
- Duur: 1,5 uur
- Groepsgrootte: vanaf 8 deelnemers
Combineer met een museumbezoek
Yes, het eerste interactieve Mediamuseum ter wereld is open! In het gloednieuwe museum in Hilversum ontdek je de invloed van media op jou en van jou op media, in een unieke ervaring op maat. Natuurlijk kun je een bezoek aan het museum combineren met een Mediaworkshop voor jouw klas!
Boek deze training
Overtuigd? Boek dan direct deze training via ons aanmeldformulier. Hier reserveer je simpel en snel.
Kom je er niet uit?
Dan staat ons team voor je klaar. Neem contact op via educatie@beeldengeluid.nl, dan helpen we je graag verder.