You are here:

Schermafbeelding-2011-05-16-om-13.43.14

Het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid is partner van Led It Up, een project van het MediaLab Amsterdam. Led It Up heeft in opdracht van het Culture Vortex programma een interactieve installatie ontwikkeld die op Mundial Festival 2011 wordt gelanceerd. Onder het motto "expand your playground" is er samen met partners Dropstuff en het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid gewerkt aan een innovatieve belevenis om publieke participatie te stimuleren binnen online, culturele databases. Hollands cultureel erfgoed is in een digitaal jasje gestoken waardoor festivalgangers kunnen spelen met het verleden. Partner Dropstuff, het platform voor digitale en interactieve kunst, heeft een groot LED scherm geleverd waarop old school games via een mobiele web applicatie worden gespeeld. Festivalgangers kunnen via hun smartphones inloggen in de mobiele web applicatie en voor het grote LED scherm naar hartenlust gamen.

Scherm1

De games, moderne versies van klassiekers ‘galgje’ en ‘zoek de verschillen’, draaien om typisch Nederlandse videobeelden die afkomstig zijn van Open Beelden. Open Beelden biedt audiovisueel materiaal onder een Creative Commons licentie aan, waardoor het publiek vrij is om op een creatieve manier de beelden te remixen en te hergebruiken. Led It Up probeert dit te stimuleren door het publiek bewust te maken van deze mogelijkheden.

Remix en interactie vormen de kern van het project. Het internet als digitaal archief heeft ervoor gezorgd dat het delen van informatie een alledaagse activiteit is geworden. Allerlei culturele uitingen worden gedigitaliseerd en opgeslagen in enorme databases. Het wordt steeds gemakkelijker voor gebruikers om deze data te downloaden en te (her-)gebruiken, of te remixen. Het remixen van o.a. video en muziek is iets dat past binnen de online Web 2.0 en participatie cultuur. We gaan tegenwoordig ‘in gesprek’ met de huidige cultuur. Het is een vorm van interactie dat bij eerdere generaties niet mogelijk was. We willen niet slechts achterover zitten en luisteren - passief consumeren - maar participeren, knippen, plakken, interacteren met de cultuur – actief consumeren.

Het is de missie van het Culture Vortex programma om deze participatie binnen online, culturele databases te stimuleren. Open Beelden sluit hier naadloos bij aan. Doelstelling van dit project is om mensen te stimuleren de historische (video)beelden te hergebruiken op creatieve wijze. Led It Up heeft een webapplicatie ontwikkeld waardoor deze missies op een innovatieve en vooral leuke manier realiteit zijn geworden.

Op 18 en 19 juni zal het project gelanceerd op Festival Mundial in Tilburg.

mundialproductionsEvent.sflb