You are here:

De gamescollectie van Beeld en Geluid is weer uitgebreid met twee games uit de Nederlandse Gamescanon: Hawkeye (1988) en Disposable Hero (1993), beide ontwikkeld door het Nederlandse softwarebedrijf Boys Without Brains.

Anne Bras neemt namens Beeld en Geluid de games in ontvangst van Mario van Zeist van Boys Without Brains

Artikel uit Zzap64 magazine, issue 40, 1988.

Boys Without Brains?

Boys Without Brains is een Nederlands softwarebedrijf dat in het verleden games produceerde. De toen jonge oprichters leerden elkaar kennen rond 1986 tijdens computerbeurzen. Dit soort beurzen werden ook wel copy-parties genoemd aangezien er op die beurzen enorm veel software gekopiëerd werd, legaal en illegaal. De Boys creëerden in die tijd talloze audio-visuele demo's voor de Commodore 64 waarin ze probeerde zoveel mogelijk spektakel uit de beperkte mogelijkheden van de hardware en software te halen. Langzaam ontwikkelde het bedrijfje zich tot een game-development studio.

Hawkeye

In 1988 werd hun eerst echte game Hawkeye uitgebracht voor de Commodore. De game kon rekenen op fantastische reviews, zoals in het Britse Zzap64 magazine, waar het een gold medal kreeg en ‘one of the finest computer games ever seen’ werd genoemd. De game werd onder meer geroemd voor de prachtige grafische weergave, het was namelijk 's werelds eerste game met zogenaamde Parallax scrolling op de Commodore 64. Parallax scrolling betekent dat er twee beelden onafhankelijk van elkaar over elkaar heen kunnen bewegen. In de game Hawkeye zie je de voorgrond over de achtergrond heen bewegen. Technisch gezien was dit een zeer bijzondere prestatie. Ook de soundtrack was indrukwekkend, gemaakt door de eveneens Nederlandse Jeroen Tel, een grote bekendheid in de wereld van de gamemuziek.

Disposable Hero

Ook het spel Disposable Hero kon op goede recensies rekenen. Een heel dynamisch spel met veel grafische aankleding: machines die bewegen, robots die lopen en schieten, water met weerspiegeling en niet te vergeten alle ruimteschepen en kogels die door de lucht vliegen. Alles beweegt en desondanks is de gameplay soepel. Tegenwoordig vanzelfsprekend, maar voor die tijd erg bijzonder.

Beeld en Geluid stelt deze iconische games veilig voor de toekomst en zorgt ervoor dat ook toekomstige generaties de oorsprong van de Nederlandse games en game-industrie kunnen bestuderen en ervaren.