Je bevindt je hier:

Erfgoed beleven in eXtended Reality

Beeld & Geluid beheert één van de grootste gedigitaliseerde media-archieven ter wereld. Onze dagelijks groeiende mediacollectie bewaren we als erfgoed voor de eeuwigheid. Maar hoe zorg je er nu voor dat mensen hiermee in aanraking komen? Onlangs publiceerde het TRANSMIXR project een gids voor professionals in de erfgoed- en cultuursector met de mogelijkheden, uitdagingen en praktische drempels bij het inzetten van eXtended Reality (XR) tools als presentatievorm voor cultureel erfgoed.

Beeld & Geluid beheert één van de grootste gedigitaliseerde media-archieven ter wereld. Onze dagelijks groeiende mediacollectie bewaren we als erfgoed voor de eeuwigheid. Maar hoe zorg je er nu voor dat mensen hiermee in aanraking komen? Onlangs publiceerde het TRANSMIXR project een gids voor professionals in de erfgoed- en cultuursector met de mogelijkheden, uitdagingen en praktische drempels bij het inzetten van eXtended Reality (XR) tools als presentatievorm voor cultureel erfgoed.

Vrouw presenteert met naast zich een blauw scherm

Innovatief Storytelling 

Bij Beeld & Geluid zijn we continu op zoek naar nieuwe manieren om cultureel erfgoed tot leven te wekken en beleefbaar te maken. Hierbij onderzoeken we diverse innovatieve presentatie- en vertelvormen die gebruik maken van eXtended Reality (XR). Denk bijvoorbeeld aan het project Fiera del Suono – een immersive audio experience waarbij bezoekers de geschiedenis van de kermis kunnen ontdekken via audio fragmenten uit het archief. Of 5Dculture – een project waarin culturele erfgoed-objecten in 3D in Virtual Reality te beleven zijn.

Handige gids: toepassingen XR voor culturele sector 

XR biedt dus volop kansen voor de culturele sector – van interactieve tentoonstellingen tot archieven zonder fysieke grenzen. Toch wordt XR nog weinig toegepast in musea en erfgoedinstellingen, en niet zonder reden: instellingen vinden het vaak lastig om toepassingen te bedenken die echt betekenisvol zijn. Daarnaast is het gebruiken van XR tools vaak ook erg duur. 
 
Binnen het Europese project TRANSMIXR onderzoeken we hoe XR wél van waarde kan zijn. Voor professionals in de erfgoed- en cultuursector die benieuwd zijn naar de mogelijkheden, uitdagingen en praktische drempels, is er nu de publicatie Creating Meaningful Interactions with Cultural Heritage in Immersive Environments, ontwikkeld binnen TRANSMIXR.

Om een tipje van de sluier op te lichten, alvast enkele inzichten uit de publicatie:

  • Dankzij XR kunnen bezoekers interactie hebben met erfgoed objecten die normaal niet toegankelijk zijn, bijvoorbeeld omdat ze te breekbaar of kwetsbaar zijn;
  • Ook achtergrondverhalen bij objecten kunnen verteld worden, op een interactieve en speelse manier;
  • XR-projecten zijn vaak afhankelijk van dure 3D modellen van collectie items – en dat is niet voor elke culturele instelling financieel haalbaar. TRANSMIXR ontwikkelt een andere aanpak door bestaande collectie-metadata te gebruiken, zodat kosten omlaag gaan.

Op basis van de inzichten en bevindingen zijn drie XR-concepten ontwikkeld voor erfgoedtoepassingen. Eén daarvan, de Virtual Reality Game The Space Archivists, wordt momenteel verder uitgewerkt binnen het TRANSMIXR-project.

Virtual Reality Game: The Space Archivists

De publicatie is natuurlijk niet het enige wat er binnen TRANSMIXR wordt ontwikkeld: samen met projectpartners Khora en CWI ontwikkelt Beeld & Geluid de VR-installatie The Space Archivists.The Space Archivists is een multiplayer game in Virtual Reality die spelers in staat stelt om interactie te hebben met cultureel erfgoed. De setting: In een futuristisch sci-fi scenario is een archief naar de ruimte gestuurd om de herinneringen van de mensheid veilig te stellen. Door een onverwachte meteorietenstorm zijn alle objecten in het archief door elkaar geschud. Aan de spelers de uitdaging om het archief te repareren door alle items terug op hun plaats te zetten.

The Space Archivists vormt de basis voor een template voor een VR-installatie die oneindig bijgewerkt kan worden met nieuwe content. Zo kunnen culturele erfgoedinstellingen dezelfde template gebruiken voor verschillende onderwerpen, passend bij wisselende tentoonstellingen, wat veel kosten bespaart. Het spel is later dit jaar te beleven in het Mediamuseum van Beeld & Geluid. In het najaar gaat het TRANSMIXR team naar diverse industry events om een demo van het sjabloon te presenteren aan de sector.

Ben je benieuwd naar het design proces van een immersive experience? In een eerder blog legt UX Designer Alina uit hoe het werkt! 

Nieuwsbrief Onderzoek & Erfgoed

Wil je meer weten over projecten zoals TRANSMIXR? Hou dan onze blogs en projecten in de gaten, meld je aan voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van alle bijeenkomsten en activiteiten die we doen om onze collecties toegankelijk te maken voor onderzoek en presentatie.