Cross Media Café – Media en bereik: datazaken
Onlangs is het startschot gegeven voor het Nationale Media Onderzoek (NMO), dat voor het eerst bereikgegevens van tv, radio, internet en print combineert. Het Cross Media Café gaat in op de Nederlandse datamarkt en ontwikkelingen die een nieuwe verhouding tussen media en adverteerders laten ontstaan.
Onlangs is het startschot gegeven voor het Nationale Media Onderzoek (NMO), dat voor het eerst bereikgegevens van tv, radio, internet en print combineert. Het Cross Media Café gaat in op de Nederlandse datamarkt en ontwikkelingen die een nieuwe verhouding tussen media en adverteerders laten ontstaan.
Moderator Monique van Dusseldorp spreekt met de experts ook over Google dat definitief afscheid neemt van third-party cookies. En over Apple dat in zijn laatste update van de App Store een speciale privacyschakelaar heeft toegevoegd. Appmakers moeten nu vooraf toestemming vragen voor ze bepaalde informatie mogen verzamelen: bijna niemand geeft toestemming.
Gebruikers zijn zich meer en meer bewust van de enorme hoeveelheid data die ze online achterlaten, en zoeken naar alternatieven. De handel in gegevens – de kennis van de voorkeuren van gebruikers, gedeeld door een enorm web van partijen - vormt echter het hart van de online media-industrie. Kan het ook anders?
Sprekers:
- Sjoerd Pennekamp (directeur Stichting KijkOnderzoek (SKO)) vertelt over het Nationaal Media Onderzoek, een samenwerking tussen SKO, NLO, NOM en VINEX voor een nieuw, geïntegreerd bereiksonderzoek van televisie, radio, print en online. Niet eerder werden deze zo gezamenlijk gemeten en gerapporteerd.
- Prof. Natali Helberger (hoogleraar UvA en directielid Instituut voor Informatierecht) doet onder andere onderzoek naar filterbubbels, smart tv’s, gepersonaliseerd nieuws en privacybescherming, en bestudeert de juridische en politieke problemen die ontstaan in onze digitale samenleving.
- Stefan Havik (CDO / Directeur Digital Development bij DPG Media) is verantwoordelijk voor DPG’s Trusted Web. DPG geeft adverteerders via het Datalab toegang tot geselecteerde gebruikers, die er expliciet voor kiezen gepersonaliseerde marketingboodschappen te ontvangen.
- Tom van Bentheim (Business Development Manager bij Opt Out Advertising) : heeft als doel mediabedrijven en adverteerders te laten zien hoe je via hun 'Contextual targeting engine' ook zonder cookies en tracking, de juiste advertenties kan tonen.
- Diana Janssen (directeur DDMA) wil met de branchevereniging voor data en marketing de data-driven marketingsector naar een hoger plan te tillen en leert onder meer bedrijven hoe maximaal rendement te halen binnen de vastgestelde kaders van nieuwe wetten.
Het Cross Media Café vindt plaats op dinsdag 22 juni, 16.00 – 17.00 uur via een gratis livestream via Zoom.
Cross Media Cafés
De Cross Media Café wordt een aantal maal per jaar georganiseerd door het Nederlands Instituut voor Beeld & Geluid en Media Perspectives. In deze bijeenkomsten voor mediaprofessionals worden de nieuwste ontwikkelingen gepresenteerd op het gebied van media, technologie en innovatie.
Met de Cross Media Cafés dragen we bij aan kennisontwikkeling en kennisdeling om de media-industrie zo een stap verder te brengen.