TRANSMIXR
eXtended Reality (XR) speelt op dit moment al een grote rol in sectoren als gaming, gezondheidszorg en onderwijs, maar wordt nog weinig gebruikt in de culturele sector. En dat is jammer; XR biedt namelijk ook voor onze sector volop mogelijkheden voor zogenaamde ‘immersive experiences’. Hoe kan de culturele en creatieve sector profiteren van deze nieuwe technologie? Dat is wat wordt onderzocht in het project TRANSMIXR.
eXtended Reality (XR) speelt op dit moment al een grote rol in sectoren als gaming, gezondheidszorg en onderwijs, maar wordt nog weinig gebruikt in de culturele sector. En dat is jammer; XR biedt namelijk ook voor onze sector volop mogelijkheden voor zogenaamde ‘immersive experiences’. Hoe kan de culturele en creatieve sector profiteren van deze nieuwe technologie? Dat is wat wordt onderzocht in het project TRANSMIXR.


Afbeelding: XR maakt het mogelijk cultureel erfgoed op een immersieve manier te beleven.
Wat is eXtended Reality?
Er zijn verschillende immersieve technologieën die ieder op hun eigen manier onze zintuigen prikkelen, zoals Virtual Reality (VR), Augmented Reality (AR) en Mixed Reality (MR). XR is een term die al deze immersieve technologieën omvat. Omdat XR zich blijft ontwikkelen, is er steeds meer mogelijk en ontstaan veel kansen - maar ook even spannende uitdagingen.
TRANSMIXR onderzoekt hoe XR ingezet kan worden om betekenisvolle interacties te creëren binnen drie domeinen:
- Cultureel erfgoed
- Podiumkunsten
- Nieuws omroepen
Om XR toegankelijker te maken voor cultureel erfgoed instellingen werkt TRANSMIXR aan diverse oplossingen.
Oplossingen
-
Storytelling met bestaande metadata uit de collecties
XR-projecten zijn vaak afhankelijk van dure 3D modellen van collectie items - en dat is niet voor elke culturele instelling financieel haalbaar. TRANSMIXR ontwikkelt een andere aanpak door bestaande collectie-metadata te gebruiken voor het verhaal.
-
Herbruikbare templates
Er wordt een template ontwikkeld voor een immersive experience die oneindig bijgewerkt kan worden met nieuwe content. Zo kunnen culturele erfgoedinstellingen dezelfde template gebruiken voor verschillende onderwerpen passend bij wisselende tentoonstellingen, wat veel kosten bespaart. Het wiel hoeft immers niet elke keer opnieuw uitgevonden te worden.
-
Productie workflow
Om miscommunicatie tussen professionals die werken in tech en professionals die werken in cultuur te voorkomen - want laten we eerlijk zijn, er is soms een taalbarrière - ontwikkelt TRANSMIXR een productie workflow. Zo wordt het implementeren van nieuwe technologieën makkelijker.
Door deze innovaties maakt TRANSMIXR de weg vrij voor een nieuw tijdperk van immersieve verhalen vertellen - een tijdperk dat inclusief, duurzaam en aanpasbaar is.
Rol Beeld & Geluid: Betekenisvolle interacties met cultureel erfgoed
Stel je voor dat je een depot achter de schermen van een museum binnenstapt: gangen vol stellingkasten en dozen vol met objecten, van schilderijen tot landkaarten en van beeld tot foto’s. Vergeelde naamkaartjes. Een vage, muffe geur van andere tijden. Elk object heeft een indrukwekkend verhaal, maar wat blijft er over van deze verhalen als niemand de objecten en de geschiedenis erachter ziet? Bij Beeld & Geluid willen we daar verandering in brengen. Met TRANSMIXR bedenken we een manier om cultureel erfgoed tot leven te wekken zonder de fysieke grenzen van een museum of archief - én op een speelse manier.

Afbeelding: In de social VR game The Space Archivists kunnen spelers het archief ontdekken.
The Space Archivists
We maken niet alleen een template - we werken ook aan onze eigen immersieve ervaring. Samen met projectpartners Khora en CWI ontwikkelt Beeld & Geluid de VR-installatie The Space Archivists. The Space Archivists is een multiplayer game in Virtual Reality die spelers in staat stelt om interactie te hebben met cultureel erfgoed. De setting: In een futuristisch sci-fi scenario is een archief naar de ruimte gestuurd om de herinneringen van de mensheid veilig te stellen. Door een onverwachte meteorietenstorm zijn alle objecten in het archief door elkaar geschud. Door het spelen van 3 mini games is het de taak van de spelers om het archief te repareren door alle items terug op hun plaats te zetten.
Het spel kan worden vormgegeven via de curator-interface. Hier kunnen curatoren van musea, archieven en andere cultureel erfgoedinstellingen datasets invoeren waarmee ze eenvoudig nieuwe thema's voor de ervaring kunnen maken.
Evenementen
-
Design Salons
Om beter te begrijpen hoe XR waarde kan bieden aan zowel professionele curatoren in culturele erfgoedinstellingen als bezoekers die deze technologieën ervaren, werd een reeks Design Salons georganiseerd. Deze workshops brachten curatoren, onderzoekers en andere belanghebbenden samen om een workflow en een template te creëren die geschikt is voor de sector.
-
Workshop: Beyond Virtual Museums
In de workshop Beyond Virtual Museums dagen we deelnemers uit om nieuwe tentoonstellings- en interactievormen met cultureel erfgoed te bedenken die verder gaan dan het populaire virtuele-museum-concept. Het doel van de workshop: de verbeelding de vrije loop te laten en de mogelijkheden van XR op een creatieve manier te ontdekken. Natuurlijk staan we tijdens de workshop ook stil bij de drempels die instellingen ervan weerhouden om XR in te zetten.
-
Cinekid Medialab
Een VR-game maak je niet zomaar - aan het eindresultaat gaan vele prototypes en uren testen vooraf. In het najaar van 2024 was TRANSMIXR te vinden in het Medialab van Cinekid, waar een groep enthousiaste kinderen een papieren prototype van The Space Archivists hebben gespeeld! Zo konden we de spelmechanismes testen en aanpassen waar nodig.
Partners
Beeld & Geluid werkt samen met Centrum Wiskunde & Informatica (CWI), Khora, de Vrije Universiteit Brussel (VUB) en de Technological University of the Shannon: Midlands Midwest (TUS).
Consortiumpartners TRANSMIXR
TUS Midlands Midwest, CWI, VUB, Modul Technology, HSLU, CERTH, Trinity College Dublin, Intel, VRAI, Story Pact, Khora, Web Lyzard Technology, Immersion, F6S, TG4, AFP, RTV SLO, Baltic Film & Creative Tech Cluster, Sound & Vision, Spark, Satore Studio, EBU.
Dit project is gefinancierd door de Europese Unie als onderdeel van het kaderprogramma Horizon Europe (HORIZON), onder de subsidieovereenkomst 101070109.