Je bevindt je hier:
Let op: event is afgelopen

Spotprenten animeren

Helaas kan deze masterclass niet doorgaan. We hopen dit later alsnog te kunnen organiseren.
We bedanken jullie voor getoonde interesse!

Helaas kan deze masterclass niet doorgaan. We hopen dit later alsnog te kunnen organiseren.
We bedanken jullie voor getoonde interesse!

Vertel nieuwe verhalen met oude spotprenten! In deze masterclass legt internationaal gewaardeerd cartoonist en Inktspotprijs-winnaar Tjeerd Royaards uit hoe je verhalen kan vertellen door het gebruik van beelden. Ga daarna zelf aan de slag en creëer een GIFje met een nieuwe interpretatie van een oude prent.

Collectie nieuw leven inblazen

Wij hebben meer dan 1 miljoen uur aan radio, film en televisie, maar onder andere ook games, GIFs en een enorme perscollectie. Dit ligt er natuurlijk niet om alleen maar te verstoffen. Daarom dagen we opkomende makers uit om nieuwe werken met dit erfgoed te maken. We kijken graag samen met (opkomende) makers, ontwerpers, animatoren en film- en tv-makers wat voor nieuwe waarde dit materiaal kan hebben. Daarom willen we met jou aan de slag om de spotprentencollectie nieuw leven in te blazen. Dit is een prachtige collectie met spannende en fantastische mogelijkheden!

Internationaal gewaardeerd cartoonist en winnaar van de Inktspotprijs 2018 Tjeerd Royaards legt je in deze masterclass uit hoe je verhalen kan vertellen door het gebruik van beelden. Hierna vertelt conservator Jop Euwijk je meer over de spotprentencollectie. Na een korte uitleg is het tijd om zelf aan de slag te gaan! Gebruik bestaande spotprenten uit de collectie om er nieuwe verhalen mee te vertellen in de vorm van GIFs. Om tot een GIF te komen zullen we de prenten digitaal bewerken. Als kers op de taart wordt een selectie van het eindwerk online gepubliceerd in De Groene Amsterdammer.
Belangrijk! Voor de digitale bewerking heb je een eigen laptop nodig met Adobe Photoshop

Publiek domein

De makers van de geselecteerde beelden voor de workshop zijn langer dan 70 jaar geleden overleden, wat betekent dat de spotprenten in het publiek domein vallen. De spotprenten zijn dus vrij te gebruiken. Wil jij nieuwe verhalen vertellen met dit archiefmateriaal? En wil jij ontdekken hoe een beeld door middel van een andere context weer relevant wordt? Ga dan samen met ons de uitdaging aan!