Je bevindt je hier:

MediaOorlog

Van maart tot en met juli besteedt Beeld & Geluid in Hilversum en Den Haag met een uitgebreid programma aandacht aan de rol die media spelen in oorlog.

Afbeelding met daarop de tekst media als wapen

Hoe kunnen media strategisch worden ingezet voor bijvoorbeeld propagandadoeleinden in oorlog en crisistijd? In hedendaagse conflicten, maar ook al in WOII. Van maart t/m juli willen we het bewustzijn over terugkerende propaganda trucs en nepnieuws vergroten. Dit doen we met verschillende publieksactiviteiten en collectieverhalen. Lees hieronder wat er allemaal op het programma staat! 

Ontdek de activiteiten

Decoratief: screenshot Calling Australia propagandafilm

Calling Australia vs Nippon Presents

Dat propaganda van alle tijden is én vooral in oorlogen een veelgebruikt instrument is, laat dit (bizarre) verhaal zien. Het opperbevel van het Japanse leger maakte in 1943 de propagandafilm 'Calling Australia': Australische krijgsgevangenen zijn acteurs en het is tot dan toe niet zeker of ze vrijwillig of onder dwang deelnemen. In 1946 maken de Australische en Nederlandse overheid een opnieuw gemonteerde versie ervan, met als extra fragmenten hoe het kampleven er echt uitzag: 'Nippon Presents'. In de nieuwste TILT hebben we de twee naast elkaar gezet!

Lees TILT
Decoratief: thumbnail video

Enigma codeermachine

Deze specifieke machine werd gebruikt door het Nederlandse Ministerie van Buitenlandse Zaken om versleutelde berichten te maken, die bijvoorbeeld naar ambassades in het buitenland konden worden verzonden. Het apparaat gemaakt door het Duitse Chiffriermaschinen A.G. kwam in 1923 op de markt. 

Over het thema Mediaoorlog

In het project Mediaoorlog onderzoekt de UvA samen met Beeld & Geluid propaganda in de media in de Tweede Wereldoorlog. In de jaren 1940-1945 maakten zowel de Duitse bezetters als hun tegenstanders gebruik van dezelfde technieken die ook in moderne oorlogen worden ingezet. Nepnieuws en desinformatie via media zijn een essentieel onderdeel van oorlogsvoering geworden. In de Tweede Wereldoorlog, maar nog steeds in het heden.

Propaganda via media is een machtig ‘oorlogswapen’. Het is belangrijk om te leren herkennen hoe propaganda en nieuwsmanupulatie werken. Hieruit is het instituutsthema Mediaoorlog voortgekomen, waarmee Beeld & Geluid laat zien hoe media strategisch worden ingezet voor propaganda in oorlog en crisistijd.