Je bevindt je hier:

ReFresh: Content uit archief in verse producties

Vijf beginnende beeldmakers leerden alles over hoe je content uit het archief van Beeld en Geluid gebruikt in je eigen verhaal. Van muzikale fictiefilms tot video-installaties, en van mensenmassa tot het mannelijk geslachtsorgaan: in deze blog lees je over hun ervaringen in deze eerste en gelijk succesvolle editie van ReFresh 2021, een samenwerking van VERS en Beeld en Geluid.

Vijf beginnende beeldmakers leerden alles over hoe je content uit het archief van Beeld en Geluid gebruikt in je eigen verhaal. Van muzikale fictiefilms tot video-installaties, en van mensenmassa tot het mannelijk geslachtsorgaan: in deze blog lees je over hun ervaringen in deze eerste en gelijk succesvolle editie van ReFresh 2021, een samenwerking van VERS en Beeld en Geluid.

Foto tijdens lezing Vrouwen van Suriname

Even kort: wat is ReFresh?

ReFresh is een talentontwikkelingstraject ontstaan vanuit de samenwerking tussen Beeld en Geluid en VERS. Het traject is bedoeld voor beginnende beeldmakers met als uitgangspunt meer te leren over creatief hergebruik van archiefmateriaal. Tijdens ReFresh worden deelnemers gedurende drie maanden in drie workshops begeleid door makers en producenten die veel ervaring hebben met het werken met archief. 

De deelnemers zijn zelf met materiaal uit het archief van Beeld en Geluid aan de slag gegaan, om uiteindelijk een pitch document te maken waarmee ze hun productie presenteren aan producenten en vertegenwoordigers van fondsen. Om mee te doen aan het traject konden geïnteresseerden een voorstel voor een mediaproductie indienen. 

Uit deze open call zijn vijf deelnemers geselecteerd voor het ReFresh traject 2021: Luna Hupperetz, Robin Coops, Dobber Bolhuis, Merel Raats, en Julia Schmitz. Zie hier hun korte biografieën.

 

Kunstwerk ‘Fallus Fatale’

Creatief hergebruik van archiefmateriaal: de projecten

Alle deelnemers gebruiken tijdens ReFresh op hun eigen manier materiaal uit het archief van Beeld en Geluid om hun uiteenlopende producties mee te creëren. 

Zo brengt Luna Hupperetz in haar project 'Moederkopie' met behulp van archiefmateriaal de vergeten strijd van LOSON (organisatie voor gelijkwaardigheid en betere leefomstandigheden voor Surinamers in Nederland) in beeld. Daarvoor legde zij de recentelijk door EYE en IISG voltooide (en in najaar 2021 te vertonen) restauratie vast van de Surinaams-Nederlands documentaire ‘Oema foe Sranan/Vrouwen van Suriname’.

 

De korte film ‘Ik kan je niet vinden’ is een persoonlijke zoektocht van Merel Raats waarbij zij aan de hand van intieme films uit gearchiveerde privécollecties haar persoonlijke ontwikkeling als queer vertelt. Hoe ziet zij zich gerepresenteerd in die beelden?

Hoe we naar dingen kijken is een vraag waar Julia Schmitz graag mee speelt, en in dit geval zijn ‘de dingen’ de “penis/piemel/pik/lul”, of - zoals Julia schrijft - “een aanhangsel dat grote symbolische betekenissen draagt.” Met archiefbeelden toont Julia hoe beelden onze perceptie van de realiteit vormen, hoe beelden tot elkaar in verhouding staan, en hoe en waar representaties ontstaan. De naam van haar project? ‘Fallus Fatale’.

Dobber Bolhuis creëert uit archiefmateriaal van verschillende massabijeenkomsten door de jaren heen een tijdloos en universeel karakter voor zijn installatie ‘Menigte’: een video-installatie die bestaat uit vijf gelijktijdige projecties die de bezoeker meesleept in de kracht van een mensenmassa. 

Screenshot van Ableton waarbij via een plugin audiovisueel erfgoed wordt gebruikt om geluid te beinvloeden.

Archiefbeeld en -geluid worden door Robin Coops live geëdit tot een ‘In Between’, een muzikale sciencefictionfilm over een wetenschapper die na een lange coma ontwaakt in een wereld waarin iedereen zijn brein heeft geüpload. Evolueert hij mee, of blijft hij achter als laatste mens

Energie, samenwerken, spelen, vrijheid, de-archiveren

Uit reflecties van de deelnemers blijkt dat het effect van ReFresh op beginnende beeldmakers divers, uiteenlopend en zeer positief is. Door zelf aan de slag te gaan met archiefmateriaal, hebben de deelnemers geleerd over de wisselwerking tussen archief en heden, over de vele mogelijkheden van werken met archiefmateriaal en hoe archiefmateriaal op een creatieve manier hergebruikt kan worden. 

Luna schrijft hoe ze kracht en energie kreeg van het vinden van het juiste archiefmateriaal en zo extra gemotiveerd werd haar onderzoek voort te zetten. 

Merel vertelt dat ze de workshops erg belangrijk vond, omdat deze haar hebben laten merken dat ze snel vooruitgang boekte door ervaringen met de coach en de andere geselecteerden te delen. 

Julia heeft geleerd dat het oké is om te beginnen met testjes, in plaats van de lat meteen hoog te leggen: “Met archiefmateriaal kan je juist zo fijn spelen, het hoeft niet meteen goed.” 

Het verkrijgen van inzicht in de verschillende mogelijkheden om archiefmateriaal in te zetten bij het vertellen van verhalen zorgde bij Dobber voor het gevoel van vrijheid: “Het [ReFresh-traject] heeft mij daarbij de vrijheid gegeven zelf te experimenteren met het materiaal uit de collectie van Beeld en Geluid en te onderzoeken op welke manier ik het materiaal in mijn project het beste in kan zetten.” 

Robin legde nadruk op het ‘de-archiveren’ van een archief en vertelt geleerd te hebben materiaal naar eigen hand te zetten, om er zo een nieuwe betekenis aan te geven. 

En dat is precies waar het bij ReFresh om draait: beginnende beeldmakers archiefmateriaal creatief te laten hergebruiken. ReFresh 2021: geslaagd!