Je bevindt je hier:

Actieve acquisitie voor zaalverhuur

Culturele instellingen zijn vaak er vaak op gefocust om hun beschikbare zalen en ruimtes in te zetten voor hun oorspronkelijke doeleinde, zoals tentoonstellingen of optredens. Echter, door deze ruimtes ook actief te gaan verhuren, kunnen culturele instellingen hun inkomsten aanzienlijk vergroten.

Culturele instellingen zijn vaak er vaak op gefocust om hun beschikbare zalen en ruimtes in te zetten voor hun oorspronkelijke doeleinde, zoals tentoonstellingen of optredens. Echter, door deze ruimtes ook actief te gaan verhuren, kunnen culturele instellingen hun inkomsten aanzienlijk vergroten.

Theater 1 evenement

Ben je benieuwd hoe je de transformatie maakt van passieve zaalverhuur naar actieve acquisitie? Ik ben Hylke Thiry, teammanager Sales & Business developer en ik geef je drie tips die je een flink stuk op weg kunnen helpen.

 

1-Actieve marketing: breng je zalen onder de aandacht

Actieve marketing is de sleutel tot het succesvol aantrekken van potentiële klanten voor de verhuur van je zalen. Begin met het identificeren van je doelgroepen: wie zijn je potentiële huurders? Denk bijvoorbeeld aan bedrijven en non-profitorganisaties, maar misschien ook wel kunstenaars of bruidsparen. Vervolgens ontwikkel je een marketingstrategie: bedenk per doelgroep hoe je deze kunt bereiken en wat voor hen belangrijk is bij het zoeken van een locatie. Maak gebruik van sociale media, e-mailnieuwsbrieven, advertenties in lokale kranten of magazines en zelfs mond-tot-mondreclame om je zalen onder de aandacht te brengen en meer te vertellen over de mogelijkheden en unieke voordelen die ze bieden.

 

2-Maak een duidelijke salesfunnel

Een salesfunnel beschrijft het proces van interesse tot boeking. Het geeft inzicht in je verkoopproces en hoe je potentiële klanten zo goed mogelijk kunt begeleiden. Het begint met het creëren van interesse door middel van je marketinginspanningen. De volgende stap zet je zodra potentiële klanten interesse tonen. Het is dan belangrijk om snel en professioneel te reageren, zodat je hun interesse kunt vasthouden en omzetten naar een daadwerkelijke boeking. Nodig geïnteresseerde partijen bijvoorbeeld uit voor een rondleiding of organiseer speciale relatie-events, zodat je de ruimtes en hun mogelijkheden kunt laten zien en eventuele vragen kunt beantwoorden. Benadruk hierbij de voordelen die je kunt bieden, zoals flexibiliteit van de ruimte, de beschikbare technologische voorzieningen en eventuele extra's zoals cateringmogelijkheden.

 

3-Relatiemarketing: blijf contact houden

Relatiemarketing is essentieel om klanten te behouden en herhalingsboekingen te stimuleren. De communicatie met klanten stopt dan ook niet zodra een evenement achter de rug is. Vraag om feedback op hun ervaring, zodat je die inzichten kunt gebruiken om je diensten te verbeteren. Blijf contact houden door gebruik te maken van e-mailmarketing, nieuwsbrieven en relatie-events. Zo houd je ze op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen, inspirerende showcases of upgrades aan je faciliteiten. Door een duurzame relatie met je klanten op te bouwen, vergroot je de kans dat ze terugkeren voor toekomstige evenementen en dat ze je aanbevelen aan anderen in hun netwerk.

Door potentiële klanten actief te gaan benaderen met marketing, het verkoopproces inzichtelijk te maken door middel van een duidelijke salesfunnel en een duurzame relatie op te bouwen met je klanten, kunnen culturele instellingen optimaal gebruikmaken van hun beschikbare ruimtes door deze actief in te zetten voor verhuur. Hiermee verhogen ze niet alleen hun inkomsten, maar vergroten ook hun naamsbekendheid en versterken hun positie als cultureel centrum binnen de regio.

Nieuwsgierig naar Beeld & Geluid?

Met het organiseren van een evenement bij Beeld & Geluid krijg je méér dan alleen een ruimte.  Hiermee geef je jouw evenement de magie van media. Benieuwd naar de ruimtes?