Je bevindt je hier:

Lesbrief Razende reporter

In de klas aandacht besteden aan het werk van een verslaggever en interviewen? Wat leuk! We helpen je graag een eindje op weg met de tips en opdrachten in deze lesbrief.

Jeugdjournaal

Joris Marseille vertelt je wanneer iets een plekje verdient in het journaal!

Introductie: hoe kiest een verslaggever zijn/haar nieuws?

Dat is best een moeilijke vraag! Er gebeurt elke dag van alles in de wereld maar als je ‘s avonds het Jeugdjournaal kijkt, zie je maar een paar van deze gebeurtenissen terug. Waarom zie je bijvoorbeeld wel een berichtje over een kind dat een belangrijke zwemwedstrijd gewonnen heeft en niets over een  staking bij de Belastingdienst? Joris legt uit hoe de redactie van het Jeugdjournaal de onderwerpen kiest.

Wanneer is iets nieuws voor in het Jeugdjournaal?

Bespreek samen met de leerlingen na wanneer iets nieuws is voor in het Jeugdjournaal:

  • Als iets nieuw is
  • Als veel mensen met de gebeurtenis te maken hebben
  • Als kinderen ermee te maken hebben of krijgen
  • Als kinderen zelf iets meemaken

Opdracht: selecteren van onderwerpen

Je leerlingen gaan vandaag reportages maken voor jullie eigen journaal. Dit is het journaal van jullie school (niet het officiële Jeugdjournaal dus). Hoe doe je dat nou? Welke onderwerpen zijn belangrijk en hoe maak je hier een reportage van?

  1. Brainstorm in kleine groepen of met de hele klas over nieuws in en om jullie school
  2. Schrijf alle genoemde onderwerpen op het bord
  3. Kies de 5 (afhankelijk van grootte van de klas. Maak groepjes van 4 á 5 leerlingen) onderwerpen uit waarover jullie een reportage gaan maken.
  4. Verdeel de onderwerpen over de groepen.
Jeugdjournaal

Lucas van de Meerendonk en Malou Petter geven je een paar interviewtips!

Opdracht: interviewvragen bedenken

Bekijk het filmpje met interviewtips en bespreek ze na met je leerlingen

  • Goede vragen stellen: Simpel kort en prikkelend. Een open vraag die begint met wie wat waar hoe of waarom
  • Doorvragen door bijvoorbeeld te vragen waarom, hoezo of leg eens uit?
  • Goed luisteren: niet om je heen kijken of op je mobiel

De opdracht:

  1. Laat de leerlingen een persoon bedenken die ze willen interviewen over hun onderwerp.
  2. De leerlingen bedenken vervolgens twee interviewvragen voor deze persoon. Denk aan de tips!
  3. Even checken: Zijn het open vragen?

Opdracht: stand-upper schrijven

De kinderen schrijven nu in een paar zinnen op wat er aan de hand is en waarom zij een verslag maken over deze gebeurtenis. Deze tekst spreken ze straks in voor de camera: dit noemen we een stand-upper. Laat de leerlingen nadenken over wat een goeie plek is om die standupper op te nemen.

 

Opdracht: op pad!

De kinderen pakken een camera (dit kan ook een mobiele telefoon zijn) en gaan op pad om een reportage te maken! Zorg ervoor dat ze niet vergeten de interviewvragen en de tekst van de standupper mee te nemen.

Met de hele klas leren interviewen van een echte verslaggever van het Jeugdjournaal? Boek dan de Masterclass 'Leren interviewen' in Beeld & Geluid.