You are here:

Het managen van verschillende media.

Het managen van verschillende media.

25 januari, 15.00 uur: telefoon. Een directiesecretaresse van een niet nader te noemen omroep vraagt om een foto van Humberto Tan aan tafel bij Sonja Barend ergens in de jaren 80. Ze heeft het nodig voor de directeur en wel graag binnen een half uur. Beeld en Geluid zou dat volgens diverse bronnen moeten weten. Natuurlijk kunnen wij, als kenniscentrum, ons nog de tafel van Sonja op Zondag (of een andere dag) herinneren.

Een tafel vol met “Vox Populi”. Harry de Winter, beginnend televisieproducent, een man van de Amsterdamse rattenopruimingsdienst, maar ook Humberto Tan, toen een jonge student. In ons onvolprezen fotoarchief niets te vinden. Wij mailen terug: helaas.

Sonja op Zondag (VARA, 04–10–1987)

Plots een ingeving: met dat handige knipprogramma kun je van de player in de catalogus een snapshot maken. De uitzending opgezocht en daar zagen we de nog jonge Tan aan tafel bij de eeuwig jonge Sonja Barend. Knip. Lage resolutie weliswaar, maar toch binnen een half uur geleverd waar men om vroeg.

Mail terug: “Top, ik heb foto 3 in een lijstje gedaan….” Iedereen gelukkig.

Prijsuitreiking

Later die middag waren wij als ‘eregast’ aanwezig bij de uitreiking voor de ‘Omroepman/vrouw van het jaar’ vanwege onze researchwerkzaamheden voor een filmpje dat hiervoor gemaakt werd.

Het evenement werd dit jaar voor de 25e keer gehouden. Studio 21 was de plek en ‘Broadcast Magazine’ de organisator.

Vanuit het gebouw van Beeld en Geluid gingen we rond 4 uur op pad naar Studio 21. Dwars door wat sommigen omschrijven als “het voorportaal van de hel”. Maar door het aangenaam lentezonnetje leek het nu toch net een gewoon kantorenpark.

De rode loper was uitgerold voor de “eregasten”. Paparazzi als Edwin Smulders stonden al paraat. Gek genoeg hadden ze snel door dat wij ook maar gestuurd waren, de camera’s konden weer uit.

Binnengekomen ging onze tocht door de enorme “dinnershow”-gangen op weg naar de garderobe.

Wij meldden ons bij de balie en mochten door.

In een zaal met stoeltjes en statafels met sfeerkaarsjes en ook de meest wonderlijke koekjesschaal: een ronddraaiende glazen bak op een kogel, was een forumdiscussie aan de gang over de plannen voor 2016. Jan Slagter van Omroep Max, de omroepman van 2014, Peter Lubbers (SBS) en Matthias Scholten (RTL). De eeuwige discussie tussen publieke en commerciële omroepen was klaarblijkelijk onder leiding van Rick Nieman al een tijdje aan de gang. Op de vraag wie de omroepman van het jaar moest worden zei Jan Slagter tot grote hilariteit van de zaal: Sander Dekker.

Na een changement was het moment suprême daar: de uitreiking. Niet met de prachtige glazen sculptuur van de afgelopen 24 jaar, die waren op, maar een heuse beker met grote oren. Maar eerst, met grote dank aan Beeld en Geluid, een film met een overzicht van alle eerdere winnaars.

Jan Slagter mocht bekend maken wie het dit jaar zou worden. De inmiddels ook al eeuwig jonge Humberto Tan kwam van de trap als ware het een Oscaruitreiking en nam de complimenten en de wisselbeker in ontvangst. Wat opviel in zijn dankwoord was dat hij vooral de mensen achter de schermen bedankte. De gastvrouw, de productie, de visagie etc. Na ook iedereen bedankt te hebben die vertrouwen in zijn talenten had gehad, kon de borrel van start gaan.

Wij konden tevreden terug lopen naar het Beeld en Geluid gebouw. Onze rol als kennisinstituut en producent van halffabricaten was op deze dag weer eens even tot volle wasdom gekomen.

Poppe ten Dolle & Hans van den Berg

beeldengeluid.nl maakt gebruik van cookies
We gebruiken functionele cookies en cookies voor het beheer van statistieken, social media en advertenties. Als je verder surft, ga je daarmee akkoord. Lees meer