Symposium Music in Radio Drama
Het hoorspel wint in deze tijd van podcasts en mogelijkheden van uitgesteld radio luisteren aan populariteit. In dit symposium worden de verschillende functies van muziek in het hoorspel besproken en de methodologische uitdagingen die samenhangen met de precaire archiefsituatie van partituren, scripts, de geluidsbestanden.
Het hoorspel wint in deze tijd van podcasts en mogelijkheden van uitgesteld radio luisteren aan populariteit. In dit symposium worden de verschillende functies van muziek in het hoorspel besproken en de methodologische uitdagingen die samenhangen met de precaire archiefsituatie van partituren, scripts, de geluidsbestanden.
Het hoorspel wint in deze tijd van podcasts en mogelijkheden van uitgesteld radio luisteren aan populariteit. Verschillende nieuwe genres ontstaan en het hoorspel beweegt zich nu ook buiten de radio studio, als geluidswandelingen, concertformat en in een museale context. Op het kruisvlak van de literatuurwetenschap, musicologie, radio- en sound studies en narratologie ontwikkelt zich thans een nieuw internationaal onderzoeksveld.
Dit symposium staat open voor iedereen die gefascineerd is door het hoorspel. Het doel is de verschillende functies van muziek in het hoorspel te bespreken en de methodologische uitdagingen die samenhangen met de precaire archiefsituatie van partituren, scripts, de geluidsbestanden. Behalve wetenschappers komen ook de makers van recente muzikale hoorspelen De Deense Detective (Rosa Ensemble, Utrecht) en Geen Noot is Onschuldig (Peter te Nuyl) aan het woord. Er zijn presentaties over de reconstructie van enkele Nederlandse muzikale hoorspelen uit de hoogtijdagen van het hoorspel, zoals Alice in Wonderland (KRO 1946) van Else van Epen – De Groot.
Dit symposium wordt georganiseerd door het Instituut voor Cultuurwetenschappelijk Onderzoek, Departement Media- en Cultuurwetenschappen en het Nederlands Instituut voor Beeld & Geluid.