Je bevindt je hier:

Vlambeer: de arcade in eigen huis

Na intensief contact met gamestudio Vlambeer hebben we tot onze grote vreugde een overeenkomst getekend om de games van video game studio Vlambeer te vereeuwigen in ons archief. Een belangrijke gebeurtenis, want Vlambeer was toonaangevend voor de Nederlandse gamesindustrie.

Na intensief contact met gamestudio Vlambeer hebben we tot onze grote vreugde een overeenkomst getekend om de games van video game studio Vlambeer te vereeuwigen in ons archief. Een belangrijke gebeurtenis, want Vlambeer was toonaangevend voor de Nederlandse gamesindustrie.

Promotie afbeelding van het succesvolle Ridiculous Fishing, de internationale doorbraak van Vlambeer, met een bootje op groen water en met een strak blauwe lucht

Jan-Willem Nijman en Rami Ismail waren de drijvende kracht achter de dertien unieke titels uit de tienjarige geschiedenis van deze studio. Van korte, casual, games zoals de debuut titel Super Crate Box (2010) tot aan grote mobiele hits als Ridiculous Fishing (2013), vrijwel elke Vlambeer game onderscheidt zich van de voorgaande. Laten we even kort een blik werpen op het repertoire van de studio en welke games je eigenlijk wel moet hebben gespeeld.

Een level in Super Crate Box en de onbedoelde gevolgen van de Disc-Gun.

Een level in Super Crate Box en de onbedoelde gevolgen van de Disc-Gun

Arcade plezier voor iedereen

Super Crate Box is in concept heel erg simpel. Je speelt als een poppetje gewapend met een pistool. Je doel is zo lang mogelijk in leven blijven en doosjes oppakken. Maar, ieder doosje dat je oppakt vervangt je huidige wapen in een compleet nieuw wapen dat andere eigenschappen heeft. De wapens gebruik je om vijanden uit te schakelen, maar zijn ook een hindernis voor de speler. Bijvoorbeeld de disc-gun, dat een weerkaatsende schijf afvuurt die soms nog wel eens voor je eigen ondergang zorgt.  Dit maakt de gameplay verrassend en gevarieerd. Het spel voelt dan ook echt als iets dat je in een arcadehal van de jaren ‘90 zou kunnen tegenkomen. Die wens om terug te grijpen naar het gevoel alsof je spel in de arcadehal speelt is het terugkerende thema in alle games van Vlambeer.

 

Als de vangst in Ridiculous Fishing boven water komt is het vrij schieten

Het succesvolle Ridiculous Fishing, de internationale doorbraak van Vlambeer. Als de vangst boven water komt is het vrij schieten.

Vissen met je shotgun

Geen spel illustreert dat gevoel beter dan Ridiculous Fishing, waarin je speelt als een bewapende visser.  Eerst probeer je met je haak zo ver mogelijk onder water te komen door alle vissen te vermijden. Echter als je een vis aan de haak slaat, gaat de lijn weer naar boven en moet je zoveel mogelijk extra vissen vangen. Zodra je de vangst boven water haalt kan je schieten op alle vissen. Alle vissen die terug in het water vallen zijn verloren winst. Met het geld dat je verdient door de vissen te beschieten koop je betere hengels en wapens om nog meer te vangen. De hoekige stijl geeft Ridiculous Fishing ook een retro-look waardoor het ontzettend leuk is om naar te kijken. 

De game was een waanzinnig succes en leverde naar verluidt bijna 1 miljoen dollar aan opbrengsten op voor de studio. De game werd helaas verwijdert van de Google Play Store voor onduidelijke redenen en is helaas niet meer beschikbaar op dat platform. Gelukkig hebben we met de overeenkomst met Vlambeer ook Ridiculous Fishing kunnen opnemen in het archief. Het onderstreept hoe belangrijk het archiveren en preserveren van games is, omdat onvoorziene omstandigheden zomaar games kunnen doen verdwijnen.

Op 2 september 2020, precies een decennium na het begin van Vlambeer kondigden Nijman (links) en Ismail (rechts) aan dat Vlambeer stopte. In een verklaring liet de studio weten: “It's not a sad day for us, but the happy conclusion to a whirlwind decade filled with screenshake. It feels like we've achieved what we set out to do - as a studio, as a voice, and as individuals, and we are extremely grateful for these past years.” Beide makers zijn echter nog steeds actief in de games-industrie. Nijhman bracht vorig jaar het vernuftige Disc Room uit, waarin je als wetenschapper een bizarre planeet vol met cirkelzagen verkent. Ismail is ook nog steeds actief als ontwikkelaar, maar werkt ook als consultant voor andere gamemakers. Hij probeert de belangen van zelfstandige game ontwikkelaars en kleine studio's van over de hele wereld te verkondigen.

Today marks Vlambeer’s 10th anniversary, which is way longer than we could've ever imagined. We had a beautiful run, made incredible games, and worked with amazing people, but it is time for new things. So we're announcing the end of Vlambeer. pic.twitter.com/jZ4dMGxNV2

— Vlambeer (@Vlambeer) September 1, 2020

Namens Beeld & Geluid zijn we verrukt om twaalf titels van Vlambeer toe te mogen voegen aan ons archief. Nederlandse games zijn een belangrijk en onmisbaar onderdeel van onze mediageschiedenis. Het archief wordt inmiddels steeds meer gevuld met de belangrijkste titels van Nederlandse bodem, inmiddels hebben we al meer dan 150 verschillende titels. We hopen dan ook de komende jaren nog meer samenwerkingen aan te kunnen gaan om nog meer Nederlandse games op te mogen nemen in het archief.