Je bevindt je hier:
Let op: event is afgelopen

Cross Media Cafe - Datatools voor nieuwsmakers

In een middag wordt je bijgepraat over tools voor redacties. Hier krijg je een overzicht van verdienmodellen, succesverhalen en de laatste ontwikkelingen.

In een middag wordt je bijgepraat over tools voor redacties. Hier krijg je een overzicht van verdienmodellen, succesverhalen en de laatste ontwikkelingen.

Deze middag word je bijgepraat over nieuwe digitale tools voor journalisten, redacties en uitgevers van nieuwsdiensten. Hoe haal je nieuws uit bergen vol data? Hoe kan je op een nieuwe manier nieuws publiceren en begrijpelijk maken? Hoe kom je erachter wat er speelt voor analyse van online uitingen?

Samen met journalisten, data specialisten en redacties kijken we naar de invloed van data tools op het volgen, begrijpelijk maken en publiceren van het laatste nieuws. Met onder anderen presentaties van Gonnie Spijkstra (NOS) over robotjournalistiek en Pepijn Nagtzaam van de journalistieke startup Newschain.

Programma

14:00 - 15:15 uur:

Welkom door Monique van Dusseldorp (samensteller en moderator)

  • Prof. Theo Gevers is de oprichter van 3DUniversum, een bedrijf gespecialiseerd in toepassingen rond beeldherkenning. Hij zal laten zien hoe ‘’fake video’’ werkt, en hoe fake video's te herkennen zijn.

  • Margot Verleg, oprichter en eigenaresse van TrusttheSource. Door het vergemakkelijken van bronnenonderzoek door journalisten en het toegankelijker maken van de juiste informatie, wil TrusttheSource de verspreiding van fake nieuws tegen gaan.

  • Markus de Jong, VU Amsterdam post-doc researcher & Panagiotis Mavridis, TU Delft post-doc researcher presenteren Capture bias, een onderzoeksproject dat op basis van data analyse uitzoekt of media collecties divers en objectief zijn.

  • Pepijn Nagtzaam, Co-founder journalistieke startup Newschain. Met Newschain hoeven journalisten bekende informatie niet te zoeken en te herschrijven, maar kunnen ze informatieblokken direct in het nieuwsbericht slepen – en de lezer krijgt met een klik uitleg en verdieping.

  • Rutger Verhoeven, oprichter SmartOcto. SmartOcto biedt redacties real time informatie over de interactie en reactie op online verhalen, en wordt inmiddels als primaire datatool op meer dan 25 nieuwsredacties ingezet.

  • Just VervaartManager Regiolab bij Omroep Gelderland. Negen omroepen zijn vorig jaar gestart met Regiolab, een innovatief samenwerkingsverband met Omroep Gelderland als kartrekker. Vervaart presenteert oa De Nieuwskaart pilot, die nieuws informatie op een kaart zichtbaar maakt.

15:15 - 15:45 uur: Pauze

15:45 - 17:00 uur:

  • Laurens Vreekamp, Teaching Fellow bij het Google News Lab laat zien met welke bijzondere tools journalisten aan de slag kunnen om data te visualiseren. Van eenvoudig, snel en sociaal tot highly customisable en/of geo-spatiaal.

  • Presentatie door onderzoekscollectief Bellingcat, dat bij haar onderzoek gebruik maakt van online bronnen en een breed netwerk van medewerkers. In deze presentatie wordt een aantal digitale tools getoond die zijn ingezet bij de geslaagde zoektocht naar de verblijfplaats van crimineel Shahin Gheiybe, het achterhalen van de oorzaak van de MH17 ramp en andere Bellingcat projecten.

  • Jerry Vermanen, Datajournalist Pointer (KRO-NCRV). Pointer is het nieuwe datajournalistieke online platform van KRO-NCRV. Uit informatie en data worden verhalen gehaald. Met welke middelen gaat de redactie aan de slag?

  • Mark Westerhoff, CTO & Manager Operations bij ANP, laat een aantal tools zien die ANP gebruikt en verder ontwikkelt bij het verzamelen en delen van nieuws. Voor de zakelijke markt wordt met Media Distillery AI ingezet om grote video bestanden te doorzoeken en markeren. Daarnaast wordt in samenwerking met Google onderzocht hoe met Ezyinsights het laatste nieuws gevolgd kan worden.

  • Gonnie Spijkstra, product innovatie manager NOS over Robotjournalistiek.. Tijdens de provinciale verkiezingen zette de NOS een robot in die voor elk van de 355 gemeenten in Nederland een artikel schreef over de verkiezingsuitslagen. Wat was het resultaat? Hoe zijn de plannen voor de toekomst?

Vanaf 17:00 uur: Borrel en netwerken

  • Na afloop is er bij de borrel volop gelegenheid na te praten en contact te leggen met sprekers en medebezoekers.

Tickets voor het Cross Media Café zijn €20,- (incl BTW), studenten betalen €10,-. Voorheen was de toegang gratis, maar vanwege de kosten kunnen we deze bijeenkomst helaas niet meer kostenloos aanbieden. De ticketprijs is inclusief de netwerkborrel na afloop.

Het Cross Media Café wordt 5 keer per jaar georganiseerd door Media Perspectives en Beeld & Geluid.