Sprekers en trainers 2020
Het programma van de Winter School for Audiovisual Archiving wordt ontwikkeld door een kernteam van experts met ervaring in het domein. Voor de Winter School editie 2020 zijn dit Peter Bubestinger-Steindl, Kara van Malssen en Erwin Verbruggen. Daarnaast nodigen we iedere trainingsdag een gastspreker uit. Zij vertellen over hoe hun organisatie digitale duurzaamheid implementeert voor hun audiovisuele collecties. Voor deze editie zijn de gastsprekers Jonáš Svatoš, Lucy Wales en Marjolein Steeman.
Trainers
-
Peter Bubestinger-Steindl
<p>Peter Bubestinger-Steindl studeerde computerwetenschappen voor media aan de Technische Universiteit van Wenen en werkt sinds 2002 als projectleider en ontwikkelaar op het gebied van digitale archieven. Als medewerker van digitaliseringsbedrijf NOA heeft hij diverse oplossingen opgezet en ontwikkeld voor zowel televisie- en radioarchieven als voor serviceproviders (ORF, RTV-Slovenia, Memnon, YLE, etc.). Van 2010 tot 2015 leidde hij de ontwikkeling van de videodigitalisering bij de Oostenrijkse Mediathek en speelde hij een belangrijke rol bij het ontdekken en verbeteren van de lossless videocodec FFV1 voor langetermijnpreservering. De laatste jaren heeft hij zich gespecialiseerd in het coördineren en inzetten van betaalde open source oplossingen voor hoogwaardige en veeleisende use cases in een professionele omgeving en werd hij uitgenodigd als trainer, gastspreker en docent bij erfgoedinstellingen, universiteiten en bedrijven over de hele wereld. In 2015 richtte hij het bedrijf "AV-RD" op dat diensten aanbiedt rondom Open Source in de erfgoed sector. </p>
-
Kara van Malssen
<p>Kara van Malssen is partner en senior consultant bij AVPreserve, een consultancy- en software-ontwikkelingsbedrijf dat andere organisaties helpt het maximale uit hun informatie te halen. Kara is gespecialiseerd in digitale preservering, digital asset-management, en metadatamanagement. Tot haar recente klanten behoren het Smithsonian Instituut, WWE, het US Holocaust Memorial Museum, de Universiteit van Ghana en VIAA. Kara doceerde vakken in digitale preservering en mediawijsheid in de masterstudie Moving Image Archiving and Preservation, waaraan ze zelf ook is afgestudeerd. Daarnaast is ze hoofddocent en ontwikkelt ze het curriculum voor ICCROM's SOIMA-programma.</p>
-
Erwin Verbruggen
<p>Sinds het behalen van de master Preservation & Presentation of the Moving Image in Amsterdam werkt Erwin Verbruggen bij het Nederlands Instituut voor Beeld & Geluid. Hij assisteerde bij het oplossen van problemen rond het catalogiseren, voorbereiden en scannen van de nitraat- en amateurfilmcollecties. Sinds 2011 werkt hij voor de afdeling Kennis en Innovatie, waar hij betrokken is bij nationale en internationale projecten op het gebied van search retrieval, interoperabilitieit, gebruikersstudies en digitale preservering. Erwin heeft als gastdocent opgetreden bij de Universiteit Utrecht, de Universiteit van Amsterdam, de school voor conservering ENCRyM en de nationale universiteit van Mexico Stad en op de eerdere edities van de Winter School.</p>
Gastsprekers
-
Jonáš Svatoš
<p dir="ltr"><span>Jonáš Svatoš is hoofd van het digitale laboratorium van het Národní filmový archiv. Deze afdeling beheert digitale filmcollecties en is verantwoordelijk voor diensten met betrekking tot de digitalisering van film en andere media. Van oorsprong is hij software engineer en hij richt zich voornamelijk op het implementeren van oplossingen gebaseerd op open standaarden en formats op het gebied van digitale preservering. </span> <span>Jonáš is afgestudeerd aan het Centrum voor Audiovisuele Studies van het FAMU in Praag en hij is betrokken bij experimentele theatervoorstellingen, hetzij als maker van softwaresystemen en elektronische apparaten, of als auteur van beelden, voornamelijk binnen de theatergroep "Handa Gote Research & Development".</span></p>
-
Lucy Wales
<p dir="ltr"><span>Lucy Wales is momenteel bij het BFI verantwoordelijk als Digital Preservation and Data Manager voor het aansturen van het Digital Operations team, de BFI Filmography Diversity Researcher en de planning en implementatie van data creatie en media management workflows voor de Heritage 2022 video digitalisation- en diversity data researchprojecten. In samenwerking met het Digital Operations team en BFI Collections and Information collega's is ze verantwoordelijk voor de planning en implementatie van </span><em>best practices</em><span> op het gebied van digitale preservering en toegang tot processen, procedures en levering van digitale collecties. Lucy werkt sinds 2013 bij het BFI als National Catalogue Data Specialist, erna als informatiespecialist en Information Manager. In deze functies was zij verantwoordelijk voor de bijdrage van het BFI aan de Nationale Catalogus door het verbeteren van de datakwaliteit door middel van data-analyse, reiniging en verrijking. Dit omvatte het creëren van CID-bestanden voor het BFI's Unlocking Film Heritage project, EIDR-registratie van de Britse filmografie en auditing en het verwerven van satelliettape-collecties voor het BFI National Archive. Lucy studeerde af met een MA in Filmarchivering aan de Universiteit van East Anglia en werkte zes jaar op de afdeling Informatie en Archieven van de BBC voordat zij zich bij het BFI aansloot.</span></p>
-
Marjolein Steeman
<p>Marjolein Steeman werkt aan verschillende projecten op het gebied van preservering en metadata. Zij ontwikkelt en implementeert preserveringsplannen voor nieuwe formaten en archiefdiensten. Marjolein werkt ruim 10 jaar voor Beeld & Geluid. Zij studeerde bestuurlijke informatiekunde aan de VU en was jaren werkzaam als expert op gebied van dataanalyse en datamanagement. Zij werkte onder andere aan het veiligstellen van diverse catalogi die via fusiepartners of depotgevers bij Beeld & Geluid terecht kwamen. Vanaf 2017 is Marjolein verbonden aan de afdeling Verkennen, waar ze bijvoorbeeld de monitoring van het Asset Management System verbetert met een nieuwe BI-tool.</p>