Je bevindt je hier:

Een maand geleden vond de soft launch van Man bijt hond: Woordentikkertje plaats. Een goed moment om de eerste resultaten te analyseren en verslag uit te brengen! Meer dan 1.200 unieke bezoekers vonden hun weg al naar de Woordentikkertje website en bleven er gemiddeld 5 minuten hangen - genoeg tijd voor een spelletje Woordentikkertje dus. Van deze bezoekers kwamen er 42 bij onze zuiderburen vandaan, waar Man Bijt Hond is ontstaan. Hieronder op een rijtje de feitjes en weetjes en het harde cijfermateriaal van een eerste maand testwerk. De oplettende lezer vindt hier ook een aantal tips om zijn of haar puntentotaal ver de hoogte in te duwen!

Tags

Woordentikkertje is nog volop in ontwikkeling in de aanloop naar de officiële launch in september. Toch werden er door de spelers die hun weg vonden naar het spel tijdens de eerste maand in totaal al 32.248 tags toegevoegd aan 820 video’s. De tag ‘hond’ werd het vaakst ingevoerd: maar liefst 240 keer. Vreemd genoeg werd de tag ‘man’ maar 181 keer ingevoerd en ‘bijt’ zelfs maar 41 keer. Het is gebleken dat hoe langer een tag is, hoe minder vaak deze gematcht wordt door een andere speler. Een speler-match vindt plaats wanneer een speler in dezelfde video binnen 10 seconden dezelfde tag invoert als een andere speler. Wanneer een tag uit meer dan één woord bestaat, is de kans op een match ook kleiner. De langste tags (9 in totaal) bestonden uit 42 tekens en meerdere woorden en werden geen enkele keer gematcht. Toch komt het voor dat tags met veel tekens wel gematcht worden. Tags zoals ‘alles voor de buurvrouw’, ‘recht voor zijn raap’, ‘bejaardenverzorgster’ en ‘voorbehoedsmiddelen’ vonden bijvoorbeeld wel een match. Het gaat daarbij dus om heel erg specifieke woorden of uitdrukkingen die rechtstreeks uit het filmpje zijn geplukt. Van de 100 tags met de meeste matches zijn er maar 5 met meer dan 10 tekens en slechts 1 die uit meerdere woorden bestaat. Niet verrassend gaat het hierbij om de tag ‘man bijt hond’. Het loont dus om wat vaker op enter te drukken!

Matches

Bijna 12.000 van de ingevoerde tags zijn gematcht. Dat matchen kan op twee manieren. Zoals hierboven al is beschreven kan matchen ten eerste plaatsvinden als twee spelers binnen 10 seconden dezelfde tag invoeren. Op deze manier werden 9.796 tags gematcht. Daarnaast kunnen spelers ook punten krijgen als hun tags overeenkomen met de persoonsnamen of geografische namen uit GTAA, de trefwoordenlijst waar Beeld & Geluid gebruik van maakt voor het beschrijven van haar collecties. In totaal werden op deze manier 1.918 matches gemaakt, waarvan 257 met persoonsnamen (bijvooorbeeld: Jan Visser) en 1.661 met geografische namen (bijvoorbeeld: Lutjegast).

Semantische matches

Veel woorden die we gebruiken bestaan in verschillende versies en kunnen algemeen zijn, of juist specifiek. Een man doet hetzelfde als hij een hond bijt, als wanneer hij hem hapt. En deze hond kan specifiek een poedel of een rottweiler zijn. Het verschil tussen deze woorden maakt voor de puntentelling weinig uit: het spel werkt immers met een systeem van ‘semantische matches’, dat begrijpt dat wanneer u ‘bijten’ intypt, u ook ‘happen’ kunt bedoelen en omgekeerd. Dit werkt ook zo als een speler ‘hond’ invoert en een ander ‘poedel’. Ook al gebruikt u dus verschillende hypo- of synoniemen dan een andere speler, u kunt dan nog steeds allebei punten scoren!

Pionierstags

Van de 32.248 tags waren er 25.685 zogenaamde pionierstags. Pionierstags zijn tags die nog niet eerder aan een bepaalde video zijn toegevoegd. Als deze pioniertags door een andere speler worden gematcht krijgt de ‘pionier’ maar liefst 100 extra punten. Dit kan tijdens het spel gebeuren als een tag wordt gematcht met een tegenspeler, maar ook naderhand als een andere speler deze tag in een andere spelsessie toevoegt. U ziet dan hoeveel pionierspunten u heeft gescoord wanneer u de eerstvolgende heer inlogt. Van alle ingevoerde pionierstags werden er 3.982 gematcht door een andere speler, dat zijn dus 398.200 bonuspunten voor onze ‘avontuurlijke’ spelers.

Conclusie

In een maand tijd zijn er al meer dan 32.000 tags toegevoegd waarvan 36% is gematcht, een percentage dat toeneemt naarmate er meer spelletjes zijn gespeeld. Tags die uit één woord bestaan, leveren over het algemeen meer punten, slimme semantiek scoort en ook ‘pionieren’ loont! Met de verzamelde data kunnen de onderzoekers van de VU en Beeld & Geluid verder aan te slag om de tags te analyseren én om het spel te verbeteren en nog leuker te maken. Hoe meer data, hoe beter! Dus waar wacht u nog op?