Je bevindt je hier:

TRANSMIXR

eXtended Reality (XR) speelt op dit moment al een grote rol in sectoren als gaming, gezondheidszorg en onderwijs, maar wordt nog weinig gebruikt in de culturele sector. En dat is jammer; XR biedt namelijk ook voor onze sector volop mogelijkheden voor zogenaamde ‘immersive experiences’. Hoe kan de culturele en creatieve sector profiteren van deze nieuwe technologie? Dat is wat wordt onderzocht in het project TRANSMIXR.

eXtended Reality (XR) speelt op dit moment al een grote rol in sectoren als gaming, gezondheidszorg en onderwijs, maar wordt nog weinig gebruikt in de culturele sector. En dat is jammer; XR biedt namelijk ook voor onze sector volop mogelijkheden voor zogenaamde ‘immersive experiences’. Hoe kan de culturele en creatieve sector profiteren van deze nieuwe technologie? Dat is wat wordt onderzocht in het project TRANSMIXR.

Logo TRANSMIXR
eXtended Reality

Afbeelding: XR maakt het mogelijk cultureel erfgoed op een immersieve manier te beleven.

Wat is eXtended Reality?

Er zijn verschillende immersieve technologieën die ieder op hun eigen manier onze zintuigen prikkelen, zoals Virtual Reality (VR), Augmented Reality (AR) en Mixed Reality (MR). XR is een term die al deze immersieve technologieën omvat. Omdat XR zich blijft ontwikkelen, is er steeds meer mogelijk en ontstaan veel kansen - maar ook even spannende uitdagingen.

TRANSMIXR onderzoekt hoe XR ingezet kan worden om betekenisvolle interacties te creëren binnen drie domeinen:

  • Cultureel erfgoed
  • Podiumkunsten
  • Nieuws omroepen

Om XR toegankelijker te maken voor cultureel erfgoed instellingen werkt TRANSMIXR aan diverse oplossingen.

Oplossingen

Door deze innovaties maakt TRANSMIXR de weg vrij voor een nieuw tijdperk van immersieve verhalen vertellen - een tijdperk dat inclusief, duurzaam en aanpasbaar is.

Rol Beeld & Geluid: Betekenisvolle interacties met cultureel erfgoed

Stel je voor dat je een depot achter de schermen van een museum binnenstapt: gangen vol stellingkasten en dozen vol met objecten, van schilderijen tot landkaarten en van beeld tot foto’s. Vergeelde naamkaartjes. Een vage, muffe geur van andere tijden. Elk object heeft een indrukwekkend verhaal, maar wat blijft er over van deze verhalen als niemand de objecten en de geschiedenis erachter ziet? Bij Beeld & Geluid willen we daar verandering in brengen. Met TRANSMIXR bedenken we een manier om cultureel erfgoed tot leven te wekken zonder de fysieke grenzen van een museum of archief - én op een speelse manier. 

TRANSMIXR The Space Archivists

Afbeelding: In de social VR game The Space Archivists kunnen spelers het archief ontdekken.

The Space Archivists

We maken niet alleen een template - we werken ook aan onze eigen immersieve ervaring.  Samen met projectpartners Khora en CWI ontwikkelt Beeld & Geluid de VR-installatie The Space Archivists. The Space Archivists is een multiplayer game in Virtual Reality die spelers in staat stelt om interactie te hebben met cultureel erfgoed. De setting: In een futuristisch sci-fi scenario is een archief naar de ruimte gestuurd om de herinneringen van de mensheid veilig te stellen. Door een onverwachte meteorietenstorm zijn alle objecten in het archief door elkaar geschud. Door het spelen van 3 mini games is het de taak van de spelers om het archief te repareren door alle items terug op hun plaats te zetten.

Het spel kan worden vormgegeven via de curator-interface. Hier kunnen curatoren van musea, archieven en andere cultureel erfgoedinstellingen datasets invoeren waarmee ze eenvoudig nieuwe thema's voor de ervaring kunnen maken.

Evenementen

Handige bronnen

Om het onderzoek en de resultaten toegankelijk te maken voor cultureel erfgoed professionals, XR ontwerpers, studenten en onderzoekers, hebben we een aantal bronnen verzameld. Houd onze sociale media en deze webpagina in de gaten om op de hoogte te blijven.

Partners

Beeld & Geluid werkt samen met Centrum Wiskunde & Informatica (CWI), Khora, de Vrije Universiteit Brussel (VUB) en de Technological University of the Shannon: Midlands Midwest (TUS). 

Consortiumpartners TRANSMIXR

TUS Midlands Midwest, CWI, VUB, Modul Technology, HSLU, CERTH, Trinity College Dublin, Intel, VRAI, Story Pact, Khora, Web Lyzard Technology, Immersion, F6S, TG4, AFP, RTV SLO, Baltic Film & Creative Tech Cluster, Sound & Vision, Spark, Satore Studio, EBU.

Dit project is gefinancierd door de Europese Unie als onderdeel van het kaderprogramma Horizon Europe (HORIZON), onder de subsidieovereenkomst 101070109.