You are here:

Motivatie is de basis om te leren in de Topklas Digital Design

Op 15 november 2017 ging de vierde editie van de Topklas Digital Design van start met 60 toptalenten uit de regio. Leerlingen van middelbare scholen uit de omgeving Hilversum maken kennis met maak- en groeiprocessen waar samenwerking, innovatie en talentontwikkeling centraal staan, door samen te werken aan mediavraagstukken van bedrijven. Ongeacht opleidingsniveau of leeftijd, motivatie is de basis om te leren. Fouten maken mag, en de leraar is je coach.

In 2014 is Topklas Digital Design bedacht en verder ontwikkeld door Beeld en Geluid en de scholen uit de regio. Schoolleiders van bijvoorbeeld Hilfertsheem College, College de Brink, Comenius College en het Gemeentelijk Gymnasium kwamen bijeen en constateerden een gezamenlijke uitdaging waar scholen tegenaan lopen.

Sluit de school voldoende aan?

Elk schoolvak heeft te maken met digitalisering. Leerlingen kunnen via YouTube een wiskundeles volgen of krijgen van de docent linkjes met bepaalde uitleg. Wat betekent die digitalisering voor de docent? Wat betekent dit voor zijn status en de mogelijkheden voor de leerlingen? In deze snel veranderde wereld komt er heel veel op scholen af. De vraag die hierbij centraal staat is: kunnen leerlingen en docenten anticiperen op al deze ontwikkelingen? Sluit de school voldoende aan bij de vraag die de snel veranderde wereld stelt? Precies deze vraag werd in 2014 gesteld door het voortgezet onderwijs in Hilversum.

Als oud-deelnemer en tegenwoordig facilitator van de Media Future Week heb ik gezien dat casegericht werken soms moeilijk is voor zelfs HBO-studenten. Het onderwijs zit vast in een structuur, opdrachten, waarbij we graags iets af willen hebben zonder daarbij de kwaliteit te waarborgen. Casegericht werken ligt net wat anders; je bent verantwoordelijk voor je eigen ontwikkeling en de oplossing; verantwoordelijkheid ontstaat door motivatie. Als we op het HBO en in het bedrijfsleven te maken hebben met casegericht werken, waarom dan al niet vroeg beginnen?

 

Creatieve probleemoplossingen

Design Thinking staat centraal tijdens het programma. Dit is een creatieve manier om complexe problemen op te lossen met oog op innovatie. Onder professionele begeleiding hebben de leerlingen in zes dagprogramma's de stappen onderzoek, concepting, design, productie en presentatie doorlopen. Daarbij hebben ze allerlei kennis en vaardigheden opgedaan die van pas komen om succesvol te kunnen deelnemen in de maatschappij en het bedrijfsleven van de toekomst.

Fouten maken mag

Motivatie is de basis voor de Topklas Digital Design. Door de huidige structuur in het onderwijs is er weinig ruimte om fouten te maken. Binnen Topklas Digital Design en de didactiek die wij hanteren is het juist niet erg om fouten te maken; want daardoor groei je. Je rol als docent wordt ook anders. Ik ben meer een coach voor de leerlingen die hen tools geeft om te groeien, de rest is aan hen. Daarnaast is er een grote betrokkenheid van het bedrijfsleven die workshops, lezingen en cases inbrengen waardoor het project ook als ‘echt’ wordt ervaren.

Leerlingen willen dan ook écht groeien binnen het project. Ik hoor van veel leerlingen dat ze presenteren lastig vinden. Maar aan het einde van de rit staan ze toch weer te presenteren voor een publiek van 180 man. De NTR was bij de vorige editie casepartner en zij waren aangenaam verrast. Studenten kwamen met een interactieve documentaire over vluchtelingen. De keuze van het onderwerp, de gekozen fragmenten en geschreven verhaal paste precies binnen de visie van de NRT. Er zit dus heel veel potentie bij de jongeren, maar nogmaals; motivatie is de basis.

Groeien uit motivatie

Om terug te komen op de vraag: sluit de school voldoende aan bij de vraag die de snel veranderde wereld stelt? Nee, we zijn er natuurlijk nog niet. Topklas Digital Design is een begin waarbij onderwijs, bedrijfsleven en overheid bij elkaar komt. Waar leerlingen leren om samen te groeien vanuit eigen motivatie. Niet omdat het moet maar omdat ze het willen. Media is bij ons de context, maar de didactiek en denkwijze zou toepasbaar kunnen zijn in alle sectoren.