Webinar: Immersive Media Preservation
Als onderdeel van het onderzoeksprogramma van Beeld & Geluid voor immersieve media, heeft Lieve Baetens onderzoek gedaan naar strategieën voor de selectie en preservering van immersieve media in culturele erfgoedinstellingen.
Als onderdeel van het onderzoeksprogramma van Beeld & Geluid voor immersieve media, heeft Lieve Baetens onderzoek gedaan naar strategieën voor de selectie en preservering van immersieve media in culturele erfgoedinstellingen.
Tijdens dit webinar denken we samen na over de volgende stappen in het preserveren van immersieve media. De webinar wordt afgesloten met een Q&A.
In het eerste deel presenteert Lieve Baetens de belangrijkste bevindingen van haar onderzoek over strategieën en beleid rondom de preservering en de collectie van immersieve media.
Vervolgens gaan we samen met Candice Cranmer (ACMI), Dragan Espenschied (Rhizome), Gaby Wijers (LIMA) en Jack McConchie (Tate) in op de term immersieve media, het selecteren en preserveren van immersieve media en de samenwerking tussen instellingen en kunstenaars.
De moderator is Kiki Lennaerts (Digital Preservation Advisor, Beeld & Geluid) en Lieve Baetens presenteert de webinar.
Bio's
Lieve Baetens (NISV) is bezig met haar bachelor Cultureel Erfgoed. Ze is geïnteresseerd in born-digital erfgoed, in het bijzonder immersieve media. In 2023 liep ze stage bij Beeld & Geluid waar ze onderzoek deed naar strategieën voor de selectie en conservering van immersieve media in culturele erfgoedinstellingen.
Candice Cranmer (ACMI) is de Time-based Media Conservator bij ACMI (Australian Centre for the Moving Image). Ze heeft de afgelopen 10 jaar gewerkt op het gebied van toegang tot collecties en conservering en is zeer geïnteresseerd in innovatieve conserveringsmethoden. Ze is medeoprichter van de special interest group Electron van het Australian Institute for the Conservation of Cultural Materials (AICCM) en bestuurslid van Composite, een kunstenaarsbureau in Melbourne.
Gaby Wijers (LIMA) richtte LIMA tien jaar geleden op en heeft een achtergrond in documentatie, informatica en theater. Daarvoor was ze hoofd van de afdeling onderzoek en conservering bij het Nederlands Instituut voor Mediakunst.
Dragan Espenschied (Rhizome) heeft een achtergrond in elektronische muziek, net activisme en net kunst. Hij werkt sinds 2014 voor Rhizome en is de Preservation Director van Rhizome. Hij beheert het archief van Rhizome, de ArtBase.
Jack McConchie (Tate) heeft Electrical and Electronics Engineering gestudeerd. Hij werkt als media conservator voor het Tate Modern Museum. Hij houdt zich bezig met aankopen, digitaal depot, tentoonstellingen, display en onderzoek binnen het Tate.