5 event trends voor 2023
Waar moet je rekening mee houden als je in 2023 een event organiseert? Ik heb de 5 event trends voor 2023 voor je op een rij gezet.
Waar moet je rekening mee houden als je in 2023 een event organiseert? Ik heb de 5 event trends voor 2023 voor je op een rij gezet.
De laatste jaren stond de wereld van evenementen op zijn kop. Fysieke events werden online gehouden en vanaf het moment dat de wereld langzaam weer open ging, maakten hybride events hun intrede. Al deze (technologische) ontwikkelingen hebben hun stempel gedrukt op de manier waarop we evenementen beleven. Hoewel events op locatie inmiddels weer de normaalste zaak van de wereld zijn, is de evenementenindustrie voor altijd veranderd.
Waar moet je rekening mee houden als je een event organiseert? Celine van Schie, marketeer zakelijke markt bij Beeld & Geluid praat je helemaal bij over de trends voor 2023.
1. Het personaliseren van events is belangrijker dan ooit
Door je event te personaliseren geef je je bezoekers het gevoel dat ze écht welkom zijn. Met een op maat gemaakte beleving houd je je bezoekers betrokken en zorg je dat ze een onvergetelijke ervaring krijgen tijdens jouw evenement.
Om je evenementen te personaliseren, moet je weten wie je bezoekers zijn en waar hun interesses liggen. Hoe je daar achter komt? Data! Wanneer je de kaartverkoop, registraties, e-mail response en de enquêteresultaten van eerdere events analyseert, krijg je inzicht in wat jouw doelgroep interessant vindt. Verstuur na afloop van je event dus zeker een enquête om beter inzicht te krijgen in jouw bezoeker en zo beter een volgend event te organiseren.
Gepersonaliseerde uitnodigingen worden beter gelezen dan ‘algemene’. Naast het gebruiken van een voornaam stem je ook de inhoud/programma en vormgeving af op de behoefte van de genodigde. Bij het verzamelen van data komt wel een uitdaging kijken. Hoewel je online veel data kunt meten, worden de privacyregels en de eisen voor het bewaren van data steeds strenger. Zorg daarom dat je altijd transparant blijft naar je bezoekers toe. Wees duidelijk in welke gegevens je verzamelt en leg uit waarom je dat doet.
2. Meer hybride events
Hoewel fysieke evenementen weer de standaard worden, verdwijnt het online onderdeel van events niet helemaal van het toneel. De hybride evenementen die de afgelopen jaren overal uit de grond schoten, blijven een trend.
Flexibiliteit is het sleutelwoord als het gaat om hybride evenementen. Door een evenement gedeeltelijk virtueel te maken, maak je het toegankelijk voor meer mensen. Mensen die verder weg wonen, hoeven nu niet meerdere uren te reizen, maar wonen je event gemakkelijk online bij. Dit levert je niet alleen een hogere opkomst op, maar geeft ook waardevolle inzichten in je bezoekers.
Waar hybride events veel voordelen opleveren, komen er ook de nodige uitdagingen bij kijken. Zo brengt het hybride maken van events extra kosten met zich mee die door veel organisatoren worden onderschat. Ook het goed regelen van alle technologie blijft voor veel organisatoren een ingewikkelde taak. Zorg daarom voor een locatie die het technische aspect uit handen neemt.
Voor een succesvol hybride evenement is het belangrijk dat je je technologie goed op orde hebt, zodat je een levensechte beleving neerzet voor je online bezoekers. Het livestreamen van je evenement is de basis, maar voor een echt succesvol hybride event wil je ook de interactie met je online publiek aangaan.
Een van de keuzes die je moet maken als je een hybride evenement organiseert, is het platform dat je gebruikt. Je kunt ervoor kiezen om je evenement online beschikbaar te maken, maar het is ook mogelijk om alleen mensen die een ticket hebben gekocht toegang te geven. Wanneer je je event bij Beeld & Geluid organiseert, kun je gebruik maken van ons eigen online platform. Dit afgeschermde platform, biedt alle functionaliteiten die je nodig hebt om niet alleen offline, maar ook online een interactief event neer te zetten.
Voel je je overweldigd door alles wat komt kijken bij het organiseren van een hybride event? Bij Beeld & Geluid organiseerden we de afgelopen jaren talloze hybride events. Daarom ben je bij ons in goede handen om een onvergetelijk event neer te zetten, zowel voor je bezoekers op locatie als je online deelnemers.
3. Focus op de beleving
Na alle noodgedwongen online evenementen snakken je bezoekers naar gedenkwaardige ervaringen.
De standaard zakelijke evenementen waar je een grote zaal vol stoelen hebt waar het publiek een presentatie bijwoont, kennen we inmiddels wel. In 2023 heb je méér dan dat nodig om indruk te maken op je bezoekers. Prikkel alle zintuigen door niet alleen informatie te delen, maar een experience neer te zetten.
We kunnen diverse interactieve workshops verzorgen. Onze workshops Fake News, Televisie Maken, Grens Van De Grap of de VR Escape Game helpen je bezoekers uit de stoelen en in actie.
Heb je hulp nodig bij het neerzetten van een unieke beleving? Neem contact met ons op via onderstaande formulier!
4. Technologische innovaties zijn een must
Technologische innovaties helpen je om van jouw event een bijzondere belevenis te maken. Waar een app voor je event een paar jaar geleden nog een leuke extra was, is het anno 2023 een must om gebruik te maken van moderne technologie. Geef je bezoekers één platform waar ze alles wat ze nodig hebben kunnen vinden, registratie tot aan het delen van content.
Mensen zijn de virtuele vergaderingen misschien beu, maar moderne virtuele belevenissen weten veel mensen juist wél te prikkelen. Zo zien we dat Augmented Reality (AR) en Virtual Reality (VR) steeds populairder worden in de wereld van evenementen. Dankzij deze technologieën kun je een waar wow-effect neerzetten voor je bezoeker.
Als we het over virtual reality en technologische innovaties hebben, kunnen we de Metaverse niet negeren. Deze digitale wereld waar gebruikers elkaar online ontmoeten, gaat in de toekomst zeer waarschijnlijk een rol spelen bij evenementen. In 2023 is de ontwikkeling van de Metaverse nog in volle gang. We verwachten dat het nog wel even duurt voordat de Metaverse écht een onderdeel van evenementen wordt.
5. Aandacht voor duurzaamheid
In 2023 kunnen we er echt niet meer omheen: we moeten met zijn allen verduurzamen. Het milieu staat bovenaan de agenda van veel bedrijven en ook evenementen mogen niet achterblijven. Milieubewustzijn is niet langer een ‘nice-to-have’ maar een ‘need-to-have’.
Als je in 2023 een evenement organiseert, is het cruciaal om duurzame opties te overwegen. Er zijn verschillende milieuvriendelijk initiatieven die je kunt inzetten voor je evenement, zoals:
- Het eenmalige gebruik van plastic tegen gaan. Bijvoorbeeld door het aanbieden gepersonaliseerde waterflessen.
- Informatie digitaal delen en niet op papier printen
- Kiezen voor duurzame leveranciers en partners
- Een recycling systeem opzetten om afval te verminderen
- Het aanbieden van vegetarische en vegan maaltijden
- Een spreker niet over laten vliegen of ver laten reizen maar in laten bellen
- Stimuleren van het gebruik van openbaar vervoer voor bezoekers
Denk bij elke keuze die je maakt voor je event na of het duurzamer kan. Dit scheelt soms niet alleen veel geld, maar geeft de bezoeker ook een beter gevoel. Zo verbeter je meteen de beleving die je bezoeker heeft tijdens je event.
Bij blijven met alle trends?
Kun je wel wat hulp gebruiken bij het organiseren van je evenement en daarbij ook rekening houden met de trends? Daar zijn wij voor! Niet alleen bieden we unieke evenementenlocaties in Den Haag en Hilversum maar we helpen je ook met al het regelwerk rondom je evenement. Zo helpen we jou en je gasten om er een unieke dag van te maken.
Mail gerust naar evenementen@beeldengeluid.nl