Je bevindt je hier:

6 tips ter voorbereiding van jouw webinar

Wat wil je bereiken met je webinar en wie is precies je doelgroep? Wie laat je aan het woord? Als marketeer van de zakelijke markt houd ik mij onder andere hiermee bezig. In deze blog deel ik enkele tips om in de voorbereiding alles uit jouw webinar te halen!

Wat wil je bereiken met je webinar en wie is precies je doelgroep? Wie laat je aan het woord? Als marketeer van de zakelijke markt houd ik mij onder andere hiermee bezig. In deze blog deel ik enkele tips om in de voorbereiding alles uit jouw webinar te halen!

Zaal in Beeld & Geluid Den Haag voor de webinar: setting met drie sprekersstoelen en in het midden een tafel, achter aan de muur een tvscherm. In de zaal zie je verder een stoelopstelling gericht op de sprekersstoelen en aan beide kanten grote lampen om de setting uit te lichten.

Als marketeer van de zakelijke markt houd ik mij bezig met de ontwikkelingen binnen de evenementenwereld. Naast live evenementen worden online- en hybride evenementen bij Beeld & Geluid regelmatig georganiseerd. Maar hoe pakken wij het aan? 

Doelen

Om goed in kaart te brengen wanneer je tevreden bent is het formuleren van heldere doelstellingen de uitkomst. Wat zou je precies willen bereiken met je webinar en wie is precies je doelgroep? Dit alles heeft invloed op de invulling van het programma. Wie laat je aan het woord? Met hoeveel kijkers ben je tevreden? Laat je de kijkers participeren? Deze vragen geven wij aan jou mee wanneer jij een webinar wil organiseren. Ga er even voor zitten, schrijf het allemaal op en ga daarna pas aan de slag met de inhoud. Probeer de doelen ook SMART te formuleren. 

  • Welk doel wil je bereiken en hoe?
  • Is je webinar gericht op bestaande of potentiële klanten?
  • Hoe ziet de dagindeling van je doelgroep eruit? Wat is het beste tijdstip?
  • Wil je iemand interviewen of ga je zelf presenteren?
  • Wil je dat deelnemers online vragen stellen via de chat?

Wanneer?

Hoe ver van tevoren moet je mensen uitnodigen? Ons advies: wees ruim op tijd met het uitnodigen van je doelgroep. Zo’n 4 weken voor aanvang uitnodigen is prima. Denk ook goed na over het tijdstip en de dag. Op welke dag zijn de meeste mensen uit jouw doelgroep beschikbaar? 

Extra tip van deze marketeer: Normaliter is het beste moment voor B2C: maandag t/m donderdag ‘s avonds. Voor B2B is het beste moment: dinsdag t/m donderdag van 10:00 – 16:00 uur.

Bepaal jouw onderwerp

Een helder onderwerp wat mooi aansluit bij de wensen en behoeften van jouw doelgroep zorgt voor inschrijvingen en mensen die ook daadwerkelijk blijven hangen. Bij een webinar is het iets makkelijker om uit te loggen, des te meer reden om de inhoud waardevol te houden. 

Duur

De aandachtsspanne van online publiek is iets lager dan bij een fysiek evenement. Houd daarom maximaal 2 uur aan. 

Afwisseling

Om gedurende een evenement maar naar een persoon te luisteren werkt niet bevorderlijk. Laat meerdere mensen aan het woord en het liefst mensen die al wat ervaring voor de camera hebben. Het switchen van de ene camera naar de andere camera helpt al mee om het minder statisch te maken. Simpele dingen als planten en kleurenlampen maken het beeld ook fraaier. Wist je dat je ook een achtergrondwand kan inzetten, geheel in jouw huisstijl? 

Kies jouw platform

Er zijn veel online platformen om te gebruiken voor jouw webinar. Vimeo, Youtube Live of bijvoorbeeld Zoom. Ieder platform heeft zo zijn voor en nadelen. Daarom hebben wij ons eigen platform gebouwd. Wil je interactie met je publiek en je event meer uitstraling geven? Publiceer jouw livestream dan op het online platform van Beeld & Geluid. Ons platform is ook nog eens afgeschermd waardoor niemand kan ‘inbreken’ in jouw bijeenkomst. Wel zo veilig. Daarnaast krijg je alle statistieken inzichtelijk. Op dit platform zie je de livestream inclusief een chat, Q&A, polls etc. Zo kunnen wij jouw online event verrijken met interactie en veranderen we jouw toeschouwers in deelnemers!

Heldere communicatie en inschrijving

Dan heb ik nog een laatste tip: zorg voor een heldere inschrijvingspagina waar de bezoeker gemakkelijk doorheen komt. Niets is vervelender dan een gigantische inschrijfpagina of een pagina die niet goed werkt. Vraag alleen naar de gegevens die je echt nodig hebt en zorg ervoor dat de bevestiging na inschrijving direct wordt gestuurd naar de bezoeker. 

Stel ook automatisch in dat er een reminder wordt gestuurd, bijvoorbeeld één week voorafgaand aan het event en één dag voor het event. 

Vragen?

Dit zijn slechts zes tips die ik vanuit mijn ervaring kan delen. Al deze onderdelen komen voorbij wanneer je een webinar organiseert en wij denken graag mee om het beste uit jouw webinar te halen. Heb je vragen? Stel deze dan gerust.

Evenementen@beeldengeluid.nl

 

Zaal in Beeld & Geluid Den Haag voor de webinar: setting met drie sprekersstoelen en in het midden een tafel, achter aan de muur een tvscherm. In de zaal zie je verder een stoelopstelling gericht op de sprekersstoelen en aan beide kanten grote lampen om de setting uit te lichten.

EVENTMOMENT | Tips voor een optimale voorbereiding van jouw webinar

In deze video geven we je enkele tips voor de optimale voorbereiding van jouw webinar.

Video: Objektiv - www.objektiv.nl - contact@objektiv.nl