Mediahypes: een college met Marc Josten
Enzo Knol die zijn relatie beëindigt, Boef, #metoo: een greep uit de mediahypes van afgelopen jaar. Meer dan eens domineert een onderwerp het nieuws en lijkt er even niets belangrijker dan dat. Tijdens dit college met Marc Josten gaan we dieper in op en discussiëren we over het ontstaan van mediahypes, de publieke opinie en de rol die ‘oude’ en nieuwe media hierin spelen. Zijn de media wel betrouwbaar? En welke mechanismen zijn er aan het werk? Welke rol speel je zelf?
Enzo Knol die zijn relatie beëindigt, Boef, #metoo: een greep uit de mediahypes van afgelopen jaar. Meer dan eens domineert een onderwerp het nieuws en lijkt er even niets belangrijker dan dat. Tijdens dit college met Marc Josten gaan we dieper in op en discussiëren we over het ontstaan van mediahypes, de publieke opinie en de rol die ‘oude’ en nieuwe media hierin spelen. Zijn de media wel betrouwbaar? En welke mechanismen zijn er aan het werk? Welke rol speel je zelf?
Steeds vaker lijkt de publieke opinie gedomineerd te worden door heftige mediabrede nieuwsgolven. Social media zoals Facebook, YouTube, en Snapchat ervoor dat iedereen zijn eigen medium kan worden en het nieuws kan aanjagen. Iedereen is journalist!
In deze tijden van vloggers, fake news en leven in je eigen bubbel is het lastig om te bepalen wat de feiten zijn en hoe je deze moet interpreteren. Informatie komt uit veel verschillende bronnen, waarbij leek en expert, leugen en waarheid als gelijk behandeld worden.
Marc Josten is onderzoeksjournalist en hoofdredacteur van omroep HUMAN. Ook is hij eindredacteur van de programma's Het Filosofisch Kwintet en Argos TV/Medialogica. In de TV-serie Medialogica worden schokkende gebeurtenissen in het nieuws onder de loep genomen en gekeken hoe de werkelijkheid verdrongen kan worden door beelden en beeldvorming. Van het programma Medialogica zijn verkorte versies gemaakt die ook in de klas gebruikt kunnen worden, onder de naam Medialogica in de klas. Marc Josten houdt zich bezig met processen die de publieke opinie beïnvloeden en bracht daar onlangs het boek 'Weerwoord' over uit.