You are here:

Presentatie van Dagan Cohen Photo credit: CC BY-SA Erwin Verbruggen.

Op 9 april organiseerde Beeld en Geluid de derde bijeenkomst van het project ShareThis. In deze programmareeks, georganiseerd door Upload Cinema, Het Nieuwe Instituut, Beeld en Geluid en het Stedelijk Museum Amsterdam, onderzoekt ShareThis de explosie van creativiteit op sociale netwerken en de vraag hoe musea daarmee moeten omgaan. Welke kunstenaars, ontwerpers en beeldmakers maken structureel en met succes gebruik van sociale netwerken en de digitale ruimte? Wat zijn de meest opvallende stromingen en trends van dit moment? En welke online uitingen zijn, vanuit erfgoedperspectief, waardevol genoeg om verzameld te worden?

Tijdens dit derde ShareThis event stond het bewaren en representeren van online (interactieve) kunst en bewegend beeld centraal. Hoe kan dit online materiaal opgenomen worden in een collectie en zo bewaard worden dat we het in de toekomst nog steeds aan een publiek kunnen laten zien? 

Presentatie van Dagan Cohen Photo credit: CC BY-SA Erwin Verbruggen.

Dagan Cohen (kunstenaar, mediaondernemer en oprichter van Upload Cinema) vertelde over de onderzoeksresultaten van ShareThis, doorspekt met voorbeelden van online kunst en video die al dan niet hun weg zouden moeten vinden naar de collecties van erfgoedinstellingen. Dagan liet onder andere de tool Facebook Demetricator zien die alle getallen uit je Facebook haalt, Hyper Geography een tumblr van Joe Hamilton waarbij zo’n 100 losse afbeeldingen met elkaar gecombineerd worden tot één grote afbeelding en zijn animated gif-collectie waar onder andere de serie The Jellygummies van Sam Lyon in zit.

Gaby Wijers (directeur van LIMA) vertelde over het project Archiving Interactive Media (AIM), een samenwerking van de Universiteit van Amsterdam, Digitaal Erfgoed Nederland, Data Matters en LIMA. Hier staat de vraag centraal hoe interactieve media - van tweede schermen tot games - en de context waarin ze zijn gemaakt en worden gebruikt ‘gevangen’ kunnen worden. Binnen AIM wordt gezocht naar het maken van de vertaalslag van bestaande strategieën in een concrete, digitale workflow die recht doet aan de complexiteit van dit digitale erfgoed.

Presentatie van Gaby Wijers Photo credit: CC BY-SA Erwin Verbruggen.

Na Gaby volgden twee praktijkvoorbeelden van Beeld en Geluid. Valentine Kuypers en Poppe ten Dolle gaven inzicht in het collectiebeleid van Beeld en Geluid voor het archiveren van internetvideo’s. Sinds 2008 worden er al av-hoogtepunten van het web gearchiveerd bij Beeld en Geluid die niet mogen ontbreken. In de collectie van nu, ongeveer 6.500 internetvideo’s, zitten onder andere verschillende versies van de internethit KRAKKAKKA van de schiet partij in Amsterdam Oost die begin 2015 plaatsvond, video’s van zangeres Esmée Denters en verschillende filmpjes van populaire videoblogger Enzo Knol zoals Extreme Deo Challenge.

Presentatie van Poppe ten DollePhoto credit: CC BY-SA Erwin Verbruggen.

Arnoud Goos vertelde over webarchivering bij Beeld en Geluid. Na een traject van onderzoeksprojecten is webarchivering een beleidsactiviteit geworden bij Beeld en Geluid. Arnoud vertelde wat er bij komt kijken om complexe, multimediale websites te archiveren én te presenteren.

Jonathan Puckey vertelde hoe Studio Moniker met hun projecten de sociale effecten van technologie exploreren. Als voorbeeld vertelde hij over het project donottouch.org, een gecrowdsourcte muziekvideo. Hij liet zien waar de inspiratie voor het project vandaan kwam en het proces van het project. Door gebruik te maken van crowdsourcing komen er soms onverwachte uitkomsten, Jonathan gaf hier enkele mooie en verrassende voorbeelden van. 

De middag werd afgesloten met een paneldiscussie bestaande uit de sprekers Britte Sloothaak van het Stedelijk Museum Amsterdam en Floor van Spaendonck van het Nieuwe InstituutHet panel liet zien dat de kracht zit in een goed en helder collectiebeleid bij ieder instituut en niet in de ambitie om de compleetheid van media kunst te archiveren en tonen.

Presentatie van Jonathan Puckey Photo credit: CC BY-SA Erwin Verbruggen.

VERZAMEL MEE!

Aan Share This wordt meegewerkt door een brede, internationale groep van scouts en (online) curatoren. Maar ook het publiek kan mee doen. De organiserende partijen hebben speciaal voor dit project een Tumblr opgezet waar iedereen zijn suggesties op kan toevoegen. Welke kunstenaars en projecten op sociale media kunnen wat jou betreft niet ontbreken in het museum? Voeg ze toe op Tumblr van Share This.

Vierde bijeenkomst

Op 10 juni organiseert Upload Cinema de vierde en laatste bijeenkomst van Share This. De avond zal plaatsvinden bij Pakhuis de Zwijger en de eindresultaten van het project laten zien.