De weerbaarheid van nieuwsmedia
In november 2023 begaf ik mij samen met enkele Beeld & Geluid collega’s in de bruisende stad Warschau voor de organisatie van het MediaNumeric Congres. Dit evenement, dat plaatsvond bij onze projectpartner SWPS University, was niet alleen bedoeld om belangrijke inzichten te delen, maar ook om gesprekken op gang te brengen die de toekomst van digitale media vorm kunnen geven.
In november 2023 begaf ik mij samen met enkele Beeld & Geluid collega’s in de bruisende stad Warschau voor de organisatie van het MediaNumeric Congres. Dit evenement, dat plaatsvond bij onze projectpartner SWPS University, was niet alleen bedoeld om belangrijke inzichten te delen, maar ook om gesprekken op gang te brengen die de toekomst van digitale media vorm kunnen geven.
De afgelopen drie jaar is Beeld & Geluid betrokken geweest bij het project MediaNumeric, dat als doel heeft de nieuwe generatie journalisten, multimediamakers en jonge professionals de tools te geven om een evenwichtig media-ecosysteem te creëren en ze aan te moedigen de kansen van datajournalistiek en mediaproductie te benutten.
Tegen de achtergrond van een voortdurend veranderend medialandschap bracht het MediaNumeric Congres experts en enthousiastelingen uit verschillende hoeken van de industrie samen. Van ervaren professionals tot hardwerkende studenten, de conferentie ontplooide zich tot een evenement vol kennisdeling, innovaties binnen de mediasector en samenwerkingen tussen verschillende media gerelateerde beroepen.
Data, Storytelling & Democratie
Tijdens het congres werden er verschillende thema's, sessies en workshops behandeld die allemaal de veelzijdige aard van ons huidige medialandschap verkenden. Elk thema ging dieper in op cruciale aspecten waar de sector dagelijks mee te maken heeft, zoals datajournalistiek, creatieve storytelling, media-ethiek, het aanpakken van desinformatie en de toekomst van de sector in een steeds digitaler tijdperk.
De sessies over datajournalistiek richtte zich bijvoorbeeld op de sterke band tussen data-analyse en storytelling. Experts lieten zien hoe, in een tijdperk dat gedomineerd wordt door ‘big data’, het gebruik van deze gegevens niet alleen de nauwkeurigheid van de verslaggeving kan verbeteren, maar ook meeslepende verhalen kan onthullen die verborgen zitten in de cijfers.
Creatieve storytelling was ook een belangrijk thema tijdens het congres. In de verschillende sessies werden meerdere technieken besproken om het publiek geboeid te houden in een tijdperk waarin aandacht een kostbaar bezit is. Een scala aan innovatieve benaderingen werd aangeboden om impactvolle verhalen te vertellen en verhalen te maken die weerklank vinden bij het publiek in een rumoerig digitaal landschap.
Tevens werden er discussies over media-ethiek gevoerd waarbij professionals vertelden over ethische uitdagingen die komen kijken bij journalistieke storytelling. Het congres benadrukte de cruciale rol die media spelen in het vormen van de publieke opinie en de verantwoordelijkheid die daarmee gepaard gaat.
Dag 1: Diverse discussies
Deelnemers aan het congres konden genieten van een divers aantal presentaties van data-analisten, journalisten en media-onderzoekers. De verschillende sprekers zorgden voor een verrijkende omgeving, wat leidde tot inspiratie, creativiteit en nieuwe ideeën.
Ik vond het vooral interessant hoe de verschillende presentaties actuele praktijkvoorbeelden gaven van datajournalisten binnen creatieve contexten. Ze gingen bijvoorbeeld in op de verschillende fasen van een dataproject of bespraken verschillende technieken, tools en databases die ze gebruikten tijdens het verzamelen en analyseren van data. Ook werden de voordelen en uitdagingen van datavisualisatie en datajournalistiek besproken en deelden de sprekers hun eigen praktijkervaring met het bijhouden van gegevens en het omgaan met misinformatie of datamanipulatie.
Dag 2: Het Ontdekken van Best Practices
Op de tweede dag konden de deelnemers zich inschrijven voor een aantal workshops. Het Google News Initiative verzorgde een workshop waarin technieken werden besproken met behulp van hun populairste tool, Pinpoint. Deze tool, speciaal gemaakt voor journalisten en onderzoekers, stelt gebruikers in staat om in een mum van tijd grote hoeveelheden uiteenlopende data te analyseren. De workshop ging in op de nieuwste mogelijkheden van deze tool, die wetenschappers en onderzoeksjournalisten over de hele wereld helpt om nieuws te delen en dieper in het verhaal te komen.
Agence France-Presse (AFP) organiseerde ook een workshop waarin de nieuwste tools en technologieën werden getoond - van de huidige trends in online desinformatie tot het verkennen van de basistechnieken van digitaal onderzoek, zoals reverse image search, archivering en geolocatie - om online desinformatie op te sporen en aan te pakken.
Lancering van de MediaNumeric Academy
Als kers op de taart werd tijdens het congres de MediaNumeric Academy gelanceerd. Dit platform, ontworpen voor contentmakers, verhalenvertellers, onderzoekers, journalisten en studenten die zich voorbereiden op een mediacarrière, is gecreëerd om mensen te inspireren en bij te scholen op het gebied van digitale media. Met gratis cursussen die variëren van thema's over datajournalistiek tot creatieve storytelling met data, reflecteert deze online cursus MediaNumeric's toewijding aan de bevordering van de volgende generatie mediaprofessionals.
Het MediaNumeric congres liet een toewijding aan een verantwoordelijke en innovatieve toekomst voor media zien. En dat is zeker gelukt: twee dagen lang konden de aanwezigen hun gedachten, ideeën, inspiratie en inzichten delen, wat resulteerde in een succesvolle bijeenkomst in het prachtige Warschau.
Wil jij ook verder bouwen op jouw skills en expertise rondom deze voortdurend veranderende onderwerpen? Meld je dan nu aan voor de gratis online cursus aangeboden door de MediaNumeric Academy!