Masterclass Medialogica mbo
De informatie vliegt ons om de oren in onze gedigitaliseerde wereld. Media hebben veel invloed op de manier waarop we naar elkaar en de wereld kijken. Maar in hoeverre zijn zij een betrouwbare gids? In de interactieve Masterclass Medialogica ontrafelen studenten de mechanismen die schuilgaan achter grote mediagebeurtenissen en hoe ze zo de publieke opinie beïnvloeden.

Naast het slapen en werken, besteden we veel tijd voor de televisie, achter een laptop of met onze neus in onze telefoon. Media dienen als gids om greep te krijgen op de werkelijkheid en bepalen in grote mate ons wereldbeeld. Maar zijn onze bronnen eigenlijk wel betrouwbaar? Hoe komt de publieke opinie tot stand? En welke invloed heeft deze op ons handelen?
Op basis van terugkerende vragen en thema’s in het televisieprogramma Medialogica, ontwikkelden experts van Beeld & Geluid en HUMAN een educatieve en interactieve les voor het mbo. Daarin is aandacht voor de wisselwerking tussen publieke opinie, politiek en media en hoe ze onze kijk op de werkelijkheid soms dramatisch beïnvloeden.
In de masterclass gaan studenten in groepjes als onderzoeksjournalisten aan de slag met het analyseren van een grote gebeurtenis in het nieuws. Ook gaan we in gesprek over onze eigen rol en de kracht van de publieke opinie. Zo leren studenten hoe de werkelijkheid verdrongen kan worden door beelden, met een nieuwe werkelijkheid tot gevolg.
Thema's
- Media en ethiek
In de Masterclass Medialogica: Media en ethiek gaan we in gesprek over privacy en de ethische grenzen van media, publiek en instanties. Dit doen we aan de hand van een vermissingszaak die veel media-aandacht kreeg. Wat betekent het voor de privacy van slachtoffers en nabestaanden als Nederland in de ban raakt van een vermissing?
- Journalistiek & Democratie
Wie is journalist in Nederland? Aan welke regels moet onze journalistiek zich houden? En moeten journalistieke media aan alle geluiden een podium bieden? In de nieuwe Masterclass Medialogica: Journalistiek en democratie van omroep HUMAN en Beeld & Geluid duiken studenten aan de hand van verschillende Medialogica-fragmenten en actuele voorbeelden in de verschillende rollen van de journalistiek. Daarnaast onderzoeken we hoe we zelf aan onze informatie komen. Onze hoofden zijn blenders vol feiten, verdraaide informatie en meningen. Wat zit er in de informatiesmoothie van de student?
Dit project wordt mede mogelijk gemaakt door Fonds 21, VSB Fonds en Fonds 1818

Praktische informatie
- Geschikt voor: mbo-studenten
- Prijs: €295 per groep (workshop op locatie: bijkomende reiskosten)
- Locatie: deze masterclass is beschikbaar in Hilversum, Den Haag of op een locatie naar keuze, zoals de eigen school
- Duur: 1,5 uur
- Groepsgrootte: maximaal 30 studenten
Combineer met bezoek nieuw Mediamuseum
Yes, het eerste interactieve Mediamuseum ter wereld is open! In dit gloednieuwe museum van Beeld & Geluid ontdek je de invloed van media op jou en andersom.
Je kan een Mediaworkshop voor jouw klas combineren met een bezoek aan het Mediamuseum voor maar liefst de helft van de originele prijs. De entree voor het museumbezoek is dan €107,50 per groep (max. 30 studenten).
Kom je er niet uit?
Dan staat ons team uiteraard voor je klaar. Neem contact met ons op via educatie@beeldengeluid.nl, dan helpen we je graag verder met al je vragen.