You are here:

'Virtual Interiors' richt zich op de vraag hoe we digitale kaarten en virtuele kamers kunnen ontwikkelen en publiceren met behulp van historische gegevens om het culturele leven van vroeger op een betrouwbare manier te verbeelden.

Het vrolijke huisgezin, Jan Havicksz. Steen, 1668. Collectie Rijksmuseum.

Het semantische web heeft interfaces nodig voor kritische, betrouwbare lezingen van big data voor onderzoek in de geesteswetenschappen, cultureel erfgoed en creatieve industrieën. Het project 'Virtuele interieurs' zal het onderzoekspotentieel van het ontsluiten van grote historische gegevens in een geospatiale context onderzoeken. Het project focust op het (her)gebruiken van gegevens over de productie en consumptie van cultuurgoederen, geodata, kaarten en bouwplannen van de Nederlandse Gouden Eeuw. 

Virtuele reconstructies van interieurs van huizen en hun locaties in Amsterdam van de Nederlandse Gouden Eeuw zullen niet alleen inzicht verschaffen in sociaal-ruimtelijke aspecten van de culturele productie en consumptie van de creatieve industrie. Ze dragen ook bij aan de ontwikkeling van ruimtelijke geesteswetenschappen en digitale hermeneutische methoden. De Amsterdamse casestudy richt zich op de implementatie van deze methoden door verbeteringen van GIS (Geografisch Informatie Systeem) met toepassingen van 'diepe/dikke kaarten' en historische reconstructies in virtuele 3D / 4D-ruimten met meerdere perspectieven en visuele representaties van onzekerheid.

Dit project wordt gefinancierd vanuit NWO Smart Culture - Big Data/Digital Humanities. 

Projectpartners

Beeld en Geluid, Huygens Instituut, Universiteit van Amsterdam, Koninklijke Brill NV, Het Nieuwe Instituut, Monuments and Archaeology Amsterdam